Dolgedraaid - wat doe ik fout?
Nadat ik de Dodge niet meer kon starten dacht ik dat het wel eens de startermotor kon zijn. Eerst ben ik echter de bedrading bij langs gegaan. Nu viel me op dat de massa van de accu naar het chassis nogal gaar was.
Ik besloot dus deze te vervangen. Met mijn setje sleutels, ring en steek, ben ik aan de slag gegaan. Steek aan de moer, ring aan de bout. Na een tijdje draaien begon de boel dol te draaien. Ik kijken naar de moer: compleet vernaggeld! Leuk, aangezien dit niet zomaar vervangen kan worden met een europees model, niet?
Toen begon ik te denken: is mijn setje wel zo goed? Ik heb toch wel een redelijk setje sleutels gekocht maar wat me steeds opvalt is de speling op de bouten en moeren; alsof alles nét niet op maat is. Ik dacht eerst dat dat zo hoorde maar nadat er nu weer een moer kapot is denk ik gewoon prutsspul te hebben gekocht (voor toch zo'n 40 euro ofzo).
Het setje bestaat uit:
1/4 - 5/16
3/8 - 7/16
1/2 - 9/16
3/4 - 5/8
19/32 - 11/16
13/16 - 7/8
De bout en moer heb ik met de 9/16 los proberen te draaien. De steeksleutel was echter zeker een millimeter of anderhalf te breed (?). Mis ik nu een tussenmaat of is het prutgereedschap?
Ik besloot dus deze te vervangen. Met mijn setje sleutels, ring en steek, ben ik aan de slag gegaan. Steek aan de moer, ring aan de bout. Na een tijdje draaien begon de boel dol te draaien. Ik kijken naar de moer: compleet vernaggeld! Leuk, aangezien dit niet zomaar vervangen kan worden met een europees model, niet?
Toen begon ik te denken: is mijn setje wel zo goed? Ik heb toch wel een redelijk setje sleutels gekocht maar wat me steeds opvalt is de speling op de bouten en moeren; alsof alles nét niet op maat is. Ik dacht eerst dat dat zo hoorde maar nadat er nu weer een moer kapot is denk ik gewoon prutsspul te hebben gekocht (voor toch zo'n 40 euro ofzo).
Het setje bestaat uit:
1/4 - 5/16
3/8 - 7/16
1/2 - 9/16
3/4 - 5/8
19/32 - 11/16
13/16 - 7/8
De bout en moer heb ik met de 9/16 los proberen te draaien. De steeksleutel was echter zeker een millimeter of anderhalf te breed (?). Mis ik nu een tussenmaat of is het prutgereedschap?
-
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 20 nov 2003 20:34
-
- Site Admin
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
- Locatie: Daarlerveen (Ov)
- Contacteer:
Zoveel speling dat kan haast niet, ook als is het een slecht setje.
Ik denk eerder dat je een metrische bout en moer hebt aan je accupool, vervang deze gewoon en alles is weer ok, eventueel kun je ook de gehele pool vervangen door een nieuwe, is bij elke automaterialenzaak op te halen.
Enne je moet altijd de juiste maat sleutels gebruiken, anders draai je gegarandeerd de boel aan gort.
Suc6
p.s. ik ben er nog niet toe gekomen je te bellen voor het brengen van de kap voor de laadbak, ben zelf heel druk geweest, maar nu is de ene wagen (D350) naar de spuiter, en onderweg terug gaf bij de andere (W200) de radiateur het op, dus kan ff helemaal nix meer.
Maar ik neem wel contact op.
Ik denk eerder dat je een metrische bout en moer hebt aan je accupool, vervang deze gewoon en alles is weer ok, eventueel kun je ook de gehele pool vervangen door een nieuwe, is bij elke automaterialenzaak op te halen.
Enne je moet altijd de juiste maat sleutels gebruiken, anders draai je gegarandeerd de boel aan gort.
Suc6
p.s. ik ben er nog niet toe gekomen je te bellen voor het brengen van de kap voor de laadbak, ben zelf heel druk geweest, maar nu is de ene wagen (D350) naar de spuiter, en onderweg terug gaf bij de andere (W200) de radiateur het op, dus kan ff helemaal nix meer.
Maar ik neem wel contact op.
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
-
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
- Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
- Contacteer:
en onderweg terug gaf bij de andere (W200) de radiateur het op, :( Hallo Tonnie.
Moet ik je opslepen, kom ik wel even op hoor.
Mvg JAN.
Moet ik je opslepen, kom ik wel even op hoor.
Mvg JAN.
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.
Buy a hybride....................... We need the gas
![Afbeelding](http://members.home.nl/jaanra/Banner_c4all.jpg)
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.
Buy a hybride....................... We need the gas
![Afbeelding](http://members.home.nl/jaanra/Banner_c4all.jpg)
Bedankt voor de reacties. Het is zeker weten een inchmoer. Het betreft één van de bouten van het linker zijpaneel (dus waar het linker knipperlicht in zit en de wielkast aan zit. Er zitten 2 bouten vast aan de voorkant van de Dodge en één van die bouten heb ik dus proberen los te draaien.
Op de bout staan 3 streepjes (volgens de Haynes manual betekent dat dat hij 5 bls of torque aankan, zo uit m'n hoofd) en er staat een driehoekje op.
Is de 9/16 dan te groot? De andere materialen zijn allemaal weer te klein. Ook met het losdraaien van de bouten van de ATFcarter bemerkte ik speling met de 3/4. ZIjn al mijn bouten gekrompen ofzo? hehe
De bout waar ik het nu over heeft past geen 13 omheen; net te klein. Een 14 is dan weer te groot.
Edited By Wilf on 1073337480
Op de bout staan 3 streepjes (volgens de Haynes manual betekent dat dat hij 5 bls of torque aankan, zo uit m'n hoofd) en er staat een driehoekje op.
Is de 9/16 dan te groot? De andere materialen zijn allemaal weer te klein. Ook met het losdraaien van de bouten van de ATFcarter bemerkte ik speling met de 3/4. ZIjn al mijn bouten gekrompen ofzo? hehe
De bout waar ik het nu over heeft past geen 13 omheen; net te klein. Een 14 is dan weer te groot.
Edited By Wilf on 1073337480
hey Wilf
Ik gebruik metrinch gereedschap dat werkt zowel op metrische als inch bouten
kijk maar metrinche
kost wel wat maar dan heb de ook wat! :p
Ik gebruik metrinch gereedschap dat werkt zowel op metrische als inch bouten
kijk maar metrinche
kost wel wat maar dan heb de ook wat! :p
DTB member 612
Dodge W150 115-inch wheelbase
Dodge W200 Wrecker (for sale)
Dodge W150 115-inch wheelbase
Dodge W200 Wrecker (for sale)
ik heb van de week goeden dopen set gekoog bij
www.erenka.com is 94 delig past al tijd goed suk6 :welder: :unclesam:
www.erenka.com is 94 delig past al tijd goed suk6 :welder: :unclesam:
Dodge w 200 '77
Dodge D200 ' 77
Dodge D200 ' 77
Bedankt voor de reacties!
Die 94-delige doppenset lijkt wel op dat metrinch-principe... Toch wel raar idee dat dat dan op beide past.
Misschien moet ik daar maar eens naar kijken. By the way; is die moer opnieuw te bestellen? Hier in NL koop je niet echt snel een inch-moer. Bovendien is dat wel wat anders dan die k*tkwaliteit van winkels als de GAMMA.
Die 94-delige doppenset lijkt wel op dat metrinch-principe... Toch wel raar idee dat dat dan op beide past.
Misschien moet ik daar maar eens naar kijken. By the way; is die moer opnieuw te bestellen? Hier in NL koop je niet echt snel een inch-moer. Bovendien is dat wel wat anders dan die k*tkwaliteit van winkels als de GAMMA.
En de beste methode om een bout/moer los te maken is: steeksleutel op de boutkop en de ringsleutel op de moer en dan de moer draaien.
Dit alleen als je niet twee ringsleutels of een ringsleutel en een dop hebt.
De steeksleutel geeft altijd problemen; hij heeft maar twee raakpunten; een ringsleutel altijd zes.
En als een bout/moer goed vast zit, kan dit het verschil zijn tussen losdraaien of doldraaien.
Dit alleen als je niet twee ringsleutels of een ringsleutel en een dop hebt.
De steeksleutel geeft altijd problemen; hij heeft maar twee raakpunten; een ringsleutel altijd zes.
En als een bout/moer goed vast zit, kan dit het verschil zijn tussen losdraaien of doldraaien.
Gerhart