Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Dolgedraaid - wat doe ik fout?

87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

Nadat ik de Dodge niet meer kon starten dacht ik dat het wel eens de startermotor kon zijn. Eerst ben ik echter de bedrading bij langs gegaan. Nu viel me op dat de massa van de accu naar het chassis nogal gaar was.

Ik besloot dus deze te vervangen. Met mijn setje sleutels, ring en steek, ben ik aan de slag gegaan. Steek aan de moer, ring aan de bout. Na een tijdje draaien begon de boel dol te draaien. Ik kijken naar de moer: compleet vernaggeld! Leuk, aangezien dit niet zomaar vervangen kan worden met een europees model, niet?

Toen begon ik te denken: is mijn setje wel zo goed? Ik heb toch wel een redelijk setje sleutels gekocht maar wat me steeds opvalt is de speling op de bouten en moeren; alsof alles nét niet op maat is. Ik dacht eerst dat dat zo hoorde maar nadat er nu weer een moer kapot is denk ik gewoon prutsspul te hebben gekocht (voor toch zo'n 40 euro ofzo).

Het setje bestaat uit:
1/4 - 5/16
3/8 - 7/16
1/2 - 9/16
3/4 - 5/8
19/32 - 11/16
13/16 - 7/8

De bout en moer heb ik met de 9/16 los proberen te draaien. De steeksleutel was echter zeker een millimeter of anderhalf te breed (?). Mis ik nu een tussenmaat of is het prutgereedschap?
Dennis the Menace
Berichten: 126
Lid geworden op: 20 nov 2003 20:34

Bericht door Dennis the Menace »

Je kan op je dodge zowel engelse maat als europese maat moeren en bouten tegenkomen dus ik zou zeggen probeer eens een van de maat ik meen 13 of 14 groetjes Dennis
86'er Dodge B250 camper 318cui
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Zoveel speling dat kan haast niet, ook als is het een slecht setje.
Ik denk eerder dat je een metrische bout en moer hebt aan je accupool, vervang deze gewoon en alles is weer ok, eventueel kun je ook de gehele pool vervangen door een nieuwe, is bij elke automaterialenzaak op te halen.

Enne je moet altijd de juiste maat sleutels gebruiken, anders draai je gegarandeerd de boel aan gort.

Suc6

p.s. ik ben er nog niet toe gekomen je te bellen voor het brengen van de kap voor de laadbak, ben zelf heel druk geweest, maar nu is de ene wagen (D350) naar de spuiter, en onderweg terug gaf bij de andere (W200) de radiateur het op, dus kan ff helemaal nix meer.

Maar ik neem wel contact op.
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

en onderweg terug gaf bij de andere (W200) de radiateur het op, :( Hallo Tonnie.
Moet ik je opslepen, kom ik wel even op hoor.
Mvg JAN.
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

Bedankt voor de reacties. Het is zeker weten een inchmoer. Het betreft één van de bouten van het linker zijpaneel (dus waar het linker knipperlicht in zit en de wielkast aan zit. Er zitten 2 bouten vast aan de voorkant van de Dodge en één van die bouten heb ik dus proberen los te draaien.

Op de bout staan 3 streepjes (volgens de Haynes manual betekent dat dat hij 5 bls of torque aankan, zo uit m'n hoofd) en er staat een driehoekje op.

Is de 9/16 dan te groot? De andere materialen zijn allemaal weer te klein. Ook met het losdraaien van de bouten van de ATFcarter bemerkte ik speling met de 3/4. ZIjn al mijn bouten gekrompen ofzo? hehe

De bout waar ik het nu over heeft past geen 13 omheen; net te klein. Een 14 is dan weer te groot.




Edited By Wilf on 1073337480
Arno
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 mar 2001 21:35
Locatie: Rijsbergen
Contacteer:

Bericht door Arno »

hey Wilf

Ik gebruik metrinch gereedschap dat werkt zowel op metrische als inch bouten
kijk maar metrinche

kost wel wat maar dan heb de ook wat! :p
DTB member 612
Dodge W150 115-inch wheelbase
Dodge W200 Wrecker (for sale)
spookje
Berichten: 109
Lid geworden op: 19 okt 2002 15:25
Locatie: voorhout

Bericht door spookje »

ik heb van de week goeden dopen set gekoog bij
www.erenka.com is 94 delig past al tijd goed suk6 :welder: :unclesam:
Dodge w 200 '77
Dodge D200 ' 77
87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

Bedankt voor de reacties!

Die 94-delige doppenset lijkt wel op dat metrinch-principe... Toch wel raar idee dat dat dan op beide past.

Misschien moet ik daar maar eens naar kijken. By the way; is die moer opnieuw te bestellen? Hier in NL koop je niet echt snel een inch-moer. Bovendien is dat wel wat anders dan die k*tkwaliteit van winkels als de GAMMA.
berry
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jan 2002 20:15
Locatie: DEURNE   Nbr.

Bericht door berry »

hoi
bouten en moeren kun je meestal wel bij een tractor-dealer
halen.
en het gebeurt wel eens dat een bout of moer een halve millimeter kleiner is geroest en/of een beunhaas met slecht passend gereedschap eraan heeft gezeten.

suc6 berry
Dodge W200 318
Harley Davidson Nighttrain
Mercedes-benz Vito
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

En de beste methode om een bout/moer los te maken is: steeksleutel op de boutkop en de ringsleutel op de moer en dan de moer draaien.
Dit alleen als je niet twee ringsleutels of een ringsleutel en een dop hebt.
De steeksleutel geeft altijd problemen; hij heeft maar twee raakpunten; een ringsleutel altijd zes.
En als een bout/moer goed vast zit, kan dit het verschil zijn tussen losdraaien of doldraaien.
Gerhart
87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

Bedankt Gerhart, die tip zal ik onthouden!
Plaats reactie