Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Grote carb + manifold

How to hot rod your small block Mopar engine, ofwel hoe krijg ik meer paardjes uit dat mooie machientje?
sicky61
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 nov 2002 23:15
Locatie: DRIEBERGEN
Contacteer:

Bericht door sicky61 »

Het volgende schreef thom op de chaossite: Hoe groter de carb hoe meer lucht er door de motor bij maximum RPM kan. Even terugrekenen: Bij een 318CI met een 785CFM kom je ongeveer uit op 9500RPM. Grapje zeker?
Is daarom ook niet af te stellen, want die hele carb is gemaakt om veel lucht & benzine er doorheen te jagen bij toeren die jouw blokkie niet gaat halen.
Een carb voor een 318CID ligt tussen de 400 en 600CFM. Waarbij je bij 600CFM al aan headers, andere nokkenas ed. moet denken.

:lookaround: Tja....en dan. :shanepic:




Edited By sicky61 on 1069379688
GROETE' SICKY
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Grote carb + manifold

Bericht door Rienk »

En dat verhaal klopt als een bus, maarrrr, als die (te) grote carburateur een secondary airdoor heeft, zoals de Carter Thermoquad of de AVS (instelbaar, veerbelast), of zoals de Carter AFB of de Edelbrock's (niet instelbaar, met contragewichtjes) is er niks aan de hand. Zoals ik in mijn eerdere berichtje al schreef, behoedt die sec. airdoor je voor veel ellende. Zou het nou een 800cfm Holley zijn (waarbij de 2e trap enkel maar gaskleppen heeft, geen airdoors, en waar de benzinetoevoer wordt geregeld met een zgn. powervalve (bij een vac. secondary)), dan zou je idd in de shit komen te zitten.

Probeer dat ding nou maar gewoon. Vooral ook omdat je zegt dat ie van een 350 chivvy afkomt. Die is maar 32 c.u.i. groter dan een 318.
sicky61
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 nov 2002 23:15
Locatie: DRIEBERGEN
Contacteer:

Bericht door sicky61 »

:) Juist,het wordt al wat duidelijker.Ik moet nog veel leren zeg.Maar voor zo ver begrijp ik het.Alleen nog uitzoeken welke carb.ik nu precies heb gekocht.Dat moet ik met die link wel kunnen vinden.Ik laat het horen als ik eruit ben. :lookaround: Alemaal bedankt,ben alweer wat wijzer :bier:
GROETE' SICKY
sicky61
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 nov 2002 23:15
Locatie: DRIEBERGEN
Contacteer:

Bericht door sicky61 »

Inmiddels heb ik een origineel manifold(bedankt ton)opgefrist (ik kan het niet laten)op de werkbank liggen en de keuze uit 2 carters (2barrel)en de 4barrel set van willem.Ik heb bij "THE Co" al een pakkingsset gehaald dus het kan gemonteerd worden.Echter,ik ben ook bezig met een lpg installatie dus welke carb. ik er als 1ste opschroef kan je wel raden.Het kost me hoogstens een nieuwe pakkingsset en wat tijd...... :lookaround: Had ik al "HANX gezegd voor alle hulp? Bij deze dan. :bier:



Edited By sicky61 on 1082201531
GROETE' SICKY
sicky61
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 nov 2002 23:15
Locatie: DRIEBERGEN
Contacteer:

Bericht door sicky61 »

Lag ik bijna te pitten,komt die manifold weer voorbij......hetvolgende vraag ik me af:
Het (GROTE)manifold past op de dodge,zou daar nog een andere carburateur op passen i.p.v. de quadrajet.
In dat geval kan ik 'm ,met zekerheid ,monteren en gewoon de quadrajet proberen.Loopt 'ie niet goed daarop dan vervang ik enkel de carburateur.
Zou mooi zijn.Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>




Edited By sicky61 on 1075056009
GROETE' SICKY
sicky61
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 nov 2002 23:15
Locatie: DRIEBERGEN
Contacteer:

Bericht door sicky61 »

Hey mannen,eindelijk tijd ,zin en lekker weer.
Ik zit nog met de volgende vragen:
op het grote manifold(de zwarte)zit een poort of aansluiting welke bij het oude manifold (de blauwe)afgedekt is met een ijzeren plaatje.
Waar is dit voor?
En ik wil de pakkingen voor bovenop het manifold uit pakkingpapier kloppen.
Is dat goed genoeg of moet daar ook nog vloeibare pakking tussen?
En de laatste vraag gaat over de roestvorming in het manifold.
In hoeverre moet dat eraf of maakt dat nix uit?
Vast bedankt voor antwoord en voor die gene die morgen gaan rijden:veel plezier en hou het heel




Edited By sicky61 on 1082202256
GROETE' SICKY
sicky61
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 nov 2002 23:15
Locatie: DRIEBERGEN
Contacteer:

Bericht door sicky61 »

nog een foto voor de duidelijkheid>>>>
GROETE' SICKY
sicky61
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 nov 2002 23:15
Locatie: DRIEBERGEN
Contacteer:

Bericht door sicky61 »

en nog 1 van het originele spruitstuk>>>
GROETE' SICKY
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Is een poort van (als ik het goed weet) het "exhaust gas recirculating" systeem.
Die zul je weer moeten afsluiten, tenzij je een aansluiting op je carb hebt.
Kun je gewoon het ouwe plaatje voor gebruiken; heb je wel een uitlaatpakking voor nodig (geen papier dus).

Pakking bovenop kan gewoon van papier; geen vloeibare toevoegen. Dit mag/moet alleen als het echt niet anders kan.

De roest binnenin: als die los zit -> verwijderen (komt namelijk wel in je verbrandingskamers!!).
Is het slechts verkleuring -> geen probleem.
Gerhart
sicky61
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 nov 2002 23:15
Locatie: DRIEBERGEN
Contacteer:

Bericht door sicky61 »

Bedankt gerhart,duidelijke taal.
GROETE' SICKY
Gesloten