STARTER MOTOR - ZIT SOMS VAST

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
A3 Berger
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 feb 2001 16:19
Locatie: Enschede

Bericht door A3 Berger »

Velen van ons hebben het wel eens mee gemaakt, je stapt in je dodge en wilt starten, je startrelais gaat keurig 'over' maar de startmotor begint niet te draaien.
Dit heb ik nu twee maal kort achter elkaar gehad, en als ik er dan even onder kruip en de startmotor een flinke tik met een hamer geef, doet ie het weer. Er blijft dus iets hangen. Waarschijnlijk de Bendix of zo, maar het gekke is dat de startmotor nog maar twee jaar oud is.
Wat te doen?
De startmotor demonteren en smeren of zo?
Graarne reactie(s)
Thanks,
DO YOU SPEAK DODGE?
Member 576
J. VORGERS
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jun 2002 21:47

Bericht door J. VORGERS »

Die van mij was binnen een jaar kapot, na al dat gedoe met het oude blok :( . Nou moet ik er even bij zeggen dat 10 minuten aan 1 starten ook niet bevordelijk is voor de startmotor maar ja je moet toch iets als je weg wil. Verder heb ik van alles geprobeerd om hem los te krijgen. Nou heb ik de startmotor open geschroefd en nog niks kunnen vinden ??? Wat je mischien wel kan doen is kijken of dat kleine tandwieltje beweegd, die drijft het vliegwiel aan. Als het goed is trekt die in of komt die uit het huis van de startmotor.

Veel sleutel plezier......
Velen hebben mond genoeg om andermans werk te kraken, zelden hand genoeg dat beter te maken.
Rob Kramer
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 nov 2002 20:16
Locatie: Breezand NH

Bericht door Rob Kramer »

Heb dezelfde ellende meegemaakt en na vele vloeken en evenzovele beuken op de startmotor bleek dat gewoon de accu aan zijn endje was.Wel genoeg stroom leveren voor de solenoid maar niet voor de startmotor...
Ook heb ik de nodige massaproblemen gehad,kan ook een oorzaak zijn.
Ergens anders in dit forum kan je lezen hoe je een en ander kan testen.In "electrical" en dan "startmotorprobleempje".
Succes.




Edited By Rob Kramer on 1066849962
Een Dodge maakt van autorijden weer een werkwoord.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

A3, wat jij beschrijft klinkt als gewone vervuiling van slijtagestof van de koolborstels. Als dit tussen borstel en collector komt -> geen contact en dus niet starten.
Oplossing: startmotor openmaken en schoonmaken.
Gelijk ook even de glijlagertjes smeren.
Gerhart
A3 Berger
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 feb 2001 16:19
Locatie: Enschede

Bericht door A3 Berger »

Heren bedankt, ik zal de startmotor schoonmaken en ook het verhaal van de stervende accu en/of slechte aarde klinkt plausibel, temeer omdat de accu al aardig op leeftijd is.

Maaaaarrrrr, ik zei al dat mijn startmotor nog maar twee jaar oud is. De vorige motor heb ik destijd ook uit elkaar willen halen om schoon te maken, en dit ging ook prima maar bij het in elkaar zetten kreeg ik moeilijkheden de koolborstels op de plaats te houden tijdens het terugschuiven van de behuizing. Toen brak een "koolborstelhouder" af en kon ik de boel weggooien. shit!
Vraagje: hoe doe je dit op de juiste manier.
Bedankt.
DO YOU SPEAK DODGE?
Member 576
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Hm, heb de startermotor nog niet losgehad, maar normaal gesproken zitten er een paar gaatjes in de koolborstelhouder en de koolborstels waardoor je een pinnetje kunt steken waardoor de koolborstels volledig in de houder blijven. Dan kun je het anker er zo tussendrukken, pinnetjes weg en voilla het zit allemaal op z'n plaats.

Dit is bij de meeste startmotoren zo, nogmaals ik ween niet of de Dodge startermotor precies eender is.
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Bij 'onze' startmotortjes is het net effe anders, de borstelhouder is integraal onderdeel van het witte plastic tussenstuk, en zit met belachelijk korte draadjes vast aan de wikkelingen. Als je dus het buitenhuis (met de wikkelingen) op de borstelhouder zet, kun je erg moeilijk nog bij de borstels. Gelukkig heeft Ma Mopar daar wat op bedacht; nl. een blikken ring met 4 haaks omgezette lipjes, die je in de borstelhouder zet, en die de borstel ingedrukt houden. Dan zet je de stator erop, en vervolgens laat je het anker erin vallen. Dat druk de ring met lipjes voor zich uit en uit de weg, en de borstels staan keurig op het anker. Einddekseltje erop. Klaar.

Alleen om alle 4 borstel tegelijk op de lipjes van die ring te krijgen is wat een gepiel, maar is wel te doen.
Gebruikersavatar
Robert van de Vorst
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 apr 2001 21:45
Locatie: duizel

Bericht door Robert van de Vorst »

weer wat geleerd ik snapte al niet waar die ring voor was
ik duwde de koolborstels altijd in de houders en plaatste het veertje dan langs de koolborstel , behuizig erop draatje aansluiten , rotor erin ,het zaakje een stukje uit elkaar tillen om met een sckroevendraaier de veertjes trug te wippen

volgende keer eens proberen met die ring lijkt me makelijker

groetjes
Dodge W200 '76 ,cid 440 V8 (Clubcab)
Dodge D100 '79 ,cid 360 V8
Dodge Travco'76 ,cid 440 V8 (camper)
Dodge W200 '76 ,cid 318 V8 (crosser)
Chrysler Newport '72 ,cid 400 V8
Plaats reactie