Banden, hoe en wat..
De meeste Dodgers hebben grotere banden dan de originele bandjes er onder heb ik zo het idee. Aangezien ik ook nodig nieuwe banden nodig heb en ik ook wel iets hogerop wil komen zit ik te twijfelen of ik ook grotere banden wil.
Wat ik echter vaker lees zijn de consequenties; versleten kogellagers en de kilometerteller klopt niet meer. Misschien is er nog wel meer wat ik niet weet.
Maar die extra druk op je kogellagers; is daar niet iets preventiefs tegen te doen? Of betekent dat dat je er een andere as onder moet hangen?
En kan je de kilometerteller aanpassen zodat je niet allerlei boetes krijgt voor te hard rijden zonder dat je het doorhebt?
Zijn er eventueel meer problemen die je tegenkomt van het overstappen van de legerbanden naar 33" of zelfs nog groter..?
Wat ik echter vaker lees zijn de consequenties; versleten kogellagers en de kilometerteller klopt niet meer. Misschien is er nog wel meer wat ik niet weet.
Maar die extra druk op je kogellagers; is daar niet iets preventiefs tegen te doen? Of betekent dat dat je er een andere as onder moet hangen?
En kan je de kilometerteller aanpassen zodat je niet allerlei boetes krijgt voor te hard rijden zonder dat je het doorhebt?
Zijn er eventueel meer problemen die je tegenkomt van het overstappen van de legerbanden naar 33" of zelfs nog groter..?
-
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 25 nov 2002 23:07
- Locatie: Lommel (België)
En met 36" bandjes kun je de mijlen gewoon met 2 vermenigvuldigen om op km's te komen, dat rekent een stuk makkelijker als x1,6ennogwat. Niet dat dat nou de enige reden is om met hummerbandjes rond te rijden trouwens.
33" is geen probleem, alhoewel er in het terrein bij extreem inveren wel 's iets kan aanlopen, als je de oude (inmiddels iets naar boven doorgezakte) bladveren er nog onder hebt.
Met 36" moet je wat ruimte maken aan de onder-achterzijde van je voorspatborden.
33" is geen probleem, alhoewel er in het terrein bij extreem inveren wel 's iets kan aanlopen, als je de oude (inmiddels iets naar boven doorgezakte) bladveren er nog onder hebt.
Met 36" moet je wat ruimte maken aan de onder-achterzijde van je voorspatborden.
De grootte van de banden is voor de lagers niet direct een probleem; tot en met 36" moet kunnen, als je ze goed gebalanceerd krijgt.
De lagers geven wel problemen als je wielen met een andere (grotere)"bolling" monteert.
Grotere bolling ("offset" in 't engels) heeft tot resultaat dat het wiel verder naar buiten komt te staan en dus verder van het lager af. Dit geeft grote extra krachten op de lagers.
Als je dus bredere velgen monteert, let dan op dat je bolling hetzelfde is als de originele velgen.
Voor de snelheidsmeter: een tijdje geleden was hierover ook een vraag op het forum. Ik denk dat die vraag is verdwenen na de laatste forumcrash, maar er zijn dus kastjes te koop die de meter corrigeren.
Ik ga even in mijn archieven zoeken.
Voor de rest: zie Rienk zun antwoord.
De lagers geven wel problemen als je wielen met een andere (grotere)"bolling" monteert.
Grotere bolling ("offset" in 't engels) heeft tot resultaat dat het wiel verder naar buiten komt te staan en dus verder van het lager af. Dit geeft grote extra krachten op de lagers.
Als je dus bredere velgen monteert, let dan op dat je bolling hetzelfde is als de originele velgen.
Voor de snelheidsmeter: een tijdje geleden was hierover ook een vraag op het forum. Ik denk dat die vraag is verdwenen na de laatste forumcrash, maar er zijn dus kastjes te koop die de meter corrigeren.
Ik ga even in mijn archieven zoeken.
Voor de rest: zie Rienk zun antwoord.
Gerhart
-
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 25 nov 2002 23:07
- Locatie: Lommel (België)
Ik zelf rij met 37" vult de wielkasten mooi op allen inderdaad voor iets teveel, maar alleen bij extreem inveren (op asfalt nog niet meegemaakt) en dat gebeurt bij mij nog wel eens.
even een fototje zodat je kunt zien hoe het lijkt
even een fototje zodat je kunt zien hoe het lijkt
- Bijlagen
-
- weg1.JPG (0 Bytes) 9207 keer bekeken
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
de kilometer teller wordt aangedreven m.b.v. een tandwiel in de automatische transmissie. Er zijn kilometertellerkabels te koop die aan andere hoeveelheid tanden aan het tandwiel hebben zitten. In mijn ogen zou je met een juist gekozen tandwiel een correctie kunnen maken op een onjuiste kilometerstand.
Of heeft iemand hier commentaar op?
Of heeft iemand hier commentaar op?
Dodge This!