Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

start(motor) probleem

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Hee, ik heb een vervelend probleem met mijn dodge.

Vanaf aanschaf wilde de startmotor wel eens niet aanslaan in de P, je hoorde wat relais schakelen, de verdamper, maar geen startmotor geluiden. Dit was altijd op te lossen door dan in de N te starten.

Nu komt het regelmatig voor dat hij helemaal niet wil, of dat hij een paar slagen draait en ermee stopt. Allemaal op te lossen door even te wachten en nog een paar keer proberen, en dan gaat hij wel weer een keer en het maakt niet uit of ik in de P of in de N sta.

Dit is vervelend omdat wanneer ik het probleem probeer te vinden hij natuurlijk 100x achterelkaar goed start.

Er is ook niets te zeggen van hitte of kou.

Iemand een tip, of wordt het gewoon een voor een alles vervangen wat er mee te maken heeft totdat het probleem voorbij is ?

Help me please! :(



Edited By kars on 1061048686
dodge 699
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 mar 2003 11:46

Bericht door dodge 699 »

hoi kars
ik heb dit probleem ook gehad
ik had eerst de zender in de bak vernieuwt ,nog niet starten
daarna het startrelai nog niets
draden nagemeten alles goed geen breuken in de draden
na lang zoeken en denken, bleek dat als de hendel in de P stond de zender geen massa maakten
dit heb je nodig om de vrijschakeling te maken. wat je moet proberen is de schakelstang die van binnen af komt onder de wagen los maken (zit met een bolkje met boutje op de schakelstang) het maganisme helemaal naar onder zetten dan in de wagen even de pook in de P zetten en het boutje weer vast zetten
ik hoop dat je probleem hiemee verholpen is
bij mij was dit ook verschoven maar nu werkt hij weer perfect
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Nou, het schakelen gaat wat strakker :D

Maar mijn probleem is gebleven ???

Het stomme is dat wanneer hij weer eens niet wil, het enige wat ik hoef te doen is een paar keer snel achterelkaar de sleutel heen en weer te draaien en hoppa, dan gaat hij wel een keer.

Maar dat kan natuurlijk niet goed zijn.

thx anyway !
Kaiser Sose
Berichten: 81
Lid geworden op: 25 nov 2002 23:07
Locatie: Lommel (België)

Bericht door Kaiser Sose »

Heb min of meer hetzelfde euvel gehad. Ik dacht eerst aan versleten borstels ofzo. Relais klikte, maar verder niks.
Soms deed ie het, soms niet. Wat meestal hielp, waren enkele tikken met een hamer tegen de startmotor, maar das wel een dwaas zicht als je zo op de keuring aankomt ;).
Ik heb uiteindelijk een andere startmotor gestoken, daarna geen troubels meer.
Je kunt de starter trouwens gemakkelijk demonteren (tenzij met headers misschien) en hem 'op het droge' eens uitproberen, openmaken, daar leert een mens weer van bij.
Never regret things you did, only those you didn't try.
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Ok Kaiser, maar wat bedoel je precies met op het droge uitproberen ? spanning erop zetten en kijken wat hij doet ?
AquaFobia
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 dec 2002 21:52
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Bericht door AquaFobia »

Als je een paar keer snel de sleutel omdraait en hij doet het dan wel, lijkt het een probleem met je contactslot te zijn.

Als hij het voorheen wel in zijn neutraal deed, is dit waarschijnlijk toeval geweest.

Probeer de kabels eens met een flinke schakelaar te overbruggen om te zien of het probleem dan blijft.
gr,
Ronald

[

'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD

<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

aqua , ook als de rest wel werkt ? Gas spul dat start wel allemaal op. ???
Rob Kramer
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 nov 2002 20:16
Locatie: Breezand NH

Bericht door Rob Kramer »

Ik heb dezelfde ellende gehad,bij mij was het probleem achtereenvolgens(ik heb em al weer effe)kapotte startmotor,slechte massa een keer of 3,accu gaar.
Nou heb ik een megadikke kabel extra gelegd van de bout waarmee de startmotor onder de wagen hangt en het massaprobleem is verholpen.
Je kan onder je wagen kruipen en de 2 aansluitingen aan de startmotor even kort met een tang of zo doorverbinden.ZET EM WEL IN PARK!!!Dan zou de startmotor moeten gaan draaien ongeacht problemen met contactslot of startrelais.Als ie dat niet doet is of de massa niet goed,of de stroomtoevoer of hij is gewoon kapot.Ik heb ook wel eens gehoord dat het kan zijn dat ie scheef zit???Heb ik zelf nog niet gehad.
Nou succes.

Robbie K.
Een Dodge maakt van autorijden weer een werkwoord.
Rob Kramer
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 nov 2002 20:16
Locatie: Breezand NH

Bericht door Rob Kramer »

Rob Kramer schreef:Ik heb dezelfde ellende gehad,bij mij was het probleem achtereenvolgens(ik heb em al weer effe)kapotte startmotor,slechte massa een keer of 3,accu gaar.
Nou heb ik een megadikke kabel extra gelegd van de bout waarmee de startmotor onder de wagen hangt en het massaprobleem is verholpen.
Je kan onder je wagen kruipen en de 2 aansluitingen aan de startmotor even kort met een tang of zo doorverbinden.ZET EM WEL IN PARK!!!Dan zou de startmotor moeten gaan draaien ongeacht problemen met contactslot of startrelais.Als ie dat niet doet is of de massa niet goed,of de stroomtoevoer of hij is gewoon kapot.Ik heb ook wel eens gehoord dat het kan zijn dat ie scheef zit???Heb ik zelf nog niet gehad.
Nou succes.

Robbie K.
Op het droge uitproberen gaat als volgt;
Maak de massakabel los van de accu.Sloop de startmotor onder je wagen uit en zet hem in een bankschroef.De startmotor,niet de wagen.Zet een accu naast de bankschroef en sluit een startkabel aan van de twee contacten samen naar de plus van de accu.Die twee contacten passen samen wel in de bek van de startkabel.
Nou zet je de minkabel op de accu en heb je dus de andere minpool van de startkabel nog in je hand.Als je die nou op de behuizing van de startmotor houdt moet die als een bezetene gaan draaien.Daarom moet ie ook in een bankschroef.
Denk om je vingers,want je wint het niet hoor,en pas ook op voor eventuele vonken (benzine en zo in de buurt...).
Als de startmotor een keer of wat achter elkaar braaf gaat draaien mag je ervan uit gaan dat je probleem ergens anders zit.
Startrelais kunnen ook lastig te dresseren zijn,maar ze kosten bijna niks en die heb je natuurlijk altijd reserve,toch?
Dat is de volgende stap in je probleemanalyse.
Als je de startmotor weer in je wagen hebt gemeubeld zoek je het draadje op dat naar je contact gaat.De wagen staat nog steeds in Park en je zet spanning op dat contact.Omdat de bak in park staat maakt ie massa en zal het relais bekrachtigd worden en de startmotor gaan draaien.
Hierbij ga ik ervan uit dat alle massa en stroomtoevoeraansluitingen goed zijn,want dat is het meest voorkomende probleem dus kijk je dat het eerst na.
Roestige ringetjes op het relais en de startmotor geleiden slecht en je zal niet de enige zijn die daar last van heeft.
Zorg dat ze glimmen dus.
Als je dat allemaal getest en gefixt hebt en het werkt nog niet vrees ik dat het probleem inderdaad in je contactslot zit.
Hoewel,de kabeldoorvoer op het schutbord is ook een hufter.
Sterkte.
Een Dodge maakt van autorijden weer een werkwoord.
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Hee Rob bedankt voor je hulp :D, je eerste tip heb ik geprobeerd , het zal wel aan mij liggen, maar het enige resultaat waren een paar flinke vonken met bijpassend geluid die mij lieten denken aan kortsluiting. Nou weet ik dat de kabelboom enzo daar niet goed tegenkan. ???
Dus voordat die ketel mij dadelijk in de fik staat wou ik daar niet al te veel meer mee experimenteren. Maar misschien ben ik wel een bangerik en hoort dat er allemaal bij :D

Ik ga hem er maar eens onderuit halen. Ik heb wel geen bankschroef maar ik laat mijn vriendin hem wel vasthouden :;):

Nog even een theoritisch vraagje : Hoezo maakt de bak massa als hij in de 'Park' staat ? Ik kan daar geen bewijs van zien, of wordt dat intern geregeld bij het contact of de automaatbak?
Rob Kramer
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 nov 2002 20:16
Locatie: Breezand NH

Bericht door Rob Kramer »

Als je de schakelhandel in P zet wordt op de versnellingsbak een palletje overgehaald dat zowel in de stand N als P een schakelaartje massa laat maken.In D of 1,2,3 dus niet.
Daarom kan je niet starten in die standen,want er is gewoon geen stroomcircuit omdat er geen massa is voor het startrelais.Dat is mede de reden dat je je wagen in P moet zetten als je die fratsen uithaalt die ik beschreven heb,want je omzeilt zo die beveiliging.En het is vast geen fijn gevoel als je net lekker ligt te sleutelen en je edele delen hebben een close encounter met een 36"Hummerslof.Want dan kan je dus wel rijden op de startmotor.
Een Dodge maakt van autorijden weer een werkwoord.
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Ik heb de startmotor eruit gehaald en droog uitgeprobeerd, keer op keer ging het prima, de motor draaide meteen en bleef draaien zolang ik de massa klem tegen de behuizing hield. Het lijkt dus toch op een massa probleem. Ik denk dat ik ook een dikke kabel van de startmotor naar de minpool ga leggen. :cool:

Bedankt voor jullie tips.

:D groeten kars
Rob Kramer
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 nov 2002 20:16
Locatie: Breezand NH

Bericht door Rob Kramer »

Probeer ook eens doorverbinden van de dikke kabel op het startrelais met het contact op het relais vanaf je contactslot (oranje draadje).Als ie nou gaat draaien sluit je een hele zooi mogelijke storingen uit.



Edited By Rob Kramer on 1061576577
Een Dodge maakt van autorijden weer een werkwoord.
JJF Naus
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 mei 2001 13:50
Locatie: Utrecht

Bericht door JJF Naus »

Beste Rob (en andere 'experts')

je beschrijft keurig dat je alleen in P en N kunt starten... maar als je Dodge nu ook het trucje in de D en R kan... waar moet ik dit dan zoeken en nog belangrijker: hoe fix ik dit? Niet dat ik het van plan ben, maar per ongeluk in D starten is niet ideaal als je met wat moeite 'file geparkeerd' hebt...

Thanx, Jax.




Edited By JJF Naus on 1069019213
Get a life... Get a Dodge...

* 1976 Dodge W200, 318 ci (semi-daily)
* 1977 Ford Ranchero GT 500, 351 ci (semi-daily)
* 2010 John Deere X110, 18.5 hp (lawn-weekly)
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Dan zal je automaatbak op een of andere manier ook wel massa maken in de D en R , of er is iets doorverbonden wat dat hele verhaal bypassed. ???
Plaats reactie