Kentekenplaten - groot europees verplicht of niet?
Beste DTBers,
mijn Dodge heeft van die mooie kleine gele nummerborden en daaroverheen zitten van die afgrijselijk grote Europese nummerborden met een blauw EU-vignet. Volgens de vorige eigenaar zijn die nieuwe nummerborden verplicht maar laatst zag ik een gloednieuwe auto rijden met het nummerbord 15-LH-XX (waarin XX een vervolg was) met dus zo een klein nummerbord (de achterklep van die auto had een uitsparing voor een US-formaat Nummerbord.
Ofwel: Groot of klein? Mag het nu wel of niet? Of is het grote nummerbord alleen verplicht als je naar het buitenland gaat?
mijn Dodge heeft van die mooie kleine gele nummerborden en daaroverheen zitten van die afgrijselijk grote Europese nummerborden met een blauw EU-vignet. Volgens de vorige eigenaar zijn die nieuwe nummerborden verplicht maar laatst zag ik een gloednieuwe auto rijden met het nummerbord 15-LH-XX (waarin XX een vervolg was) met dus zo een klein nummerbord (de achterklep van die auto had een uitsparing voor een US-formaat Nummerbord.
Ofwel: Groot of klein? Mag het nu wel of niet? Of is het grote nummerbord alleen verplicht als je naar het buitenland gaat?
Wilf,
Die kleine plaat zou inderdaad als 18.2 (da's het type) op je kenteken moeten staan.
Enne...mijn trekhaak staat ook niet op kenteken maar dat wil ik wel graag hoor...ondanks dat laadbakje.
Die kleine plaat zou inderdaad als 18.2 (da's het type) op je kenteken moeten staan.
Enne...mijn trekhaak staat ook niet op kenteken maar dat wil ik wel graag hoor...ondanks dat laadbakje.
gr,
Ronald
[
'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD
<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>
Ronald
[
'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD
<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>
Sterker nog...Gerhart schreef:Ook als je iets bijzonders verandert aan de auto zoals:
-gewicht
-lengte
-breedte
-hoogte
-wielophanging
-motortype
enz.
Eigenlijk die dingen die op het kenteken staan.
Dan moet je ook naar de RDW.
De auto wordt dan aleen op datgene gecontroleerd wat veranderd is.
Officieel moet je al naar het RDW als je bijvoorbeeld een sterk afwijkende banden maar monteert.
Stel je auto heeft standaard 30" en je zet er 35"ers onder, dan moet je eigenlijk al naar de RDW.
Dus zelfs de kleinste wijziging moet je officieel al laten keuren.
Het is maar goed dat ze daar niet zo op letten anders zat ik iedere maand bij die jongens :)
gr,
Ronald
[
'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD
<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>
Ronald
[
'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD
<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>
Ik heb begin dit jaar met een "official" van de RDW staan praten en eens gevraagd wat nou allemaal mag enzo.
Hij vertelde toen dat als je iets ingrijpends verandert, zoals andere motor (meer cilinderinhoud, van benzine naar diesel), ophanging van de assen (bladveren naar spiraalveren), wielbasis verlengen/verkorten, spoorbreedte veranderen, dichte laadbak i.p.v open laadbak (ook een dakje, dus) enzovoorts, de auto op dat punt herkeurd moet worden bij de RDW.
Als je bredere banden monteert, dusdanig dat de auto breder wordt dan op de oorspronkelijke specificaties staat (banden sreken ver buiten de wielkasten), moet hij dus ook hierop gekeurd worden.
Een ongekeurde trekhaak, zoals Kars aanhaalt, mag je er gewoon op hebben zitten; je mag 'm niet gebruiken, want dan ben je dus in overtreding. Je gebruikt dan een niet gekeurde trekhaak.
Bij de APK zul je sowieso niet zo gauw hiermee problemen krijgen, of het moet heel extreem of zichtbaar onveilig zijn.
Hij vertelde toen dat als je iets ingrijpends verandert, zoals andere motor (meer cilinderinhoud, van benzine naar diesel), ophanging van de assen (bladveren naar spiraalveren), wielbasis verlengen/verkorten, spoorbreedte veranderen, dichte laadbak i.p.v open laadbak (ook een dakje, dus) enzovoorts, de auto op dat punt herkeurd moet worden bij de RDW.
Als je bredere banden monteert, dusdanig dat de auto breder wordt dan op de oorspronkelijke specificaties staat (banden sreken ver buiten de wielkasten), moet hij dus ook hierop gekeurd worden.
Een ongekeurde trekhaak, zoals Kars aanhaalt, mag je er gewoon op hebben zitten; je mag 'm niet gebruiken, want dan ben je dus in overtreding. Je gebruikt dan een niet gekeurde trekhaak.
Bij de APK zul je sowieso niet zo gauw hiermee problemen krijgen, of het moet heel extreem of zichtbaar onveilig zijn.
Gerhart
Een niet gekeurde trekhaak, dus een trekhaak die niet op kenteken staat, mag je gebruiken tot een maximum gewicht van 750KG.
Nou zijn de meeste caravans en aanhangers al snel zwaarder (incl. laadvermogen) maar een fietsendragen o.i.d. kan je er dus wel gewoon op monteren.
In dat geval ben je dan niet strafbaar.
Nou zijn de meeste caravans en aanhangers al snel zwaarder (incl. laadvermogen) maar een fietsendragen o.i.d. kan je er dus wel gewoon op monteren.
In dat geval ben je dan niet strafbaar.
gr,
Ronald
[
'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD
<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>
Ronald
[
'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD
<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>