Stuur - Tussenas

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
83-1005169058

Bericht door 83-1005169058 »

Bij een van de kruiskoppelingen in het asje tussen het stuurwiel en de stuurbekrachtiging van mijn W200 zijn twee lagers kapotgelopen. Nu heb ik een andere as thuisgestuurd gekregen, maar deze is kompleet anders opgebouwd. De as uit mijn W200 heeft twee kruiskoppelingen. de as hiertussen is 40mm dik. De as waarop het stuur zit heeft een verdikking aan het uiteinde van 30mm met een spiebaan erin. Hierop zit de eerste kruiskoppeling. De andere kruiskoppeling eindigt in een massief stuk staal met twee gaten erin, waar de pennen van de Hardy-schijven vallen, die met een spline-verbinding op de stuurbekrachtiging zitten. De as die ik heb gekregen heeft aan de kant waar het stuur zit een soort schuivende kruiskoppeling die met een spline verbinding aan een as kan worden gezet. Aan de andere kant van de as zitten wel Hardy-schijven, maar geen kruiskoppeling. Bovendien is de as maar zo'n 19mm dik en plusminus 10cm. langer dan mijn eigen exemplaar. Mijn vraag is: welke van de twee is origineel en mocht het exemplaar uit mijn W200 niet origineel zijn, weet dan iemand waar deze uit komt en waar ik deze eventueel kan krijgen? De enige andere mogelijkheid die ik anders zie is zelf een nieuw exemplaar te maken, wat gezien de prijzen van goede (gelagerde) kruiskoppelingen wel eens een dure grap kon worden.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Het "nieuwe" exemplaar is (voor zover ik het weet) de originele; op mijn Dodge zit namelijk dezelfde. Misschien is jouw ouwe er één van een nieuwer type Dodge.
Gerhart
Plaats reactie