Schokbrekers - Hoe controleer je deze?

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
t.wittenaar
Site Admin
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 mar 2004 09:37

Bericht door t.wittenaar »

Hoi,
Ik ben bezig om een extra blad te monteren tussen de bladveren aan de voorzijde.

Omdat ik toch bezig was heb ik de schokbrekers die ook aan de vooras zitten gedemonteerd.

Opvallend was dat beide schokbrekers snel in te duwen zijn, en 1 met grote kracht weer uit elkaar te trekken, de andere gaat het eerste stuk heel gemakkelijk, en wordt daarna pas zwaar.

Ik heb het sterke vermoeden dat deze naar z'n grootje

Mijn vragen:
- is er iemand die weet hoe je dit kunt controleren?
- als er een defect is moet je dan beide vervangen?
- welk type kan hiervoor het beste gebruikt worden?

groeten Tonnie
<table border="0" summary="">
<tr><td><font face="Arial" size="1" color="#000080">
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl (Wife's Daily Driver) called Dotsje
'77 W200 Susp. Lift 4" / 318ci V8 / 2-bbl
'84 B100 VAN 225ci /6 1-bbl (Son's project) Called Dottie
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet (My Daily driver) Called The Ambassador
</td><td>
Afbeelding</table>
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Ha Tonnie!

Ik heb ook een extra blad gemonteerd tussen de bladveren aan de voorzijde.
En ja, ik had hetzelfde verschijnsel met de schokbrekers. Gooi maar weg, die ene die eerst makkelijk gaat en daarna zwaar is sowieso kapot. Een schokbreker hoort echt geen vrije slag te hebben! De mijne had precies hetzelfde. Ik had ook al een raar rammel-geluid tijdens het rijden en dat kwam dus ook van die schokbreker.

Wat die andere schokbreker betreft, wat denk je zelf? Die zal ook wel niet best meer zijn, en met twee verschillende schokbrekers rijden is niet echt fijn. Dan krijg je hele rare effecten als je over een verkeersdrempeltje of zo rijdt, dat de ene kant van de auto anders reageert dan de andere kant en je auto dus als het ware een zijdelingse golfbeweging gaat maken. Dat is geen optie als je het mij vraagt.

Ik heb er toen gelijk twee schokbrekers van trailmaster onder gezet, gekocht bij van Dam. Neem dan gelijk de schokbrekers die ook gebruikt worden als je je auto verhoogt (wat je feitelijk ook doet) anders worden de schokbrekers als eindstop gebruikt en dat is ook al weer niet goed.

En het weggedrag? Dat ken je na het vervangen van die schokbrekers niet meer terug! Veel minder stoterig, terwijl de wielen veel beter aan de weg blijven plakken! Ik denk dat je uiteindelijk heel blij bent met de investering die twee nieuwe schokbrekers met zich meebrengt.

Groeten,
Frans Veldman
t.wittenaar
Site Admin
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 mar 2004 09:37

Bericht door t.wittenaar »

Hoi Frans,

Bedankt voor je tip, ik had ook al met Adri overlegd, en we zijn tot de conclusie gekomen dat ze inderdaad vervangen moeten worden.
Volgende week moet ik nog naar Eindhoven, dus ga ik maar ff bij van Dam langs.
Groeten
Tonnie
<table border="0" summary="">
<tr><td><font face="Arial" size="1" color="#000080">
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl (Wife's Daily Driver) called Dotsje
'77 W200 Susp. Lift 4" / 318ci V8 / 2-bbl
'84 B100 VAN 225ci /6 1-bbl (Son's project) Called Dottie
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet (My Daily driver) Called The Ambassador
</td><td>
Afbeelding</table>
robbert peter
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 feb 2001 23:03
Locatie: etten leur

Bericht door robbert peter »

bij mij "zweten"de schokbrekers ook een beetje en ik denk dat ik ze binnenkort ook moet vervangen. Wie weet wat ze ongeveer kosten??

groeten robbert peter
'76 dodge W200
'72 pontiac Catalina
MG ZS EV
Plaats reactie