Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

opknappen

Hieronder staan tips en trucs van gebruikers hoe je iets moet aanpakken. Schrijf zelf ook eens een stukje met uitgebreide werkwijze en natuurlijk foto's
Gebruikersavatar
Brabander
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 mar 2014 15:30
Locatie: helmond

opknappen

Bericht door Brabander »

Ik ben begonnen met het opknappen van mijn dodge.
Vorige week het inter. eruit gehaald behalve het dashboard en de deuren zijn er ook uit.
Alles is zover ik kan zien nog in goede staat alleen de cabine heeft heel wat werk nodig.
Volgende fase is de laadbak en vandaar uit richting cabine en motor,
Ik wil hem eigenlijk helemaal strippen en bij het frame beginnen.
Iemand nog tips hoe het project het beste aan te pakken en in welke volgorde..

Gr Patrick
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Re: opknappen

Bericht door Theft_eXP »

doe 1 ding tegelijk. als je alles tegelijk doet ben je zo het overzicht kwijt.

en maak fotos van hoe alles in elkaar zit als je er niet zeker van bent
Gebruikersavatar
Brabander
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 mar 2014 15:30
Locatie: helmond

Re: opknappen

Bericht door Brabander »

heb van het werk dat ik gedaan heb ook fotos gemaakt zodat ik dat nog terug kan zien als mijn geheugen me in de steek laat..
maar ik wil eigenlijk bij het frame beginnen dus dan zal er alles af moeten.
Gebruikersavatar
ikke
Berichten: 389
Lid geworden op: 27 apr 2010 22:21
Locatie: Rossum (OV)
Contacteer:

Re: opknappen

Bericht door ikke »

En maak een lijst met alle handelingen en de goede volgorde . Zelfs de simpelste dingen vergeet je bij de opbouw welke later moeilijk zijn te plaatsen.
E n schrijf op waar je dat ene belangrijke onderdeel neer legt welke je niet kwijt wilt raken en onmogelijk anders weer vind!!!!!!
Gebruikersavatar
Brabander
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 mar 2014 15:30
Locatie: helmond

Re: opknappen

Bericht door Brabander »

al de boutjes en moertjes die ik tot nu toe heb heb ik apart in een afsluitbaar zakje gedaan en erop geschreven waarvan ze zijn...
maar hoe kan ik het beste de laadbak demonteren?
zijn dat lossen delen?...dus bak en zijpanelen apart?
de cabine lijkt me niet zo moeilijk tenminste als het dashboard en stuur eruit zijn.
Gebruikersavatar
ikke
Berichten: 389
Lid geworden op: 27 apr 2010 22:21
Locatie: Rossum (OV)
Contacteer:

Re: opknappen

Bericht door ikke »

En hou deze regels ook in de gaten:

Enkele WAARHEDEN voor als je aan het klussen bent:
Wanneer een looplamp goed onder de motor wordt geplaatst schijnt hij altijd in je ogen.
Als je onder de motor kruipt met een handvol ringsleutels blijkt degene die je nodig hebt nog in de gereedschapkist te liggen.
Wanneer je de goede sleutel te pakken hebt en terugkruipt onder de motor lig je er op.
Sleutels zijn er in drie soorten; te klein, te groot en de missende.
Bij gebruik van luchtgereedschap, na onder je voertuig gekropen te zijn, kom je er achter dat de compressor uitstaat. Nadat je de compressor aan hebt gezet staat de luchtsleutel de verkeerde draairichting op.
Verlengstukken en doppen vallen er altijd af wanneer je bezig bent de draairichting van de luchtsleutel aan te passen.
Murphy's Law aangaande reparaties in combinatie met de zwaartekracht:
Dingen die vallen rollen altijd in de minst acceptabele richting.
Wanneer je de tijdens de reparatie grabbelt uit je grijpvoorraad bouten en moeren, verzameld in vele jampotjes, zit er tussen de indrukwekkende verzameling nooit die passende bout of moer.
Tijdens het gebruik van een brander om remleidingen los te branden zal een rookloos vuur ontstaan.
Wanneer deze is uitgebrand valt de remleiding in zijn totaal uit elkaar.
Er zijn weinig dingen die met WD-40, een snijbrander en een voorhamer niet loskomen.
Buren zijn stipte 112-bellers bij het zien van een lichaam onder een brandend voertuig.
Een opmerking waardig is ook het feit dat bouten en moeren eerst op temperatuur gecontroleerd dienen te worden of niet nog warm zijn.
Wanneer je je vieze vette handen wast in het aanrecht van de keuken is die nieuwe witte handdoek niet de beste optie om ze mee af te drogen.
'Universeel' betekent dat beschreven onderdeel is ontworpen om nergens op te passen behalve na ingrijpende modificaties en gebruik van schuttingtaal.
Om te berekenen hoelang een restauratie duurt kun je de volgende formule hanteren: Het aantal onderdelen X (aantal kinderen per huishouding / gemiddelde vrije uren per dag) X totaal aantal voertuigen in bezit X huidig aantal projecten. Deel dit getal door het aantal jaren sleutelervaring.
De momenten dat je hand uitschiet en iets scherps of heets raakt, of op andere wijze pijn ervaart is het moment waarop je geen werkhandschoenen draagt.
Koud weer vermeerdert de pijn in je hand gedurende deze acties met ongeveer 600%.
Iets dat om 1 uur 's nachts onmogelijk leek schijnt om 4 uur 's middags bijzonder makkelijk te lukken.
E.H.B.O. artikelen zijn goedkoper mits aangekocht in bulk.
Een Bahco is een verstelbaar stuk gereedschap dat ontworpen is om het proces van bouten afronden te versnellen, verfwerk te beschadigen en vele vierkante centimeters huid af te pellen.
"Inmasseren, intrekken en uitspoelen" is niet voldoende om lagervet uit je haren te verwijderen.
Kleine onderdelen die onder je voertuig vandaan komen terwijl je er net onder kijkt vallen in je ogen, neus of in een oor, afhankelijk van welke voorzorgsmaatregelen je genomen hebt.
Wanneer de reparatie is afgerond start de motor niet.
Het niet starten van de motor word in het algemeen veroorzaakt door een electriciteitskabeltje dat je vergeten bent aan te sluiten en welke met geen mogelijkheid te bereiken is.
Het onderdeel dat je "veilig" hebt opgeborgen, is nergens te vinden.
Schroevendraaiers zijn slechte koudbeitels.
Koudbeitels zijn slechte schroevendraaiers.
Hamers kunnen vaak vervangen worden door één van bovenvermelde gereedschappen.
Levenslang gesloten lagers zijn inderdaad afgesloten voor het leven.
Hoelang dit leven duurt blijft altijd een mysterie.
Het juiste gereedschap ligt altijd buiten handbereik.
Electriciteitstape en papieren handdoeken doen het goed als bandage.
Carburateur cleaner is een perfecte wondjes-vinder.
Remmenreiniger maakt meer schoon dan alleen remmen maar werkt slecht op kunststof.Wanneer men het per ongeluk in de ogen spuit, zullen beide genoemde chemicaliën snel verdampen. Afgezien van de pijn
gebeurt dat niet wanneer de beide oogleden gesloten blijven.
Tijdens het sleutelen is het hebben van een getrainde hond die goed apporteert best een uitkomst.
Geloof de momentsleutel. Het is echt nauwkeuriger dan je arm.
Je weet dat het een lange dag wordt wanneer je onderdelen-adres zegt:
"Een wát, welk onderdeel?"
Tegen je voertuig aanschoppen van frustratie maakt de lijst met reparaties alleen maar langer.
Voor dat je begint met sleutelen trek je heel enthousiast handschoenen aan,maar al snel kom je er achter dat je een klein moertje niet goed vast kan pakken en trek je ze toch even uit. Daarna zijn je handen zwart en heeft het geen nut meer om die handschoenen aan te doen.
Als het stil word onder de auto is het ook niet goed, want meestal word die stilte voorafgegaan door een diepe zucht of hevig gespartel!..
Het enige gereedschap dat zowel je kinderen als de huisdieren kunnen bedienen is de krik en dan met name het hendeltje om de wagen te laten zakken.
Wonderbaarlijk hoe kleine kinderen uit een grote stapel met gereedschap het meest gevaarlijke kunnen selecteren om te "helpen" bij het sleutelen.
Als je smiddags denkt; dat kan ik nog wel even doen, hou er dan rekening mee dat je s'avonds om 10 uur nog zit en al aan klusje 4 bezig bent, want ja, als je toch bezig bent.
Aanhaalmoment? Kwartslag voordat ie afbreekt.
Het is ook een feit dat waar je ook met een hamer op wil slaan, je raakt altijd zichtbare lak.
De koerier met dat ene broodnodige onderdeel komt altijd op het moment dat jij net 'even snel bij de super om de hoek wat gaat halen'.
Als je een dame wilt imponeren met je sleutelvaardigheden eindig je lopend of bij de eerste hulp.
Altijd als je op een onbereikbare plaats aan het sleutelen bent valt een boutje of moertje op een onvindbare plek, dan gooi je natuurlijk er nog een boutje of moertje achteraan om te kijken waar die heen valt, naast dat andere ding natuurlijk.
Nergens zitten bramen of scherpe uiteinde, behalve daar waar je met vinger voelt.
Als je met je hoofd in een kleine ruimte zit en je probeert je achterhoofd niet te stoten,
stoot je geheid je neus en knal je als schrikreactie nog 3x heen en weer.
En als laatste....ken je de magische vloer?
Ik heb er een thuis. Je laat iets kleins vallen, je ziet het vallen, je ziet het neerkomen, je ziet het uitrollen, je ziet het leggen en als je bukt om het te pakken is het weg, onvindbaar en 3 dagen later ligt het er weer als je het niet meer nodig hebt.
Gebruikersavatar
ikke
Berichten: 389
Lid geworden op: 27 apr 2010 22:21
Locatie: Rossum (OV)
Contacteer:

Re: opknappen

Bericht door ikke »

Brabander schreef:al de boutjes en moertjes die ik tot nu toe heb heb ik apart in een afsluitbaar zakje gedaan en erop geschreven waarvan ze zijn...
maar hoe kan ik het beste de laadbak demonteren?
zijn dat lossen delen?...dus bak en zijpanelen apart?
de cabine lijkt me niet zo moeilijk tenminste als het dashboard en stuur eruit zijn.
De laadbak zit vast met 6 bouten en een massakabel met de cabine. De zijpanelen zitten aan de laadbak gelast.
De cabine kan er af dmv de 4 bouten.
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Re: opknappen

Bericht door 76 w200 »

mooi verhaal ikke.
komt wel redelijk bekend voor

probeer idd alles netjes bij elkaar te houden.


gr ed
76 w200 340
76 w200 360
Gebruikersavatar
Brabander
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 mar 2014 15:30
Locatie: helmond

Re: opknappen

Bericht door Brabander »

idd goed verhaal ....;-) en klopt ook als een bus zal ze proberen te onthouden.
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Re: opknappen

Bericht door bastian »

en als je alles hebt meegemaakt wat Patrick hierboven geschreven heeft denk je :ik ben t sleutelen nu ff zat en ga iets op dtb forum schrijven :P Betreft de wegrollende moertjes en boutjes --> je hebt meeste kans dat je ze weervindt tegenonder je band tussen de nokken , en als iets niet wil dan kun je t beste ermee stoppen en er de andere dag of na t eten er mee verder gaan en dan lukt t ineens wel ....
dodgew200v8
Berichten: 585
Lid geworden op: 09 mar 2014 22:01
Locatie: Stramproy

Re: opknappen

Bericht door dodgew200v8 »

Haha Patrick ( ikke ) geweldig...

Herken het als ik in de motor ruimte zit erin en eruit komen vind ik maar wat klote, zit meestal expansievat , laatste dacht ik zet de hele gereedschapskist op het spatbord klemmend onder de motorkap... Ja hoor daar ging de kist over de grond heeft me zeker un uur in beslag genomen om alles bij heen te schrapen.

Nu heb ik een klein bakje met alle denkbare sleutels voor de Dodge.

Succes ermee en kom maar op met de foto's.

Gr Phil
5.9L CUMMINS 6BT W200
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers


Phil
Nawt
Berichten: 155
Lid geworden op: 28 jul 2010 10:16
Locatie: Peel en Maas

Re: opknappen

Bericht door Nawt »

aha, interessant allemaal. ben benieuwd naar de gang van zaken en foto's uiteraard ;)
(doet me even denken aan de 'kleine' dingen die ik nog aan de mijne wil aanpassen....)

veel plezier en succes!
Gebruikersavatar
Brabander
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 mar 2014 15:30
Locatie: helmond

Re: opknappen

Bericht door Brabander »

thanx voor de info over de laadbak patrick want dan weet ik in ieder geval dat ik geen beugeltjes boutjes of moertjes hoef te zoeken om de zijpanelen eraf te halen.
Cabine heb ik al leeg en zag idd de rubberen doppen te zitten die toegang geven naar de bouten om de cabine los te draaien.
Maar ik ben van plan om er mijn tijd voor te nemen.
in 2016 wordt ie weer oldtimer en dan wil ik hem tegen die tijd klaar hebben.
Plaats reactie