Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

lopende aanpassingen aan de Dodgie

Plaats hier een foto van je Dodge en vertel iets over jezelf
Nawt
Berichten: 155
Lid geworden op: 28 jul 2010 10:16
Locatie: Peel en Maas

Re: lopende aanpassingen aan de Dodgie

Bericht door Nawt »

Tijdje geleden dus 'groot onderhoud' begonnen o.a. omdat de voorste krukaskeerring lekte:
Moest even een oudere foto zoeken maar het was dus 'nat' aan de onderkant.
Afbeelding
Waarschijnlijk de reden dat er zoveel vloeibare pakking tegen was geplakt aan de buitenkant. Wat een werk om dat heel zwikkie er vanaf te steken...pfff.

Het resultaat mag er zijn. Na vervanging blijft het droog aan de onderkant ( moet ik nog schoonmaken) Maar aan het blank van de carterpan/huis kun je ongeveer zien hoe royaal de RTV er tegen zat:

Afbeelding

De druppels koelvliestof is wat ik een beetje gemorst had met het terug kiepen in de radiateur. Goed dat er karton is voor op de vloer.
Het blauw spuit ik weer bij zodat het blanke weer weg is onder een laagje bescherming, maar heb nog geen blauw.

Ai, ik merk net dat ik alleen foto van het resultaat nog heb. jammer....
In ieder geval, tevens de achterste krukaskeerring vervangen, alles lag toch open.... nieuwe motorolie, -filter en ...kurk pakking :)
De carterpan kan er tussenuit zonder extra aanpassingen, kon zelfs de high-torque starter laten zitten. Het is wel even pielen met de pan, maar het kan.

Had de oliepomp ook losgehaald, maar dat had niet gehoeven... verkeerd gelezen in de Haynes. ( stom stom) Maar ja, zo zie je nog wat van de Dodge zijn ingewanden ;)
Moest wel even opzoeken wat "to prime the pump" betekende. Alles wat ik ervan kon vinden was met het motorblok uit de Dodge...hmmm. Ze pompen de oliepomp weer vol of gieten 'm vol maar dat ging dus niet met de hotorblok nog onder je auto. Dus alles royaal inge-olied met in elkaar zetten en hopen dat ie weer begint te zuigen als ie loopt... en dat deed ie!
Duurde een paar tellen na het starten en toen sloeg de oliedruk meter op het dashbord ook weer uit... gelukkig 8)
Nawt
Berichten: 155
Lid geworden op: 28 jul 2010 10:16
Locatie: Peel en Maas

Re: lopende aanpassingen aan de Dodgie

Bericht door Nawt »

Kleine aanvulling obv mijn aantekeningen:

De voorste krukas keerring zou volgens het 'boekje' Haynes Manual eenvoudig met een schroevendraaier te verwijderen zijn "carefully pry the seal out...."
Niet dus.... Die zit daar te vast voor, andere methode waarbij je een gaatje in de keerring boort en er een schoefje in draait en 'm er vervolgens 'zo' uittrekt...náda.. ook niet. Heb de keerring best verprutst op de kopse kant op deze manieren. Wat in mijn geval super werkte was dat ik m van de zijkant een tik gaf met een platte schroevendraaier en hamer zodat ie in radiale richting indeukte. Hierdoor werdt ie in omtrek ietsie kleiner en kwan wat los van het 'huis'. Toen kon ik de keerring er zo uitpakken.

"tip van flip" :mrgreen:
dodgew200v8
Berichten: 585
Lid geworden op: 09 mar 2014 22:01
Locatie: Stramproy

Re: lopende aanpassingen aan de Dodgie

Bericht door dodgew200v8 »

Goede tip inderdaad als hij ooit ook bij mij gaat lekken.

Gr Phil
5.9L CUMMINS 6BT W200
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers


Phil
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Re: lopende aanpassingen aan de Dodgie

Bericht door Theft_eXP »

wat nog veel makkelijker is en veiliger is even de dichtstbijzijne lagerschaal loshalen. staat er nog net wat minder spanning op en komt hij makkelijker los.
Nawt
Berichten: 155
Lid geworden op: 28 jul 2010 10:16
Locatie: Peel en Maas

Re: lopende aanpassingen aan de Dodgie

Bericht door Nawt »

:idea: "Die houden we d'r in!" Dank voor de tip 8)
Plaats reactie