Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

rook - ineens veel (olie?)rook

Algemeen , dit moet je zien , off topic , test forum
dodge76
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jan 2011 00:08
Locatie: Nederland

Bericht door dodge76 »

de cilinderkoppen van mijn 318 cui 1976 Dodge gereviseerd: Nieuwe kleprubbers, nieuwe tuimelaars, nieuwe lifters, klepzittingen opnieuw ingeschuurd, alles opnieuw met nieuwe pakkingen etc. gemonteerd volgens Haynes boekwerk. Nu ontzettend veel rook uit de uitlaat. Heb geen idee wat er nu aan de hand kan zijn. Wellicht koppakking weer opgeblazen ???
Er is erg veel carterdruk. Als ik alle kleppendeksel openingen er af haal wordt de rookontwikkeling duidelijk minder. Na een rondje flink rijden is de rookontwikkeling weg. Na een dag stilstaan en opnieuw starten begint het roken weer. FF weer rijden en de rook is weer weg. HELLUP SVP




Edited By dodge76 on 1320012457
sonic
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 sep 2010 13:05
Locatie: achterhoek

Bericht door sonic »

Even een compressietest doen om te bekijken of de zuigerveren nog goed zijn??

En welke kleur heeft de rook?
DODGE D200 in opknapstatus :)
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Blauw
sonic
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 sep 2010 13:05
Locatie: achterhoek

Bericht door sonic »

Dan zou ik zeker even een compressie test doen. De kans is dan vrij groot dat de zuigerveren op zijn :(

Een andere simpele manier is om een bougie door te boren en hier een buisje met een luchtaansluiting op te maken. Door nu de zuiger bovenin te zetten (lees kleppen gesloten) en er lucht op te zetten kun je aan het carter horen of en welke zuigerveren er versleten zijn of dat je ergens anders compressie verliest zoals via de koppakking. Al lijkt het mij er meer op dat het de zuigerveren zijn aangezien dat je de koppakkingen net vervangen hebt.

In elk geval veel succes ermee...
DODGE D200 in opknapstatus :)
lucadee
Berichten: 363
Lid geworden op: 01 dec 2003 18:56
Locatie: geulle
Contacteer:

Bericht door lucadee »

Yep denk ook zuigerveren,

blauw/zwarte rook =olie wit is koelvloeistof/water.

dus helaas kopjes eraf halen carterpan verwijderen drijfstangen losmaken zuigers eruit cilinders even honen nieuwe zuigerveren plaatsen,kopjes terug,carterpan op z`n plek alles vullen en karren maar.

Greetzzz
Luc
LIEVER HOOG WATER DAN HOGE BLOEDDRUK


1977 DODGE W200 318 cui edelbr.streetmaster 2,holley 650,purple cam,flowtech headers.

1968 DODGE CHARGER 451 cui stroker,edelbr.torker2 ,holley 750,purple cam
dodge76
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jan 2011 00:08
Locatie: Nederland

Bericht door dodge76 »

dank voor alle reacties.

Ben net vandaag weer begonnen de zaak uit elkaar te halen. Heb bij EPS weer een nieuwe motorpakkingset gehaald, maar vraag me nu af waarom in de nieuwe koppakkingen NIET alle koelwater openingen zijn aangebracht. Moet ik die zelf in de koppakkingen aanbrengen ?
Verder vertoont 1 cilinderkop bij 1 cilinder heel veel vervuiling (aanslag) in de kop en op de 2 kleppen en lijkt die bougie wel alsof tie in de olie is gedoopt. Alle andere koppen en bougies zijn mooi schoon.
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

dan heeft die cilinder of overmatige olielekkage, of koelvloeistof. als er teveel koelvloeistof in zit komt de verbranding ook niet goed op gang en krijg je ook deze verschijnselen.. heb je al wel een compressietest gedaan?
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

dodge76 schreef:Heb bij EPS weer een nieuwe motorpakkingset gehaald, maar vraag me nu af waarom in de nieuwe koppakkingen NIET alle koelwater openingen zijn aangebracht. Moet ik die zelf in de koppakkingen aanbrengen ?
Moet je 'es even aan EPS vragen. Ik heb het al vaker gehoord dat er soms een paar gaten ontbreken in de pakkingen.
Misschien is er toch verschil tussen bepaalde types of jaartallen.
Gerhart
JAN/DODGE
Berichten: 337
Lid geworden op: 12 jan 2008 11:17

Bericht door JAN/DODGE »

Pakking kan gewoon geplaatst worden,zonder er gaten bij te slaan.
gr Jan

Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

JAN/DODGE schreef:Pakking kan gewoon geplaatst worden,zonder er gaten bij te slaan.
Geeft dat geen problemen voor de koeling?
Gerhart
JAN/DODGE
Berichten: 337
Lid geworden op: 12 jan 2008 11:17

Bericht door JAN/DODGE »

Nee,geeft geen koelings problemen.
gr Jan

Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Gerhart schreef:
JAN/DODGE schreef:Pakking kan gewoon geplaatst worden,zonder er gaten bij te slaan.
Geeft dat geen problemen voor de koeling?
Was eigenlijk wel een overbodige vraag, ja :D
Gerhart
dodge76
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jan 2011 00:08
Locatie: Nederland

Bericht door dodge76 »

probleem "rook" vervolgd: ik heb vastgesteld dat 3 kopbouten van de "probleemcilinder" met een kwartslag lichte kracht los kwamen. Verder waren de cilinderkopvlakken van kop en cilinder niet schoon. Eigen schuld dus :-(
Vraag over aantrekmoment: Haynes vermeld 95 lbs maar op ander forums zie ik ook 105 lbs. Wat is juist ?

Verder een vraag over de zeer dunne (aluminium ?) pakking tussen cilinderinlaat en inlaatmanifold : Stel dat de cilinderkoppen niet met de juiste torq zijn vastgezet, kan er dan (weliswaar minimale) ruimte ontstaan tussen manifold en cilinderkop waardoor er olie wordt aangezogen ??

Was weer een heel verhaal, sorry, maar iedere tip is welkom.
JAN/DODGE
Berichten: 337
Lid geworden op: 12 jan 2008 11:17

Bericht door JAN/DODGE »

Eerste aantrekmoment is 50 foot-pounds.
Tweede en laatste aantrekmoment is 95 foot-pounds.
De volgorde van aantrekken van de bouten is ook heel belangrijk!
Andere vraag :kan zijn of zou kunnen
Deze gegevens komen uit de DODGE service manual
gr Jan

Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
dodge76
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jan 2011 00:08
Locatie: Nederland

Bericht door dodge76 »

alweer een vraag : ik heb voor de inlaatbanken twee dunne alu pakkingen maar zag op een foto van HenkWeetjeWel nog een extra pakking op de inlaatpoorten zitten :


Mis ik een pakking ??




Edited By dodge76 on 1321658189
Plaats reactie