Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

bandenspanning

Hier vind je antwoorden op veel gestelde vragen, tips en wetenswaardigheden.
ielegems
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jan 2002 12:22

bandenspanning

Bericht door ielegems »

Dodgers,

Recent las ik bij een item iets over bandenspanning. Het verwonderde me wel dat jullie met zo weinig, of ik met teveel bandenspanning, rond rij.
Even op een rijtje:
Type Dodge w200 M886 Ambulance
Mijn originele banden (20 jaar geleden!)
GoodYear Wrangler All season - 9.50R16,5D -2780 LBS ( = 1236 Kg)
AT 65 (= 4,48 Bar)
Voorgeschreven druk: voor 3,2 -achter 3,8 Bar
Nu
BF Goodrich AT 33x12,5 x op 16,5 originele velg
snelheidsindex R (170km) Loadindex D = 1320 Kg
Max druk 50PSI = 3,45 Bar

Ik heb mijn bandendruk nu verlaagd naar voor 3,0 en achter 3,5
Voel weinig verschil in rijgedrag...ietsje zachter. Maar realiseerde me wel dat ik over de maximumdruk ging met de voorgeschreven spanning.
Hoe groter de band hoe lager de druk?
Is dit een juiste beredenering?

paul
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

Je kan beter niet over de voorgescreven druk heengaan. als je band warm word tijdens het rijden, zet de lucht uit en loopt de druk nog hoger op. met 3.4 weet je dat die hogere druk ook nog veilig is, met meer als 3.4 word dat toch gevaarlijk...

Ik heb zelf een tijdje met 3 bar rondgereden, maar vond dat toch wel erg stuiterig. rij nu op 2.5 rond en dat is wel soepeler.. daarintegen stijgt het verbruik wel weer wat.. het is maar net wat je wil.
brigadierdog
Berichten: 57
Lid geworden op: 07 jul 2008 17:54

Bericht door brigadierdog »

Hoi Paul,

Altijd leuk zo`n discutabel onderwerp zoals over bandenspanning... :laugh:

Ik denk dat je een beetje appels met peren aan het vergelijken bent als je zegt dat je altijd op de maximale bandenspanning rijd. Ik weet niet zeker watvoor w200 je hebt, maar aan je profielfoto te zien heb je een ambulance/camper. En dan kan ik me voorstellen dat je de bandenspanning hoger hebt staan dan een pickup model.
Een ambulance/camper is namelijk altijd geladen, terwijl je met een pickup vaak onbeladen rondrijdt.
Ikzelf heb dan ook de bandenspanning aan de voorkant hoger staan dan achter.(voorkant zit het gewicht vd motor)
Mocht ik zwaar moeten laden, dan is er vlug genoeg een half barretje erbij gepompt :D

Zou je dat niet doen dan gaat de band meer op de zijkanten afslijten, en een band die te veel bandenspanning heeft, in verhouding van de druk/belasting, juist merendeel in het midden afslijt. Dit omdat hij bol staat in het rijvlak wat de weg raakt...

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
area51
Berichten: 359
Lid geworden op: 29 jun 2001 13:39
Locatie: Frankrijk

Bericht door area51 »

Eigenlijk is dit redelijk moeilijke materie.

Ten eerste omdat a) haast niemand meer op de originele banden rondrijd daar deze te oud zijn, niet meer te krijgen zijn,men graag op grotere banden wil rijden...

b) dit de militaire aanduiding is, die ervanuitgaat dat er onderweg geen banden pompstation is, en daarom maar de druk adviseert die nodig is om met volle lading te rijden. Ook al gebeurt dat het grootste deel van de tijd niet.

verder is het ook jammer, dat er geen andere methode is om voor een Auto/band combinatie de juiste druk te berekenen o.i.d..

ik ben bang dat het hier is, "ieder voor allen, en allen voor ieder" ?!?

succes!




Edited By area51 on 1297547068
groet, Bart
sonic
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 sep 2010 13:05
Locatie: achterhoek

Bericht door sonic »

Bandenspanning is een moeilijke materie. Als je het goed wil doen moet je kijken welke lading je hebt, hoe je er mee wil rijden, welke ondergrond je hebt en welke buitentemperatuur je hebt.

Het is echt niet zo dat een voorgeschreven bandenspanning ook per definitie de beste is. Kijk bijvoorbeeld naar circuitrijden met de motor. Dan ga je met bepaalde banden van 2,9 bar achter naar 2,0 bar achter. Dit is bijna één derde minder als voorgeschreven en toch houden de banden het dan langer uit en hebben ze stukken meer grip.

Kortom bandenspanning is niet iets wat je zomaar voor kan schrijven. Zeker niet als het voertuigen van het leger betreft. Wel kun je het tijdens het rijden vaak voelen. En natuurlijk is het ook te meten. Als de temperatuur te hoog is aan de randen is de bandenspanning te laag is hij in het midden hoger dan is hij te hoog. Moeilijke materie maar zeker te meten en te bepalen.
DODGE D200 in opknapstatus :)
ielegems
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jan 2002 12:22

Bericht door ielegems »

Bedankt voor de reactie.
Zo ben ik niet alleen aan het piekeren.
Ik rij regelmatig met behoorlijk wat lading ( en eigen gewicht is reeds 3 ton) en dat zie ik duidelijk aan de vering, maar precies minder aan de bandenspanning.
Visueel is bandenspanning heel moeilijk te controleren. Maar er zou een methode zijn om met bv witte kalk op het profiel de afdruk te controleren op de weg.
Nu kan zo'n band echt wel wat hebben als hij in goede staat verkeerd. Mijn oude banden (waren 30 jaar oud) vertoonde scheurtjes. Met die hoge druk heb ik één karkasbreuk gehad wat resulteerde in een behoorlijk hobbelig gevoel. Gelukkig geen klapband want dan had ik misschien wel in het decor gereden.
Heb daar ooit een artikeltje over gepost.
Dus nu wijselijk maar wat minder druk!

paul ???

http://i522.photobucket.com/albums/w344 ... M886-a.jpg
http://i522.photobucket.com/albums/w344 ... M886-b.jpg
Robbie
Berichten: 895
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Het plaatje van brigadierdog is toch visueel duidelijk.
Als ik jou was zou ik met rondom 2.6 bar beginnen, oogt het goed en het rijd lekker... Lekker zo laten.

En zou ik op zoek gaan naar bredere velgen, want voor t goeie zijn je banden te breed voor originele velgen.
Plaats reactie