Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Problemen automaatbak - Niet aanrijden van D&2

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
xraunx

Bericht door xraunx »

Dag mensen,


Recent heb ik mijn automaatbak vervangen door een exemplaar waarvan helaas niet duidelijk was of het een werkend exemplaar was (is er een van de 30 bakken die afgelopen zomer op marktplaats stonden).

De automaat heb ik vervangen maar de oorspronkelijk koppelomvormer heb ik behouden. Het probleem wat ik nu heb is het volgende;

-R = geen probleem

-In D kom ik niet vooruit en lijkt de koppeling te slippen. Ik kom niet echt vooruit maar voel wel dat de bak soms heel eventje 'pakt'. Ook komen er verontrustende rammelende geluiden uit de bak.

-In 1 kan ik gewoon aanrijden, als ik vervolgens handmatig opschalen naar 2 en vervolgens naar D dan schakelt de bak wel gewoon op. Als ik vervolgens afrem dan schakelt de bak goed terug naar 2 maar als ik vervolgens verder afrem dan lijkt de bak weer niet goed in 1 te komen en kan ik weer niet aanrijden in D

-In 2 kan ik ook niet aanrijden en heb ik hetzelfde euvel als aanrijden in D

Het lijkt er op dat de eerste versnelling vanuit D niet wil, en dat de 2 ook niet wil vanuit stilstand. De bak zelf maakt overigens ook een stuk meer geluid dan de oude.

Nu vraag ik me af of iemand enig idee heeft of dit nog te verhelpen is door de bak af te stellen of dat het simpelweg een kwestie is van jammer-maar-helaas...

Groeten
Dre
Nico
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 feb 2002 05:43
Locatie: Amsterdam

Bericht door Nico »

Ik denk het laatste :( sterkte.
Een dag niet geDodget,is een dag niet geleefd !!!

Bignick
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Als je de rembanden en kick-down band goed afgesteld hebt
, het filter vervangen,
en nieuwe olie gebruikt,

en de bak nog steeds deze resultaten geeft zou ik zoeken naar een nieuwe bak.
(als je dat nog niet geprobeert heb, zou ik het bovenste even proberen)
controleer ook of alles goed aangesloten zit bij alle stangen van het schakelmechanisme aan het stuur.
Misschien geeft hij op het stuur de D aan, maar zit ie eigenlijk tussen N en D in, zodat de bak niet goed pakt.

bij mijn crosser moet ik hem ook tussen de D en 2
inzetten om in de D te kunnen rijden, dit was/is zo
afgesteld zodat ik hem ook nog in de 1 kan zetten
(anders was dit niet meer mogelijk, ivm slijtage van de
bussen in het stangnstelsel)

Succes,




Edited By Laurens on 1295854232
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Gebruikersavatar
zjeeraar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 mar 2009 11:23
Locatie: Voorthuizen

Bericht door zjeeraar »

Wat kan een dergelijk verschijnsel als hier beschreven eigenlijk veroorzaken? Is dat pure slijtage? Ervan uitgaande dat olieniveau en filter in orde zijn natuurlijk...
xraunx

Bericht door xraunx »

Bedankt voor jullie reactie's ,,

Het stangenstelsel lijkt me niet het probleem aangezien je goed kunt voelen wanneer de bak van versnelling wisselt ... waarmee ik bedoel dat het hendeltje wat je op de bak beweegt dmv het stanggenstelsel in stappen wil bewegen en vanzelf van N naar D schiet zodra je de hendel in die richting beweegt. :p


ik heb een nieuwe filter besteld, dit wil ik nl nog uitsluiten. Verder is de ATF nieuw...

Ook wil ik de rembanden nog afstellen en hier vroeg ik me meteen af of iemand de functie van de low-reverse band kan uitleggen.. kan deze nog enige rol spelen in mijn probleem?

Groeten (en alvast bedankt)
Dré

Verde
Nawt
Berichten: 155
Lid geworden op: 28 jul 2010 10:16
Locatie: Peel en Maas

Bericht door Nawt »

Met een beetje zoekwerk hier vindt je een bericht van Alain uit mei 2004:

quote:.....

De voorste remband is een schakelband. Dat wil zeggen dat deze gebruikt wordt bij het wisselen van versnelling. Indien de bak van 1 naar 2 schakelt, dan wordt de voorste remband (kickdown band) aangetrokken - wanneer hij vervolgens van 2 naar 3 schakelt wordt deze weer los gelaten. Als je stilstaat dan staat de bak automatisch weer in z'n 1 en dan is deze remband vrij. Als je de bak in 'N' zet, dan is deze remband tevens vrij (geen verschil dus).

De achterste remband (low/reverse band) wordt alleen maar gebruikt in 'manual 1' (oftewel handmatig met shifter in 1) en in 'R' (achteruit - of zoals sommige hier zeggen "teruguit" ).
.......


Ik meen dat het nog eens ergens uitgelegd staat maar dit is al duidelijk lijkt me.
Hopelijk van dienst.

grtz
spieker
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 dec 2007 21:33
Locatie: heino

Bericht door spieker »

ik heb het ook metr m n caprice gehad maar toen lag er aardig wat ijzer gruis in de schaal en dus de hele vilter dicht en hij bonkte als een gek tot ik op gang was
maar dat kwam omdat ze er te weinig olie in hebben gehad
heb er toen een andere bak onder gehangen en toen was het goed
neem aan dat je de olie wel gepeild hebt met draaiende motor gr
dodge w200 1977
cadillac deville 1969
ford ranchero 1978
Plaats reactie