Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

ff voorstellen (nog geen dodge eigenaar)

Plaats hier een foto van je Dodge en vertel iets over jezelf
Pepijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jul 2010 21:51
Locatie: Berkel Enschot

Bericht door Pepijn »

Hallo,

even voorstellen, ik ben al jaren een Dodge w200 fan. Vanaf het moment dat ik er een hoorde en even later voorbij zag komen, wil ik eigenlijk al een w200. Tel daarbij op dat mijn vader al jaren amerikaan rijd (begonnen met een Dodge Aries :p ) en daarna een 600se en daarna een paar mpv's en daarna 3 Cherokee's. ( :;): :D ok, ok, geen echte dodges meer na de 600 maar wel allemaal van hetzelfde concern ;-) )

Ik ben hem echter niet achterna gegaan. Ik Ging (en ga) voor Alfa's. Na begonnen te zijn in een Fiatje Uno, Alfa 155, Alfa 75 1.8 ie, Alfa 75 Turbo, Alfa 75 V6, tussenstapje Citroen ZX, Alfa 75 2.0 TS en in de tussentijd ook nog een Alfa romeo Bertone coupe uit 1969 gekocht te hebben. Rij ik nu Dagelijks een metsubsidie Evo VIII uit 2004 (die is ook niet zuinig, dus dat ben ik gewend ;-) ) alweer zo'n 3,5 jaar met heel veel plezier. Maaaaarrrrrr, fun wagen, maar ik kan er te weinig tot niks zelf aan doen en inmiddels is de 1969-er Bertone ook aan een grondige opknapbeurt toe, en die rijd toch net ff wat meer zoals ik eigenlijk wil dat een auto rijd, meer charme, meer historie en emotie en dus heb ik besloten dat de Evo moet wijken.

Maar ja, dan heb ik nog steeds dagelijks vervoer nodig. En dat gaat 95% zeker een Dodge w200 worden. De Evo staat inmiddels te koop en ik heb er geen haast mee deze te verkopen dus ik ben ook niet hard opzoek naar een w200. Prioriteiten stellen, dus eerst de Evo weg en dan gaan we eens echt kijken.

Natuurlijk hou ik ondertussen wel het aanbod aan W200's in de gaten en ik heb al een (uit ervaring met de oude Alfa) goed beeld van wat ik wil.

Heel simpel, omdat de Alfa aan restauratie toe is en ik daar mijn tijd in wil steken zoek ik dus geen restauratie project ernaast. Omdat ik echter ook niet vies ben de handen uit de mouwen te steken en tot de ellebogen in het vet te zitten, waar het onderhoud en goed bijhouden betreft, ben ik uiteindelijk gewoon op zoek naar een eerlijke al gerestaureerde Dodge w200 om straks de dagelijkse kilometers te gaan maken. Een paar keer per jaar het terrein mee in te duiken zoals ik ook een paar keer per jaar met de Bertone het circuit op zal gaan. Samen met de Bertone wanneer die weer rijd zal ik niet meer als een maximaal 15.000 kilometer per jaar rijden. Dus ik denk dat het een goede combi zal zijn.

Ik heb tevens sinds kort een OV abbonement van de baas waarmee ik binnen 25 minuten op m'n werk ben tegen 50 minuten met de auto als het tegen zit. Dus de Evo, hoe leuk en fantastisch die ook is, staat met zijn vaste kosten, wegenbelasting en verzekering nu ook gewoon voor mij eigenlijk veel te duur te wezen. M.i. de Ideale situatie om een leuke andere wagen aan te schaffen die ik eigenlijk al heel lang wil.

Echter, ik heb verstand van Alfa's en nog niet echt van W200's. Ik lees er links en rechts genoeg over. "Denk" te weten wat de zwakke punten zijn maar als ik ervoor sta valt dat tegen en weet ik niet waar te kijken door gebrek aan ervaring met een W200.

Prijs zegt niet alles, goedkoop is vaak duurkoop, verborgen gebreken neem je voor lief als je een "oude" wagen koopt en alles kan stuk. Heb je het gisteren vervangen gaat het 100.000 kilometer mee of volgende week lig je er weer onder om het nogmaals te vervangen.

De vragen waarmee ik wil afsluiten:

Wat is een goed bedrag voor een "harde en eerlijke gerestaureerde" W200, ik heb geen idee? Wat kun je voor welke prijs verwachten. voor 2500 euri mag je niet veel verwachten, maar wat mag je nu echt verwachten voor +/_ 7.500-8.500,--?? (dat is zo'n beetje de price-range waarvoor volgens de advertenties de betere voor te koop staan)

Kijk Ook bij Evo's weet ik het eea over wat je voor welke prijs kunt verwachten en waar je op moet letten, hetzelfde met oude alfa's, ik weet waar ik moet prikken en waar op te letten uit ervaring, maar een W200 buiten "standaard" dingen die voor elke wagen gelden??

Wat zijn de kleine dingetjes die je voor lief moet nemen, extra aandacht aan moet besteden, mee leren leven, als je er zo'n 10.000km per jaar mee wil rijden. Hoog verbruik ben ik gewend :D en dat boeit me dus niet zo. (Evo slurpt loodvrij 98 a 1op 6-7 als ik de controle over mijn rechtevoet verlies lol dus dat kan alleen maar meevallen lol) Stel dat ik over een maand of 2-3 de Evo verkocht heb en een W200 gevonden heb. Zou ik dan hier een ervaringsdeskundige kunnen vragen mee te gaan kijken?

Alvast bedankt

groeten

Pepijn
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

als je in belgie woont, heb ik volgende tips. daar heb ik ook naar gekeken toen ik de mijne zocht:

-W200's hebben standaard GEEN servo, dus als je stuurbekrachtiging wilt, moet je er één zoeken waar het is ingebouwd, of moet je zelf inbouwen. dit loopt rap op in kosten (+500€)
-gasinstallatie insteken kost geld, dus als je er één koopt met gas in, bespaard je dat vlot 2500-3000€. als je naar advertenties kijkt, zul je zien dat de goedkopere (2000-4000€ meestal geen gas hebben, geen servo, veel roest, luxemburgse papieren....)

-cabines zijn nogal zwakke plekken, dakrand, aan de voeten, binnenlopend water aan de verwarming...
-versnellingsbakken sneuvelen graag, vooral de achteruit die het ineens niet meer doet en tot de dag ervoor reed die perfect ( been there, zoek maar ff op het forum achter defecte automaatbakken, je vind genoeg verhalen). je vind natuurlijk makkelijk zat een occasie voor weinig, en voor een 700-1000€ kan je al laten reviseren. dan zit je safe
-wiellagers hebben ook nogal vaak speling, als de eigenaar ermee doorreed, zijn er veel onderdelen van de vooras ingesleten (k geloof dat een nieuwe vooras 1900€ exclusief BTW is).
verder hebben die dodges vaak deuken, veel deuken, t zijn ook ex army trucks. als ze uitgedeukt zijn is het goed, als er kilo's plamuur in gewreven is, is het minder.

ik gebruik de mijne ook dagelijks voor aanhangers, winkelen, verhuizingen,... en heb weinig problemen (de laatste maanden natuurlijk wat meer, gastanken verloren op de weg, distributieketting gesprongen al rijdend, radiator nu lek). hij is dan ook al 34jaar en altijd dagelijks gebruikt geweest, nooit als oldtimer (staat ook dag en nacht, winter en zomer buiten)




Edited By fcapri on 1280834878
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Klik-->Linkje

Daar staat waar je op kunt letten bij de aanschaf.
Wat ik je verder kan adviseren: Zoek de klinker weggetjes/slecht geasfalteerde wegen op tijdens je proefrit dan ondervind je het rij comfort van een W200 optimaal!

De prijs.. Dat is aan je zelf! Ik vindt tussen de 4 a 5000 euro genoeg! Het gros dat in Nederland rond tuft is ex army en ze zijn allemaal de bagger in geweest! (Je koopt dus altijd een (ex) ragbak)
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

hee capri ,hoe is t afgelopen met dat temp probleem bij hoge snelheid ?heb je er niet meer over weer gehoord .
Pepijn
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jul 2010 21:51
Locatie: Berkel Enschot

Bericht door Pepijn »

Bedankt voor de reacties zover. Dat ze allemaal de blubber in zijn geweest geloof ik meteen.

"nooit mee terrein gereden" in een advertentie staat in hetzelfde rijtje als van oud dametje geweest. Waarmee natuurlijk niet meteen gezegd dat er geen exemplaren zijn waarmee door de huidige eigenaar idd geen terrein is gereden.

Ik kijk rustig verder rond op het moment om wat ervaring op te doen. Serieus ga ik pas kijken als de Evo weg is.

tnx so far iig
Plaats reactie