Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

trekhaak monteren ?

Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 933
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Hoi Deeteebee-ers,

Kan ik zo zelf een trekhaak onder de Dodge hangen ?
Krijg ik geen problemen met de APK - politie ?
Of moet dit op mijn kenteken komen te staan ?

Op een normale personenauto zetten ze ook zo een trekhaak erop , zonder naar RDW te gaan enz.

Heb deze week een oude caravan gekocht eentje uit 1988

Ja nu al zomer kriebels :D
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Vraag me alleen af of het niet op je kenteken papieren moet staan als je een trekhaak hebt.
Verder lijkt het me geen probleem mits hij aan de keuringseisen voldoet.
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Eisen met betrekking tot trekhaken zijn:
er zijn twee uitvoeringen trekhaken, te weten:
- een ongekeurde uitvoering
- een type goedgekeurde uitvoering

De maximum toegestane massa van de aanhangwagen en de maximaal toegestane verticale kogeldruk wordt door de automobielfabrikant bepaald en door RDW worden deze waarden gehanteerd bij de typegoedkeuring van de trekhaak.

Beide uitvoeringen trekhaken moeten worden gemonteerd volgens het montagevoorschrift van de trekhaakfabrikant.
Met de ongekeurde trekhaak mogen aanhangwagens met een ledige, massa plus belading :< 750 kg worden getrokken.
Met de typegoedgekeurde trekhaak mogen aanhangwagens met een ledige massa plus belading > 750 kg en < 2000 kg worden getrokken indien:

de trekhaak na montage door RDW is gekeurd op de juiste montage en bevestiging.
en dat na goedkeuring door RDW een aanvullingsblad bij het kentekenbewijs is verstrekt

Uit het typeplaatje op de trekhaak blijkt dat de trekhaak type gekeurd is. Dit plaatje vermeldt de verticale kogeldruk en de D-Waarde. De D-Waarde is de maat voor de belastbaarheid van de trekhaak. Hoe hoger de D-waarde hoe hoger de belastbaarheid. De belasting van de inrichting is afhankelijk van de massa van de kampeerauto en van de massa van de aanhangwagen. Sinds april 1998 staat het maximale aanhangwagengewicht bij nieuw geregistreerde kampeerauto's op het kentekenbewijs deel I vermeldt. Bij kampeerauto's met een trekhaak die voor april 1998 een kentekenbewijs hebben gekregen staat het maximale aanhangwagengewicht op het aanvullingsblad
Bron: Mobikit.nl




Aantekening, voor een W200 bestaat geen typegoedgekeurde trekhaak, deze dient dus altijd door de RDW gekeurd te worden als je meer wilt trekken dan 750kg.

Bij eigenbouw: Altijd laten keuren, verzekeringen kunnen namelijk heel onaardig zijn als je een ongeluk veroorzaakt ten gevolge van een niet gekeurde trekhaak.

Ik heb mijn trekhaak op maat laten maken door een carosseriebouwer die ook veel marktwagens maakt. Kosten destijds 500 gulden.
Tesamen met gestempelde bouwtekening naar RDW geweest en nu staat er een vermelding op mij kenteken van het maximum te trekken massa: ongeremd 750kg, geremd: 2380Kg
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 933
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Hoi Brutus-Tonnie ,

Thanx voor de uitleg , ga maar geen risicos nemen

Dan ga ik maar met een tentje naar de meetings
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Jan(nie)
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mei 2008 09:47
Locatie: Kapelle Biezelinge
Contacteer:

Bericht door Jan(nie) »

Tja
Ik miste dat papiertje,
er zit een trekhaak onder waar je bijna een olifant mee kan trekken zonder problemen maar ja geen papiertje duss 750 kg ongeremd, en geremd -
en bedankt RDW
maar goed ik rij er wel mee, met paarde trailer en zonder BE, nog nooit controle gehad, ziet er ook goed uit allemaal.
o en dan gewicht ?? 3000 dodge M886 plus 1750 trailer plus paarden.
En als ze wel moeilijk doen ?? tja er zijn dan erg veel heel veel regeltjes.
O ja heb ook op papier staan dat tie 5200 kg mag slepen.
snap jij het nog ?? Ik niet.
Volgende keer een tekening menemen naar RDW maar daar kom ik niet zo graag. ZOOOITJE daar.
En dan is er iets anders mis, weet ik zeker.
O mijn BE moet ik wel halen, ik rij iets tevaak met iets achter mijn dodge.

Maar ik zou even kijken, hoe zwaar is die caravan, waarschijnlijk heel heel weinig. en zit je onder de 3500 totaal gewicht dodge + caravan of is de caravan onder de 750 KG
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 933
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

De caravan is maximum gewicht 840kg
laadvermogen is 260 kg
dus totaal gewicht is 1100kg
Dus dat word hem niet ..........

De 3500kg totale gewicht moet je ook het laadvermogen van de Dodge erbij op tellen, deze kun je bij de RDW aanpassen naar een andere laadvermogen

Al die regeltjes , veiligheid is oke maar soms is de RDW een beetje te
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Jan(nie)
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mei 2008 09:47
Locatie: Kapelle Biezelinge
Contacteer:

Bericht door Jan(nie) »

Hallo
maximum gewicht is inclusief lading ??
dan zou ik het wagen.
en anders ??
Je bent veilig bezig, alleen niet volgens de regels.
dus kan je een boete krijgen.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

En, zoals Tonnie al zegt, geen dekking van de verzekering bij een ongeval................kan een duur grapje worden.
En dat geldt dus ook als je niet zelf schuldig bent....................




Edited By Gerhart on 1228994008
Gerhart
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

de mijne is in belgie op papier gekeurd met trekhaak.

hebben die in NL die grote trekhaak niet steken op de bumper dan? de bovenste dus, ,het lijkt op de trekhaken van vrachtwagens. mijn dodge had deze trekhaak op papier staan, maar de bumper die erop zat had deze niet. dus heb een andere bumper (originele) gekocht waar die wel opzat. en ook die zelfbouw kleine stak erop. ermee naar keuring geweest, ze hebben eens gekeken en goedgekeurd

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

deze is gekeurd tot 750kg zonder remmen
en gekeurd tot 2110kg geremd (max 5610kg - 3500mtm = 2110kg)
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Henk, als ik op jou eigen site lees en zie wat jij allemaal al hebt uitgespookt...

Maak van je caravan een campershell :p
http://4.bp.blogspot.com/_W7r3FC....int.JPG




Edited By Robbie on 1229018768
Jerry
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jun 2008 00:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jerry »

Ik ben wat aan het uitzoeken en kom dit tegen.

De caravan is maximum gewicht 840kg
laadvermogen is 260 kg
dus totaal gewicht is 1100kg
Dus dat word hem niet ..........

De 3500kg totale gewicht moet je ook het laadvermogen van de Dodge erbij op tellen, deze kun je bij de RDW aanpassen naar een andere laadvermogen

Volgens RDW is het max.bij rijbewijs B 3500kg totale massa (dat is trekauto + aanhanger)De controlerende instantie's kijken bij controle naar het trein gewicht en deze mag dan niet meer bedragen dan 3500kg.
De verdeling aanhanger trekauto is daarbij niet belangrijk zolang dit gewicht niet word overschreden.
En natuurlijk de wagen het treingewicht mag hebben(staat op het kenteken).


ps.Denk hierbij aan de BE trekkers,door de extra as mogen deze meer trein gewicht hebben.
Plaats reactie