Uitlijning voorste aandrijfas - Uitlijning voorste aandrijfas

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
michaelmagielse1988
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 feb 2010 17:53
Locatie: Etten-Leur

Bericht door michaelmagielse1988 »

Hallo,

Als aller eerst zal ik me even voorstellen.
Ik ben Michael Magielse en woon in etten leur.
Ik ben monteur van beroep.

Sinds kort heb ook ik een w200 op de dam staan.

http://94.100.116.98/7359500....Pr.jpeg

De Dodge is verhoogd. Achter liggen er blokken onder de bladveren en voor is dit volgens mij gedaan door andere bladveren te monteren.
Toen ik de dodge kocht zei de toenmalige eigenaar dat de aandrijfas er onderuit lag omdat dit veel scheelt met de brandstof. Ik vindt dit lariekoek en wilde hem er terug tussen hangen. Nu blijkt dat als de dodge helemaal uit veert (met de voorkant in de heftruck hangt) de voorste aandrijfas (tussenas) klem komt.

Nu heb ik iets gelezen over de wig die onder de vooras ligt.
Kun je deze zomaar omdraaien? of moeten er andere wiggen onder en deze omgedraait monteren?
Bij mij wijst de as die uit het dif. komt naar beneden. Dit bemoeilijkt de hoek van de aandrijfas.
Als ik de wig om zou draaien komt het waarschijnlijk beter uit.

Ook had ik iets gelezen over een spacer die je kan monteren maar dan wordt de hoek toch juist nog slechter

Ik heb het hele forum afgezocht en geen duidelijk antwoord gevonden

ik hoop dat jullie me willen helpen.

m.v.g. Michael
i'd rather push a Dodge then drive a Chevy
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

hallo Michael , betreft brandstofbesparing :dat is idd lariekoek, betreft de hoek van de tussenas :hier is kort geleden nog over gediscuseerd op t forum ! Ik weet niet meer welk topic. De voorasdiff. wijst inderdaad naar beneden ,dit hoort bij deze dodge zo ,t is idd geen schoonheidconstructie en dat komt weer doordat de onderdelen door verschillende fabrikanten gemaakt zijn , tussenbak door zusterbedrijf new process en de vooras door dana spicer ,je zou de wig wel om kunnen draaien maar dan krijgt je vooras een te sterke naloop waardoor instabiel weggedrag onstaat o a het niet vanzelf terugdraaien van het stuur in de rechtuitstand na het nemen van een bocht ,om te voorkomen dat de hoek te groot wordt bij het uitveren kun je beter een strop van staaldraad om de vooras maken en deze naar het chassis leiden om zo een maximale veeruitslag te creëren
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Zoals Bastian al typt, kun je de wig het beste gewoon er tussenuit halen. Klopt dat dit niet het beste is voor de hoek tussen je vooras en de tussenas, maar wel het veiligste voor je besturing.

De tussenas loopt na verhogen meestal aan op de oren van de homokineet. Deze zit achter aan de voorste tussenas (tegen de tussenbak).
Als je de auto maximaal opkrikt, kun je zien waar hij aanloopt. Deze oren kun je gerust een stukje afslijpen, zolang je maar ongeveer evenveel aaln elke kant doet.
Totaal heb je dus 4 oren; 2 achter en 2 voor aan de homokineet.
Gerhart
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

De spacer is alleen om het schuifstuk wat verder in elkaar te laten grijpen. Bij 4" (10cm) verhoging is dat niet echt nodig; daarboven moet je wel iets gaan doen. Bij voorkeur je tussenas laten verlengen; een spacer is een pleister tegen het bloeden.
Een spacer zorgt inderdaad voor een nog slechtere hoek.
Gerhart
michaelmagielse1988
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 feb 2010 17:53
Locatie: Etten-Leur

Bericht door michaelmagielse1988 »

Oke hiermee is het al iets duidelijker.
Bij de homokineet inderdaad de hoeken iets afslijpen zodat deze een grotere hoek kan maken. Hier had ik zelf ook al aan zitten denken.
Hoe kun je trouwens zien hoe ver hij verhoogd is? Simpelweg de blokken opmeten? (zie foto)

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

En zelfs als ik de spie zou verwijderen/omdraaien (wat ik liever niet doe) denk ik dat ik de hoek nog steeds niet kan maken.scheelt bijna niets. (zie foto)

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Dan is waarschijnlijk de enige oplossing een staalkabel om de vooras maken zoals bastian al zei. Of parallel aan de schokdempers natuurlijk.
Er is bijvoorbeeld geen ander soort tussenas te krijgen die de hoek wel kan maken?
Ik zou het namelijk graag oplossen zonder de spie te draaien-verwijderen
i'd rather push a Dodge then drive a Chevy
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Ja, zo simpel is het; gewoon de hoogte van de blokken opmeten. Jij hebt dus waarschijnlijk een 4" lift kit.

De spie zit bij jouw auto eigenlijk verkeerd; tenminste volgens de fabrikant van de verhoogde veren.
Om je tussenas te ontlasten, moet de dikke kant nl. aan de voorkant zitten.
Zoals die bij jou zit, werkt het alleen maar nadelig voor de tussenas, maar weer voordelig voor de besturing.

Om een kort verhaal lang te maken: als je deze spie er tussenuit haalt, zal je Dodge weer als origineel sturen en je tussenas een beetje meer ruimte hebben.
Ik zou de spie er zeker tussenuit halen.

Wat betreft de tussenas: de oren wat afslijpen is geen probleem. Met 4" verhoging en de daarbij horende hoeveelheid (af te slijpen) is minimaal. De centreerkogel zal iets verder open komen te staan (in extreme gevallen), maar dat kan hij wel aan. Hiermee kan je tussenas nog lang leven.

Er is wel een mogelijkheid om een andere tussenas te laten maken, maar hier in Nederland ken ik geen bedrijven die dat kunnen, met een homokineet ertussen.
In de USA zijn er velen die dat wel kunnen, maar dat kost nogal wat.
Gerhart
Dikkiedik
Berichten: 355
Lid geworden op: 06 feb 2004 16:49
Locatie: Obdam

Bericht door Dikkiedik »

Als je een langere as wilt dan kun je de aandrijfas van een 80-er chevy blazer (k10) proberen. Voordeel is ook dat deze grotere vrijloophoeken aan kan dan de standaard as van Dodge.
Zie de link opnullRamchargercentral

Groeten Dick
W200- '77, 360, D60 Front & Rear
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

en als ik t goed zie heeft jou verenpakket 5 bladveren ,en volgens mij (ben niet zeker) heeft een w200 standaard vier bladveren (dana 44), ikzelf heb een w 300 (dana060),deze had 7 bladveren en heb dit teruggebracht naar 5 enkel om de hoek van de tussenas te verkleinen ,die 2 cm minder lijkt kinnesinne maar bij mij deed m dat goed , t schijnt dus dat de hoek op of rond de maximale grenswaarde van 20 graden zit bij dodge , een kruiskoppeling in bedrijf zou onder een hoek van maximaal 20 graden mogen staan aldus de firma cardanas in apeldoorn
michaelmagielse1988
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 feb 2010 17:53
Locatie: Etten-Leur

Bericht door michaelmagielse1988 »

Ik ben er vandaag weer eens mee bezig geweest.
Ik heb nu de leppen van de dubbele kruiskoppeling aan de bak afgeslepen zodat hij nu een grotere hoek kan maken.
Nu past de as er tussen. Ook als hij helemaal uitgeveerd staat past hij.
Alleen nu is het zo dat de aandrijfas bij de helemaal uitgeveerde stand nog maar 4 cm in elkaar zit.
Dit lijkt me te weinig
Bij normaal rijden steekt hij 7 tot 8 cm in elkaar.
Ben nu dus inderdaad op zoek naar een langere as of andere oplossing.
i'd rather push a Dodge then drive a Chevy
michaelmagielse1988
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 feb 2010 17:53
Locatie: Etten-Leur

Bericht door michaelmagielse1988 »

Dikkiedik schreef:Als je een langere as wilt dan kun je de aandrijfas van een 80-er chevy blazer (k10) proberen. Voordeel is ook dat deze grotere vrijloophoeken aan kan dan de standaard as van Dodge.
Zie de link opnullRamchargercentral

Groeten Dick

Geweldig gewoon!!
Dankzij deze site de goede delen gevonden.
Even zoeken op e-bay en bingo!

Bedankt voor de tip.
i'd rather push a Dodge then drive a Chevy
Plaats reactie