Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Watertemperatuur lampje - Doet ie het of doet ie het niet??????

Ruud
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2003 08:14
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door Ruud »

Ik heb pas mijn dashboard open gebroken en in het instrmentenpaneel nagekeken. Ik heb alle lampjes ven de verlichting gechecked. Nou zat er in 1 aansluiting geen lampje. Dit bleek van de watertemperatuur te zijn en die zit bij mij onder de amperemeter. Dus heb ik er een nieuw lampje in gedaan.

Als ik nu ga rijden gaat dit lampje langzaam aan branden. Eerst heel licht maar daarna feller. Als ik leker door rij op de snelweg dan brand hij best wel fel. En als ik dan bv de afslag neem voor een benzine station dan is hij weer nagenoeg uit in no time.

Nou is mijn vraag is dit de juiste werking? Geeft dit lampje met zijn felheid de temperatuur van het koelwater aan? Of is er iets mis?

Alvast bedankt maar weer!
'81 W250 Crew Cab 318ci V8
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Heb je ook een meter op je dashboard?
Als ik jou zo hoor, heb je namelijk een "meter" sensor, aangesloten op een "idiot light".
Een sensor voor een "idiot light" heeft twee posities: aan of uit.
Voor een meter heb je een sensor die alles tussen aan/uit ook aangeeft.
Gerhart
Ruud
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2003 08:14
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door Ruud »

Nee het is geen meter. Het is gewoon een lampje. En aan de bekabeling achter het dashboard te zien is dit orgineel en geen knutsel werk van de vorige eigenaar.
'81 W250 Crew Cab 318ci V8
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Op 'n amerikaans forum heb ik eens een soortgelijk probleem gezien.
Voor zover ik weet is de bekabeling in beide situaties precies hetzelfde. Enige verschil is dus de sensor (in het motorblok) en de meter/lampje.
Heb je de "luxe" uitvoering -> meter met bijbehorende sensor.
Standaard uitvoering -> lampje met bijbehorende sensor.
Als jij een lampje in het dashboard hebt, moet je ook een sensor hebben die geschikt is voor een lampje; nu heb je waarschijnlijk een sensor die alleen geschikt is voor een meter.
Ik denk dat als je de sensor vervangt voor de juiste, dat je probleem is opgelost.
Gerhart
Ruud
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2003 08:14
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door Ruud »

OK thanks Gerhart,

Dan zal dat wel het geval zijn. Ik ben weer gerust gesteld. Dit zal ook wel de reden geweest zijn dat de vorige eigenaar het bolletje eruit gehaald had.

Heb je evt nog tips voor mij over hoe wat en waar ik zo'n sensor kan krijgen en wat kosten ze ongeveer???

Bedankt!
'81 W250 Crew Cab 318ci V8
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Prijs zou ik zo niet weten, maar ik schat het zeker onder de tien euro.
Ikzelf haal zulk spul meestal bij een elektotechnisch bedrijf hier in de buurt; die zijn dealer van VDO (dashboardmeters e.d.).
Ze heten STRAGO en zitten in Gorinchem.
0183-632955
Bosch Service Strago Handel & Techniek BV
Avelingen Oost 8 4202MN Gorinchem
www.strago.nl
Die hebben dat spul of op voorraad of kunnen er heel gemakkelijk aankomen.
Belangrijk is dat je weet wat voor schroefdraad er in het gat zit; bij onze ouwe Dodgen (W200, 1977) is dat 1/8" NPT (gasdraad). En natuurlijk ook dat het een sensor is voor een temperatuur waarschuwingslampje.

Mocht je er niet uit komen, laat het me even weten.
Gerhart
Ruud
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2003 08:14
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door Ruud »

Kijk dat is info................bedankt!!!!

Gorinchem is niet ver voor mij dus ik ga er een keer naar toe.

Ik heb zelf een '81-er is dat hetzelfde schroefdraad? Of hoe kan ik dat opzoeken?

En die sensoren moeten die een bepaalde waarde hebben? Ik kan me voorstellen dat ze bij een bepaalde temperatuur pas mogen reageren?

Groeten!
'81 W250 Crew Cab 318ci V8
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Als je nou gelijk bij mij langs rijdt (ik woon in Sleeuwijk, vlak bij Gorkum), zorg ik voor de koffie en dan kijken we even met z'n tweeeeeen.
Gerhart
105-1046176934

Bericht door 105-1046176934 »

hee gerhart..
aangezien ik ook niet zo ver van gorichem afwoon..en jevast en zeker toch meer verstand hebt dan ons..
kunnen we bij jou thuis de tecnische avond wel doen..whahaha..
en dan nog een s gewoon 1 keer in de maand..hoef ik niet overal heel nederland af te struinen..

Kun jij misschien ook een bestuurbekrachtigings pomp monteren??
heb er namelijk eentje maar die moet ik in Emmen eronder laten zetten..en durf niet zo,n eind te gaan karren ermee..NU niet ff he..naardat verhaal van mij..
en als jij het kan..tuurlijk tegen een vergoeding..kan ik hem gewoon op laten sturen..
scheelt mij een dag rijden..en leer ik eindelijk eens iemand kennen van de web..

laat maar wat weten oke gerhart..


greeeeeeeeeeeeeeeeetzz Ingridje
Ruud
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2003 08:14
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door Ruud »

Gerhart,

Dat vindt ik een erg goed plan. Ik zal tzt even contact met je opnemen!!!!!

(ik zorg dat voor iets bij de koffie)
'81 W250 Crew Cab 318ci V8
Plaats reactie