Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Moter slaat niet meer aan - bijna alles al geprobeert

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

ik heb het natuurlijk over deze tekening

tekening
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
biestieboy
Berichten: 121
Lid geworden op: 25 feb 2003 21:06
Locatie: biest-houtakker

Bericht door biestieboy »

laurens,

met de kabelboom bedoelde ik ook het deel onder het dashboard en contactslot ed, ook daar kunnen storingen in zitten.
Mischien zitten er al omleidingen in van vorige eigenaars die nu storingen geven?
Je praat zelf van modificaties aan het systeem?? ALLES ERUIT EN ORIGINEEL ERIN, en als hij loopt kun je weer modificeren wat je wilt

Ik begrijp van je verhaal dat je niet alles meteen vervangen hebt maar in delen?
Als je reservespullen hebt, flikker er alles uit en begin opnieuw, met getest ( LOPEND UIT AUTO GEHAALD EN NIET ALLEEN DOORGEMETEN, JE KUNT NIET ALLES DOORMETEN) spul zodat je zeker weet dat het werkt

koperkleurig kastje langs je zekeringen heeft te maken met de verlichting

succes
arjan
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Heb alles er nu in zitten, zoals het in de crosser zat (alle onderdelen, binnen motercompartement,)
de rest heb ik zo gelaten, dat kan ik niet 1,2,3 uitwisselen,

ik vermoed dat het probleem in de starter kabel zit, naar mijn weten mag deze op contact geen spanning geven, en tevens de run kabel, deze hoort op contact 12v te geven, en bij starten, te vervallen. 12 volt heb ik maar bij starten wordt de spanning minder, dus valt niet compleet weg.

vandaar dat ik nu vermoed dat in het contactslot sluiting gemaakt wordt tussen deze 2 kabels, hetgeen wat resulteerd in een te lage bobine spanning.

tevens wat nieuws gemeten, er gaat 12v van de run kabel het weerstandsblokje in, maar er komt na 1,5 ohm weerstand nog maar 6,5 volt uit, dat lijkt mij persoonlijk heel weinig...
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Zou iemand bij zij eigen dodge kunnen meten of ze ook deze spanningen ook bij hem/haar aanwezig zijn,

mijn vermoeden is dat bij mij kortsluiting zit en daardoor verschillende spanningen meet, (wil het alleen zeker weten voordat ik mijn stuur eraf trek)

bvd laurens

p.s. je kan bij de bulkhead connectors meten, pos 22 en 24 (grootte stekker vanaf links gezien, aan de linkerzijde, onderste en tweede vanaf boven), aan de linkerzijde van de stekker (rode draaden), meten wanneer de auto op contact staat
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi,

Ik ventileer nog een paar dingen:

Contact slot 12 Volt
Uit – 12BK
Eerste stand – 12BK - 12LB
Tweede stand 12BK – 12LB – 16R
Start positie alles
Als 16R inderdaad niet mee doet zoals jij stelt komt daar inderdaad een lagere spanning op te staan.
Dat komt door de omgekeerde werking van de weerstand, die lagere spanning komt dan ook op je ECU en de rest.
Resultaat: start zeer slecht en meestal niet.

Oplossing om te proberen is de weerstand een voeding te geven vanaf de accu

Kabel nummer vijf gaat naar je ampère meter.

Als alles perfect is en je start zonder startmotor moet je 9 (contact) om 12 (starten)volt hebben.
En als je start met de start motor wordt dat twee keer 9 volt het geen rustig 7 mag wezen als de rest dan maar goed is.

Extra dingen die je er bij knutselt altijd eigen zekering en relais van af de accu geven.
Kun je ze eenvoudig uitschakelen als daar het vermoeden ligt.
Onder de motor kap hangt een zwarte stekker voor dingen die gelijk mee moeten gaan met de ontsteking hou je de zaak duidelijk en overzichtelijk.
En onder je dashboard hangt een oranje voor verlichtings zaken eerste stand.
In je zekering kastje zitten nog plaatsen vrij voor dingen, die er ook als optie in konden.(radio bv)

Het koperkleurig kastje heeft inderdaad te maken met je verlichting en komt er als optie in als er meer verlicht als Standard moet kunnen branden.(trekhaak bv)


Groet Arie
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Hey Arie, bedankt schept een hoop duidelijkheid,

die tips over modificaties zijn ook zeer welkom, zei het dat ik zelf nog niets aangepast heb, de gasboer en vorige eigenaar zijn behoorlijk aan het knutselen geweest, maar goed

hetvolgende merk ik nu,

ik meet al direct 12 V op kabel 14pk (op contact) dit blijkt dus niet te horen, dus wellicht sluiting lijkt mij

tevens houdt ik maar 6 volt over op kabel 16R (in tweede contactstand is dit alles gemeten), hierdoor denk ik dat er in het contactslot het probleem ligt, of moet ik het ergens anders zoeken,

tevens een vraagje, wat is de beste manier om het contactslot te openen?

alvast bedankt...
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi,

Ik denk inderdaad dat je contactslot naar zijn grootje is.(gebeurt vaker)

Stuur eraf, richtingaanwijzer gebeuren eraf, sleutel er in, schroefje contactslot los en hebbes.

Als je in de mogelijkheid ben om een contactslot te bemachtigen(misschien bij één van de bekende jongens in de verkoop hier)met bedrading dan eerst los proberen voor je de boel open haalt.


Groet Arie
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Hey Arie, nogmaals bedankt

ik denk zelf dat ik eindelijk het probleem gevonden heb,
toevallig gebruik ik in de crosser het contactslot niet, dus die kan ik daarruit halen, en proberen, hopen dat dit eindelijk het probleem is...
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

weer wat verder, probleem moet bijna wel in het contactslot zitten.

allereerst heb ik het contactslot uit de auto gehaald,
vervolgens weer aangesloten (maar dan niet in het stuurbehuizing zodat ik het door kon meten)

nu meet ik het volgende

stand lock (dus uit), 12 volt op 12bk en 0,06 op 12LB

stand 1, 12 volt 12bk, 0,1 volt op 12lb

stand 2, 12 volt 12bk, 12 volt op 12 Lb en 6 volt op 16R

stand 3 (starten), 11-12 volt 18or, rest niet gemeten

hierruit moet ik bijna concluderen dat het contactslot stuk is, je kan ergens geen 12 volt instoppen waar nog maar 6 uitkomt (hier hoort ook 12 uit te komen)

nu even wachten op bericht dat het contactslot in de crosser mogelijk nog werkt en dan ga ik die ombouwen,

ik houd jullie op de hoogte
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Weer een update,

nu eindelijk eens goed gemeten,
het is waarschijnlijk toch niet het contactslot,
heb de steering column connector uit elkaar getrokken, zodoende lopen alleen nog de accesoires en batterij kabel naar contactslot

toen opnieuw de uitgaande waarden gemeten, dit is wat ik vond...

stand lock, alleen 12volt op batterij kabel (12bk)

stand 1, nog steeds 12 volt op batterij kabel (12bk)

stand 2, 12 volt 12bk en 12lb en 16re

stand 3 12 volt op 14 pk
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Oja, zodra ik die brede stekker weer aansluit krijgt 14pk 6 volt erop te staan (op contact) terwijl hier niets hoort op te staan. (bulkhead connector eraf gehaald) toen waar de bulkhead connecter in de firewall komt gemeten, nog steeds netjes 12 volt, (op de goede 16Re, en 0 volt op 14pk)
zodra je de bobine eraf haalt (alleen de + is het zelfde verhaal) zodra je de plus weer aansluit krijg ik weer 6 volt op 14pk (terwijl dit niet hoor, is normaal volgens mijn 0 volt)

iemand nog ideeën en zou iemand ook nog eens bij zijn / haar auto het weerstandsblokje nameten, wanneer de auto op contact staat (die stekker met de 2 roze draadjes, en die stekker met het enkele rode draaidje, en die waarden hier willen posten.
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 933
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Hoi Laurens,

Wat je snel kunt checken, even een extra draad leggen van de accu + 12V en naar je weerstandblokje, waar 2 draden op zit (Dat is hetzelfde als de + van je bobine).

En dan normaal proberen te starten met je sleutelcontact .....

Start die dan is ontsteking goed
Zou je dat eens kunnen proberen.....

Heb je trouwens wel een vonk op de bougies ?
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

starten lukt inmiddels weer, maar lopen doet ie heel slecht, vermoedelijk omdat de vonk te zwak is,

starten, en aanslaan is vrij direct, maar dan moet ik ga geven voordat de auto echt op gang komt,
bij dit process schut alles hevig, soort super tril functie van een telefoon...
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Bericht door 76 w200 »

he laurens
ik wil morgen ochtend wel ff meten

gr ed
76 w200 340
76 w200 360
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi,

Even daar gelaten waar het aan ligt!

Je hebt bij starten een start draad die 12 volt zet op je bobine, door het starten wordt dat 9 volt of minder.
Tevens heb je een run draad die 12 volt zet op je ECU, dynamo, spanningsregelaar, en via de weerstand een lagere spanning op je bobine.(wat bij starten opgeheven wordt door de startdraad)

Als die rundraad door een nog door jou te vinden oorzaak niet goed is, wordt de ECU en de rest gevoed door de startdraad via de weerstand!

Gevolg: bobine krijgt bij starten goede spanning de rest te laag is misschien aanslaan.
Daarna krijgt alles te laag en als hij al loopt is dat zeer beroerd.

Om dit uit te sluiten kun je de functie van de run draad even simuleren door een draad rechtstreeks van de accu naar de weerstand te legen.(aan de conector waar maar twee draaden in zitten één om één maakt niet uit welke, maar niet die waar drie draaden in zitten één om twee)

Kijk we weten dat hij aanslaat, maar als hij dan ook goed loopt weet je dat je het in de run draad moet zoeken.

Dat is dan contactslot of conector onder stuur of conector in je schutboord waar hij naast de ampère draad zit en dus flink op zijn donder krijgt.

Succes

Groet Arie




Edited By Arie on 1262431636
Plaats reactie