Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

overschakelmoment

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
frenkie
Berichten: 240
Lid geworden op: 22 dec 2006 13:59
Locatie: Valkkoog
Contacteer:

Bericht door frenkie »

na het monteren van een nieuw manifold, een 4 barrel, headers, nokkenas en nieuwe distributie schakeld de dodge laat op.
van 1 naar 2 bij 25 km, van 2 naar 3 bij 60 km.
terug van 3 naar 2 doet ie rond de 50 km per uur
lijkt mij prima bij flink optrekken vanuit stilstand maar bij rustig wegrijden is het exact de zelfde verhouding.
lijkt mij toch wel lekker als hij wat eerder zou doorschakelen bij lage toeren.

is dit af te stellen?
Dodge W200 1976
Chrysler 300 1969
Chrysler 300 1968 (sold)
lucadee
Berichten: 363
Lid geworden op: 01 dec 2003 18:56
Locatie: geulle
Contacteer:

Bericht door lucadee »

aansluiting(op de carb.) van het stangetje vanaf de automaat zit bij een 4 barrel meer richting voorkant blok als een originele 2 barrel.
om `m weer als vanouds te laten schakelen moet je die afstand corrigeren.
stangetje verstellen/verlengen


greetzz

Luc




Edited By lucadee on 1257551057
LIEVER HOOG WATER DAN HOGE BLOEDDRUK


1977 DODGE W200 318 cui edelbr.streetmaster 2,holley 650,purple cam,flowtech headers.

1968 DODGE CHARGER 451 cui stroker,edelbr.torker2 ,holley 750,purple cam
frenkie
Berichten: 240
Lid geworden op: 22 dec 2006 13:59
Locatie: Valkkoog
Contacteer:

Bericht door frenkie »

hey luc, bedankt voor de tip maar als ik het stangetje verleng (uitdraai) schakeld ie alleen maar nog later :(
korter maakt ook al weinig uit.
Dodge W200 1976
Chrysler 300 1969
Chrysler 300 1968 (sold)
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Zit de veer goed gemonteerd die de stang terug naar voren trekt als je gas loslaat?
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
frenkie
Berichten: 240
Lid geworden op: 22 dec 2006 13:59
Locatie: Valkkoog
Contacteer:

Bericht door frenkie »

ik zal morgen even een fototje plaatsen hoe het zit.
Dodge W200 1976
Chrysler 300 1969
Chrysler 300 1968 (sold)
frenkie
Berichten: 240
Lid geworden op: 22 dec 2006 13:59
Locatie: Valkkoog
Contacteer:

Bericht door frenkie »

zit nu dus zo
Afbeelding
Dodge W200 1976
Chrysler 300 1969
Chrysler 300 1968 (sold)
Dennis the Menace
Berichten: 126
Lid geworden op: 20 nov 2003 20:34

Bericht door Dennis the Menace »

Heeeeeeeeeeeeeee Frenkie...

iig netjes gedaan allemaal hoor......

die stang is toch alleen maar voor de kickdown dus ik denk niet dat je daar moet gaan zoeken hoor....

mijn gedachte is en ik kan het verkeerd hebben dat na je aanpassingen je motor ook eerder en meer toeren maakt en volgens mij schakelt je bak op het aantal toeren wat hij krijgt...verbeter me gerust als ik dit verkeerd heb....

Groetjes Dennis

by the way met de kerst weer mee tunnelen en lichtjes route Den Ilp haha




Edited By Dennis the Menace on 1257793421
86'er Dodge B250 camper 318cui
frenkie
Berichten: 240
Lid geworden op: 22 dec 2006 13:59
Locatie: Valkkoog
Contacteer:

Bericht door frenkie »

heeyyy Dennis,

dat was eerlijk gezegd ook mijn gedachte, maar het zou toch lekker zijn als ie ook zou overschakelen bij weinig toeren. dat doen me andere gebakjes ook vandaar.
en die lichtjes voorig jaar ging helemaal nergens over dus geweldig genoten :p
dus ja natuurlijk doen we weer mee!

greetz aan Carmen
Dodge W200 1976
Chrysler 300 1969
Chrysler 300 1968 (sold)
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Die stang word wel kickdownstang genoemd, maar hij is niet alleen voor de kickdown. De stang regelt namelijk ook de oliedruk in de bak, en beinvloed daardoor ook mede het overschakelmoment. Samen met de centrifugaalgewichten op de uitgaande as van de bak.
Dus de stand van het gaspedaal (= stand kickdownstang =oliedruk) én de snelheid waarmee je rijdt bepalen samen het schakelmoment. Ga je 1 van de 2 veranderen, dan verleg je ook het schakelmoment.

Nu is het zo dat hoe verder de kickdownstang naar achteren staat, des te later hij schakelt. Is ook wel logisch, geef je weinig gas dan schakelt die eerder over, geef je meer gas dan trekt ie langer door in zijn versnelling.

Bij jou staat de stang in de stationairstand al helemaal naar achteren. Op de foto gezien naar rechts dus. Als je kijkt naar het sleufgat in de stang, dan zou de uiterst rechtse kant van het sleufgat eigenlijk tegen de pen van de gashevel moeten zitten. En dat zit hij bij jou niet.
Ik denk dat als jij gas geeft dat de stang niet eens mee beweegt, maar dat de pen gewoon heen en weer gaat in het sleufgat. Kijk eens of je de stang met de hand naar voren (richting radiateur) kan trekken?
Normaal zit er een veer aan die hem in die stand houd.
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
frenkie
Berichten: 240
Lid geworden op: 22 dec 2006 13:59
Locatie: Valkkoog
Contacteer:

Bericht door frenkie »

dus zo zou het beter moeten gaan??

Afbeelding
Dodge W200 1976
Chrysler 300 1969
Chrysler 300 1968 (sold)
frenkie
Berichten: 240
Lid geworden op: 22 dec 2006 13:59
Locatie: Valkkoog
Contacteer:

Bericht door frenkie »

ahh tegelijk aan het posten geweest :D
ik mis dus inderdaad een veertje (en een beugeltje om het veertje aan te maken :laugh: )

thanx voor de info
Dodge W200 1976
Chrysler 300 1969
Chrysler 300 1968 (sold)
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Ja, zoiets moet het zitten. Eigenlijk nog iets meer naar voren, zodat de speling uit het sleufgat is.
Maar zoals Luc al schreef, bij een 4bbl zit de gashevel verder naar voren dan bij een 2bbl. Dus als je het niet redt met helemaal uitdraaien, dan zul je de stang iets moeten verlengen. Ik heb het al een paar keer gedaan dat ik er gewoon een stukje massief rond heb tussen gelast. Verder is het afstellen van de stang gewoon een kwestie van proberen. De stang steeds een slag uitdraaien (als ie later moet schakelen) of indraaien (als ie eerder moet schakelen) en dan proefrijden, net zolang tot het naar je zin is.

Die veer zit trouwens niet altijd naar voren aan een beugeltje. Meestal zit er een lange veer aan de pen van de gashevel, en dan naar achteren. De andere kant van de veer zit dan in het gaatje gestoken, waar normaal de splitpen zit. Aan het einde van de kickdownstang, het haaks omgebogen stukje.
Een beetje lastig te omschrijven, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Een plaatje: (klik op het plaatje voor een vergroting)

Afbeelding
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
frenkie
Berichten: 240
Lid geworden op: 22 dec 2006 13:59
Locatie: Valkkoog
Contacteer:

Bericht door frenkie »

schakelen gaat nu een stuk beter na het monteren van een veertje naar achter waar de splitpen zat maar....
als ik het sleufgat helemaal naar voren zet dus zonder speling kan ik niet meer helemaal vol gas rijden.
de gas kabel kan dus nog wel verder naar achter maar word belemerd door de maximale slag van de kickdown ???
Dodge W200 1976
Chrysler 300 1969
Chrysler 300 1968 (sold)
Plaats reactie