Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Speling rechterwiel - voor

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Ik heb afgelopen week de fuseekogels van mijn crosser vervangen,

alles netjes terug gemonteerd, en eigenlijk geen problemen mee gehad (ook alles netjes op juiste torque specs vastgezet).

maar nu heb ik alsnog speling op het wiel (aan de bovenzijde en onderzijde van de band, maar niet van links naar rechts

nu gaat het om een crosser (niet gekeurd, dus speling is niet zo'n probleem, maar zou graag weten of dit enigzins op te lossen is, want nieuwe wiellagers vind ik prijzig (voor de crosser), maar zou het ook jammer vinden dat mijn nieuwe fusee's stuk zouden gaan door die speling.

tevens kwam ik erachter, dat de keering (dezelfde waar henk het hier over heeft, klik hier) er bij mij niet tussen zit, zou dit die speling ook tot gevolg kunnen hebben?,

wederom die keering ontbreekt compleet, nu kan ik me voorstellen dat dit wel nodig is om het enigzins speling vrij te houden,

de speling bedraagt trouwens ca 0,5 tot 1 cm als je de band richting te bestuurderskant beweegt (dus niet op en neer)

nog even concreet, om een lang verhaal, kort en duidelijker te maken

Kan de speling op het rechter voorwiel komen door het ontbreken van de vetkeerring die er normaal wel zit?

en zoniet, hoe kan ik proberen goedkoop die speling op te lossen

of zeggen jullie, het is een crosser, speling kan je mee leven

alvast bedankt
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Als je je band van onder en boven pakt en je voelt speling is het je fusee of je lager.

Je fusee's zijn nu goed tik je, dus is het je wiellager.
De keerring heeft er (heeft Kurt ook in een ander topic uitgelegd) niets mee te maken, die is er alleen voor om het vet binnen te houden en de bagger/water buiten.

Maar het slimste is om met een tweede persoon te kijken..
Dan kan de een kijken en de ander met het wiel de speling zichtbaar maken.

Een goedkoper alternatief voor wiellagers zijn SKF lagers type: 32011X/Q met de spacer die nu tussen je lager zit.

Let wel volgens de spec's hoor je deze lagers te stellen..
Wat bij onze Dana44 eigenlijk niet kan.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Goedkoop alternatief voor nieuwe lagers is om een wat dikkere tussenring te regelen of om de binnenringen wat smaller te maken. Hierdoor druk je de buitenringen wat meer naar buiten ten opzichte van de binnenringen en komen de lagers wat strakker te staan.
Voorwaarde is wel dat de lagers nog goed zijn.
Gerhart
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Waar zit die tussenring?, en is dit gemakkelijke te doen?

heeft iemand misschien een explode view wat dit meer duidelijk maakt,

ben wat dat betreft nog een leek op wiellagers e.d.
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Die keerring is trouwens ook wel belangrijk. Zeker bij een crosser! Zonder keerring loopt er namelijk water en zand in je lager, en dan is het snel gebeurd met je lager. En met de pret.
Bel anders Arjan eens. Die heeft vast wel wat gebruikt liggen. En hij is nooit te beroerd om technisch advies te geven.
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Thnx, ik denk dat het qua lager en keerring wel goed komt:p,

als dit gefixt is, heb ik op de remmerij na een rijdende dodge (die remmen zijn toch niet zo belangrijk ;)....

iedereen alvast bedankt,

@ Gerhart,

wat bedoel je precies met zo'n tussenring, heb je hier een plaatje van, of simpelere uitleg:D
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

De tussenring zit tussen de buitenschalen van de lagers. Zie "spacer"op de tekening.
Als je dat wilt veranderen, moet je een dikkere ring zien te regelen; ze zijn wel ooit gemaakt, maar makkelijker is waarschijnlijk om een setje te laten draaien.
Andere mogelijkheid is dus om de binnenringen van de lagers wat af te slijpen om ze wat dichter bij elkaar te krijgen.
Zoals je op de tekening kunt zien, worden de kegels dan wat verder in elkaar gedrukt en de speling opgevangen.
Bijlagen
untitled.JPG
(0 Bytes) 1781 keer gedownload
Gerhart
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

dat is nog eens snel :D

1,5 sec na verzenden van de vraag een antwoord

:;): Gerhart, bedankt, hier kan ik verder mee.
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Plaats reactie