Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Radiatorslang onder hoge druk - hoe zou dit kunnen

Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Ik heb het volgende probleem,

mijn dodge lekte koelvloeistof, dus waterpomp pakking vervangen,

ik dacht , fijn opgelost, even later weer lekken,

toen een nieuwe HP waterpomp erop gezet,
en weer lekken

toen alle slangenklemmen goed aangedraaid, lekken opgelost, maar de radiotorslang aan de bovenkant staat nu onder grote druk (na het warmlopen van de moter, het was bijna niet in te drukken)
wat zou dit kunnen zijn,

ik zat zelf te denken aan een kapotte radiatordop, waarvan het overdrukventiel niet werkt, of misschien een kapotte thermostaat.

heeft iemand een soortgelijk probleem gehad, en/of andere suggesties

bijvoorbaad dank, laurens




Edited By Laurens on 1253949985
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Inderdaad is je radiateurdop de eerste verdachte.
Dat zou ook kunnen verklaren waarom je expansietank leeg is.
Als de dop de overdruk niet aflaat, komt er ook geen vloeistof (terug) in je expansietank.
Gerhart
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Ik heb de radiatordop eens bekeken, ik kan hem wel indrukken met de hand (staat 16 lbs op),
is dit normaal, of juist niet goed?

zou het mogelijk zijn dat hij daarom een beetje lekt wanneer de wagen warm is, (stel dat de druk te groot wordt).
tevens merkte ik dat de bovenste slang behoorlijk heet werd, en bijna niet in te drukken was, het gaat hier om een stukje van ong 5 km, zeer rustig gereden..

en hoe zit het met de termostaat, kan deze soortgelijke problemen geven, of zou die er niets mee te maken hebben
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Je moet de dop wel kunnen indrukken (de klep eigenlijk), maar dat wil niks zeggen. Eigenlijk moet je de dop laten testen, maar vaak makkelijker is om gewoon de dop te vervangen; duur zijn ze niet.
Je kunt wel proberen bij koude motor de bovenste slang in te knijpen; als dat niet lukt is je dop waarschijnlijk kaduuk.
Kijk ook naar de beide slangen bij koude motor; als één van beiden platgezogen is, is de dop zeker kaduuk.

Als je thermostaat blijft hangen, is dat meestal open. Het zou kunnen dat deze blijft hangen als 'ie dicht is, maar dan moet het beluchtingsgaatje ook dicht zitten. Die kans is vrij klein.

De bovenste slang moet trouwens vrij heet worden (kun je maximaal twee tellen vasthouden; ongeveer 100 graden) en hard zijn. Hard, omdat er toch wel wat druk op komt.
Gerhart
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Als ik het zo hoor is er dus eigenlijk niets aan de hand, en hoort de boel zo hard te worden,
en de temperatuur lijkt me ook in orde,

geen van de slangen wordt vaccuum gezogen, en ik kan de slang bij een koude moter wel indrukken,
in dat geval denk ik dat de druk normaal is, en er geen probleem is qua overdrukventiel.

ik heb er nog een op een tractor zitten, deze zal ik eens gebruiken en kijken wat er gebeurt...
tevens lijkt het dat er nog steeds koelvloeistof lekt maar zpo'n beetje midden onder de moter,
heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Bericht door 76 w200 »

is het misschien de intake die lekt ? :(

gr ed
76 w200 340
76 w200 360
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

-- UPDATE --

Het probleem is gevonden en opgelost...
op een gegeven moment zag ik dat er onder mijn dodge nog steeds koelvloestof lekte, bleek een vriesdop te zijn,

dus nieuwe vriesdoppen gehaald, a 3 euro dus dat kon ik nog wel kwijt...

zoals sommigen misschien al gezien hadden heb ik nu ook een crosser erbij, dus dacht bij mezelf eens kijken wat er met die koelslang gebeurd. deze werd niet zo opgeblazen als die van mijn daily W200

dus die dop op de daily gezet en probleem opgelost... (ook het lekken is gestopt) nu bewaar ik die doppen wel, maar zolang het niet meer lekt, laat ik het met rust. (in de verre toekomst komt er toch een gereviseerd blok in)...

Ik dacht, misschien wel leuk om de oplossing te weten, stel dat één van jullie hetzelfde meemaakt;)




Edited By Laurens on 1254996043
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

== UPDATE ==

vandaag weer gecheckt, de slang wordt weer keihard, wat zou dit kunnen zijn?

inmiddels vervangen: termostaat pakking, waterpomp pakking, waterpomp, radiatordop,

oftewel er blijft weinig te vervangen over...

heeft iemand een idee? misschien toch de thermostaat?
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Bericht door 76 w200 »

he laurens
heb je het ook al geprobeerd zonder dop op de radiateur er op ??

gr
ed
76 w200 340
76 w200 360
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Ik had ook zoiets met de camper. Met korte ritjes van een uur was er niks aan de hand. Maar bij een lange rit van meer dan anderhalf uur aan één stuk rijden begon hij ook steeds meer druk op te bouwen. De temperatuur liep dan ook steeds verder op, en het expansievat liep op een gegeven moment over en de vloeistof liep er uit. Dat is eigenlijk begonnen afgelopen hemelvaart naar Hesdin. Op de heenweg was er weinig aan de hand omdat we toch regelmatig moesten stoppen om te tanken. (en te sleutelen aan andere dodges) Ik had toen nog maar 1 gastank, inmiddels 90 liter extra erbij. Maar op het laatste stuk met de heuvels kreeg hij het zwaar met die kar er achter. Toen werd hij behoorlijk warm, maar ben toen door gereden omdat we er al bijna waren. Ik denk dat het toen fout gegaan is. Op de terugweg werd hij ook steeds vaker te warm. Dat weet je denk ik nog wel, Laurens, want je was er bij. Eenmaal thuis was er niks meer aan de hand, want daar reed ik meer korte stukken en zonder trailer. Maar een maand geleden op vakantie in Tsjechië was het weer raak. Langer dan 1,5 uur rijden, en hij gooide de vloeistof eruit. Dus de rest van de vakantie na elk uur rijden even gestopt om te rusten. (maakt niet uit, tis toch vakantie)
Maar ja, vorig weekend zou ik dus meegaan met de bende van Arjan, Robert, Henri en de rest naar Mammut. De trailer moest er weer achter, en een rit van 400km voor de boeg, dat gaat niet goed komen dacht ik.
Mijn vermoeden was een lekke koppakking(en) dus heb ik de week voor dat weekend beide koppakkingen vernieuwd. Woensdag was ik klaar, en donderdagavond vertrokken we. Ik dacht, gewoon proberen en we zien wel of hij nog steeds te warm word. En hoera! De hele heen en terugreis is de temperatuur niet voorbij de helft geweest op de meter. Bij een stijle klim liep die op tot de helft, maar bij het dalen liep ie weer terug naar een kwart ofzo.

Dus eigenlijk een lang verhaal om te zeggen dat het bij mij de koppakking was. Hoewel ik ook meteen de thermostaat heb vernieuwd, zou die ook de schuldige geweest kunnen zijn. Maar ik denk toch eerder de koppakking vanwege de drukopbouw in het koelsysteem.

Je zegt dat de jouwe ook warmgelopen is. Was dat voor of nadat hij druk begon op te bouwen?
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

warm lopen viel mee . dat was ca 3/4 v.d. meter, maar stond los van hoge druk.

bleek te weinig koelvloeistof in de radiator te zitten, toen de lekken op gespoord, en uiteindelijk de waterpomp vervangen , toen begon het geetter,

inmiddels wordt de slang niet meer hard, de oplossing: radiator van de dodge,

1/2 uur met water door spoelen, toen hele fles antikalk
toen 2 wasmachine antikalk blokjes, en uiteindelijk nog heel goed gespoeld met warm water.

toen radiator terug, afgevuld en warm laten lopen, het peil is inmiddels iets gedaald, door lucht dat nog in de moter zat. moter wordt nu niet echt super warm meer, namelijk met de meter tot het begin van cold, zoals het altijd was.

de radiator is welliswaar niet helemaal afgevuld maar koelt goed, en geen druk opbouw meer (overdruk athands).

hoop dat het nu echt opgelost is. zoniet haal ik de termostaat eruit en kijk ik wat er gebeurt.
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Plaats reactie