Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Amperemeter... - domme vraag????

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
Bas Z
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 feb 2003 20:43
Locatie: Noordwijk ZH

Bericht door Bas Z »

Hallo techneuten,

Aangezien electro niet mijn sterkste vak was op school en hier heel vaak het woord amperemeter voorbij zie komen vraag ik me af wat ie precies doet en hoe belangrijk is ie??
Ik las al een stukkie over dat ie laat zien of je accu bij laad,maar hoe komt het dan dat als ie kapot is dat je dodge nix meer doen???
Bij mij zit er een niet originele amperemeter in en die staat of in het midden of iets meer naar rechts(geloof dat er 50 in het midden staat ofzo)is dat dan goed??
En als mijn knipperlichten aan staan beweegt het metertje ook een beetje op het knipperen is dat goed???

Ik hoop dat jullie me een beetje uitleg kunne geven over deze meter.

BVD

Bas Z
Dodge......A man's best friend!
Ton
Berichten: 549
Lid geworden op: 05 jul 2002 00:28
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Ton »

Bas,

Als je de uitleg van Frans hebt gelezen dan weet je precies hoe en wat de meter doet...

Klik hier voor de website van Frans

Ton
105-1046176934

Bericht door 105-1046176934 »

Hoi Ton..ook dit verhaal..van frans kende ik al..

Maar hij beschrijft niet echt waar de meter moet staan..
in het midden of juist richting c of d..

als ik rijdt staat ie in het midden maar dan iets naar links naar de d..als ik de lichten aandoe..rijdend..staat ie bijna helemaal naar links..
Ik heb er gisteren een nieuwe dynamo ingegooid..want bij mij was het pet..
mijn ampere meter doet het wel..
Let op dit kun je controleren door de richting aanwijzers aan te zetten en dan klikt het pijltje iets op en neer..Dus dat is een goed teken..zover ik weet laadt mijn accu goed op..
Ik hoop dat mijn probleem door de dynamo opgelost is..mijn auto ging namelijk zelfs stilvallen onder het rijden..ploep alles deed het niet meer..
na 1 dag gerenden te hebben doet ie het nog steeds(met nieuwe dynamo)
en ik bid bijna dat ie het gewoon blijft doen en dat ik niet weer iets meer nodig heb..om te vervangen..
maar stel dat ik nu weer stilval..kan ik uit het verhaal van frans opmaken..dat ik toe ben aan een nieuwe accu!!
graag advies

greeeetttzzz Ingridje
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Ingrid, als ik het me goed herinner (want ik heb dat kreng er al lang geleden uitgesloopt) staat ie als ie in de midden staat precies op 0, als hij richting decharge gaat trek je meer stroom uit de accu dan erin gaat (stel je voor; je lampen nemen 20A, maar je dynamo levert maar 15A, dan zal de meter op 5 A decharge staan)

De c staat denk ik voor charge. charge=laden, decharge=ontladen.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Simpel gezegd:
-als de motor uitstaat en je doet iets elektrisch aan (lampen, ruitenwissers) -> meter gaat naar D(ischarge; accu loopt leeg)
-als de motor aanstaat en je hebt niks elektrisch aanstaan -> meter staat ongeveer in het midden/klein beetje naar C(harge; accu laadt bij)
Dit zijn de normale situaties.

Volgende situaties geven aan dat er iets mis is.
Als je nu aan het rijden bent en je doet bijvoorbeeld je lichten aan en de meter gaat naar Discharge, dan weet je dat er iets mis is (hij moet namelijk een beetje bijladen, want de dynamo draait). Heb je dus goeie kans dat je dynamo of spanningsregelaar niet goed meer werkt.
Let wel op: bij stationair toerental en bijvoorbeeld de lichten aan zal de dynamo door zijn ouderwetse systeem NIET bijladen; dat doet 'ie pas bij een hoger toerental (ongeveer 1500 toeren).

Ook als je bijvoorbeeld rijdt, hebt geen elektrische dingen aanstaan en de meter gaat vaak flink naar rechts (charge), wil meestal zeggen dat je bij stilstaande motor een "verbruiker" gehad hebt of je accu is in slechte staat (accu is dan bij stilstaande motor leeggelopen).

Nadat je gestart hebt, zal de meter ook even naar charge gaan; starten vraagt een flinke hoeveelheid stroom. Dit is dus normaal.
Gerhart
105-1046176934

Bericht door 105-1046176934 »

gerhart..
even dan twee vraagjes dan voor mijn situatie

wij dachten dat de dynamo stuk was..heb er gisteren een nieuwe in gedaan..
maar de accu geeft 12 volt aan en als ik hem start en gas geef blijft ie op 12 volt..dus hij laat niet bij..
volgens mij doet mijn ampere meter het wel..omdat ie gewoon tikt als je richting aanwijzer het doet..
dus nu mijn vraag..waar zit de spanningsregelaar..wat moet ik doen om te zien of die het doet??
en hoe zou ik eventueel zonder het dashbord open te slopen de twee draadje op de ampere meter kinnen maklen(doorverbinenden)
Ik durf op deze manier gewoon mijn dodge niet meer in te stappen..
mijn man heeft de balen ervan en wil niets meer aan de auto doen..en ik zit met mijn handen in het haar

greeeettttzz Ingridje
rudodge
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2002 00:03
Locatie: Heelsum (gld)

Bericht door rudodge »

volgens mij geeft je accu altijd 12volt als je meet,ook al laad je dynamo bij of niet
je moet echt bij de dynamo gaan meten die moet als het goed is bijna 14 volt aangeven

mvg rudodge
105-1046176934

Bericht door 105-1046176934 »

we hebben net te horen gekregen dat de dynamo op het metertje 17 of 18 volt mot geven..en je accu echt 14 volt aangeven als je motor draait..
Het is paniekos hier..dus maorgen ga ik weer op jacht..
naar een spannings meter..
want dat zal het euvel zijn..
we hebben de draden vernieuwd van de ampere meter..niet doorverbonden..alles was weggesmolten..maar hij doet het echt het metertje..
henton dacht dat ie de spanning regelaar in zijn handen had..
maar schijnbaar niet..wahah

grrreeeeeetttzzzz Ingridje
66-1032709983

Bericht door 66-1032709983 »

he ingrid
ik heb net 1week terug hetzelfde probleem gehad
de dynamo en spanningsregelaar vernieuwd wat denk je
hetzelfde probleem nog steeds. vandaag ff heen en weer naar hofstra usa cars in friesland gereden met de kadett 1.3 van mijn broertje (ik woon zelf op TEXEL)dus das een aardig stukje rije wat denk je de nieuwe spannings regelaar was stuk weer een nieuwe mee en nu is het probleem over oja je spannings regelaar zit achter boven je motor tegen het schutboard er zit een stekkertje op met een rood en groen draadje

greets Ben
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

't Staat allemaal in Frans zijn verhaal dacht ik, dus misschien is dit wat overvloedig: Het is erg belangrijk dat de regelaar een goede massaverbinding heeft (geldt ook voor de onstekingsmodule trouwens), als die massaverbinding slecht is, helpt zo'n module zichzelf zo om zeep.

Verder kan je nogal wat voltjes verliezen over de schutbord stekkers. Bij mij was de weerstand daar op een gegeven moment zo hoog dat de verbinding er spontaan uitfikte, er lopen nl. forse stromen langs. (P=I² * R....) dus zelfs bij een lage overgangs weerstand van 0,1 ohm of zo, wordt dan bij bijv. 20 A iets van 40 W aan warmte ontwikkeld... De bijhorende spanningsval is 2 Volt (U=I*R).

En Bas, als je A-meter RIP is, heb je geen verbinding meer tussen beide aansluitingen van de A-meter, m.a.w. er loopt dan helemaal geen stroom meer. Als ie het wél doet, verlies je er een klein beetje spanning over, want de weerstand van zo'n meter is (helaas) niet 0. Wat mij betreft, eruitslopen dat kl*teding, en een spanningsmeter installeren die rechtsstreeks de accuspanning meet.
105-1046176934

Bericht door 105-1046176934 »

Vandaag is het wwwwwwwweeeeeeerrrrrrrrrrrr zover

na twee(drie) weken heerlijk te hebben rondgereden..heb ik weer hetzelfde probleem..

ook ik heb de spanningsregelaar en dynamo vernieuwd..3 weken terug..

Sinds gisteren weet ik weer dat ie niet meer bijlaadt
accu 12.5 volt altenator(dynamo) 12.5 volt
vandaag twee andere spanningsregelaars op gezet..
een extra massa erbij..
draden nieuwe knijpertjes erop
de ampere meter toch ook maar doorverbonden
2X een andere dynamo erop..
en nog steeds niets niets niets..
ik denk dat ik dus drie verkeerde spanningsregelaars heb en vooral omdat ik tweedehandse had gehaald..
dus nu moet ik maandag weer opnieuw op zoek gaan..
morgen ook weer de moter kap onder..om de draden zowiezo uit te sluiten..
de dynamo kapot lijkt me heel onwaarschijnlijk omdat ie er net 2 wekwn splinterneiwu opzit..

maar oke ..dit zoekwerk weten we ondertussen al..
Nu komt mijn vraag
op de dynamo zaten bij mij 4 draden
terwijl paul er maar 3 heeft
ik heb er eentje van dynamo naar spanningsregelaar..(het groene draadje)
eentje van dynamo naar accu(het rode draadje)
dan de dikke zwarte gaat naar de ampere meter die ik doorvebonden heb en dus dan wer naar de accu loopt..

Maar nu liep er ook nog eens een dikke vette rode draad..op hetzelfde punt aangesloten als de dikke zwarte op de dynamo
en die dikke vette rode loopt rechtstreeks naar de aCCU..

Dit is dan toch dubbel???
en kan ik hierdoor schade krijgen..
we hebben hem er net afgehaald..

wie o wie heft daar ook een antwoord op??

groetjes van Ingridje
Nico
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 feb 2002 05:43
Locatie: Amsterdam

Bericht door Nico »

Hoi Ingrid.
Mijn advies is Pleur die hele handel eruit,ga naar de sloop,en zoek een passende dynamo met ingebouwde spanningsregelaar, en zet in plaats van de amperemeter er gewoon een controlelampje op,heb ik ook gedaan,ik meen een dynamo van een Opel,maar mag ook een andere zijn,nooit meer last gehad van narigheid,en je hebt de spanningsregelaar van de dodge ook niet meer nodig
Greeetz Nico.
Een dag niet geDodget,is een dag niet geleefd !!!

Bignick
105-1046176934

Bericht door 105-1046176934 »

Hoi Nico..

bedankt voor je advies..ik zal dit zeker in mijn achterhoofd even stoppen..maar aangezien ik 3 weken geleden een splinternieuwe dynamo heb gekocht van 177 euro..en als die verrot is heb ik daar zeker nog garantie op..ga ik het nog even met dit proberen..als ik nou de centen terug kreeg stapte ik meteen over naar jouw idee..maar ook ik moet hard werken voor de centjes..
dus graag wilde ik nog advies over de vorige mail die ik schreef..over de draadjes..

Is er trouwens iemand in de DODE familie die ervaring heeft met de gehele bedrading vernieuwen..of weet iemand een goed adres..
want volgens mij klopt er geen zooi van..en dat kan natuurlijk bij ook alle problemen veroorzaken..
heb nu toch al zoveel geld in die bak zitten..dat ie gewoon af moet zijn..

greeeetttzzz Ingridje
p.s als jullie iemand weten..wel graag in de buurt van fijnaart breda dordrecht zo.n beetje..
Nico
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 feb 2002 05:43
Locatie: Amsterdam

Bericht door Nico »

De DODE familie zal nooit meer antwoorden, of je moet naar het hiernamaals gaan (geintje !!) maar ik weet geen antwoord op je vraag
Grtz Nico
Een dag niet geDodget,is een dag niet geleefd !!!

Bignick
105-1046176934

Bericht door 105-1046176934 »

Nico

je advies is opgevolgd..
heb er een dynamo inzitten met een spanningregelaar..
mijn dynamo was doorgebrand na twee weken dus..dus die gata morgen terug met de post naar Co Oskam..en vraag er een bon ofzo voor terug..mijn centen zal wel niet lukken..hihi
een nieuwe draadboom lijkt me goed besteedt voor mijn dodge..gna gna..
dus ik heb in de aanbieding 3 spanningsregelaars..
en 1 oude goede dynamo
dus geef maar een gil als je er wat van kan gebruiken..want ik ben dus overgestapt op een ander soort..
greeetttzz Ingridje
Plaats reactie