Banden, hoe en wat..
Da's de Dodge van Arjan!
Arjan in aktie 1
Arjan in aktie 2
Arjan in aktie 3
De banden die er op zitten zijn 36" Hummer banden!
Oogt ook heel mooi, ik heb zelf ook die banden er onder gehad met naar j10 verbreede standaard velgen. (dan komen de banden net als op de je foto verder naar buiten) Maar ik weet uit ervaring dat het verhaaltje wat Gerhart in dit topic heeft neergezet voor 100% klopt!
De offset (of bolling) klopt niet meer en het VREET lagers!
Arjan in aktie 1
Arjan in aktie 2
Arjan in aktie 3
De banden die er op zitten zijn 36" Hummer banden!
Oogt ook heel mooi, ik heb zelf ook die banden er onder gehad met naar j10 verbreede standaard velgen. (dan komen de banden net als op de je foto verder naar buiten) Maar ik weet uit ervaring dat het verhaaltje wat Gerhart in dit topic heeft neergezet voor 100% klopt!
De offset (of bolling) klopt niet meer en het VREET lagers!
Ik heb dus ook 36"Hummers eronder. Maar ik weet bij god niet wat voor een velgen ik eronder heb.
En tevens ziet mijn profiel er toch heel anders uit??
Dus ik snap het even niet meer.
Je weet zeker dat het Good Year Wrangler M/T zijn?
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
De foto's zijn niet geweldig, maar jah....
Zoals je ziet is het profiel van de banden heel anders..... En die van mij zijn zeker van goed jaar.
En tevens ziet mijn profiel er toch heel anders uit??
Dus ik snap het even niet meer.
Je weet zeker dat het Good Year Wrangler M/T zijn?


De foto's zijn niet geweldig, maar jah....
Zoals je ziet is het profiel van de banden heel anders..... En die van mij zijn zeker van goed jaar.
Das Jammer Robbie,
Maar je krijgt dus die brede look door een bredere velg toe te passen?
Het voordeel is dus dat je een mega wreed uitziende dodge krijgt, maar het vreet dus lagers ohne ende...?
Das kut, dan doe ik het toch maar niet, maar toch heb ik meerdere w200 gezien waar de banden buiten de wielkasten uitsteken.
Heeft dat dan weer met de offset in de velg te maken? of zijn er ook die gebruik maken van wheel spacers/adapters.....
Maar je krijgt dus die brede look door een bredere velg toe te passen?
Het voordeel is dus dat je een mega wreed uitziende dodge krijgt, maar het vreet dus lagers ohne ende...?
Das kut, dan doe ik het toch maar niet, maar toch heb ik meerdere w200 gezien waar de banden buiten de wielkasten uitsteken.
Heeft dat dan weer met de offset in de velg te maken? of zijn er ook die gebruik maken van wheel spacers/adapters.....
hallo forummers
gister een mooi setje wielen opgehaald 31 x 10,5 x15"
8 gaats en de steek klopt perfect , ik kreeg ze dan ook probleemloos gemonteerd op de achteras....
maar toen ...
eenmaal aan de voorkant aangekomen , oude wielen eraf , nieuwe erop en vervolgens kom je erachter dat het wiel niet past .. de steek wel , maar de velgrand loopt tegen de remklauw .
nu heb ik een draaibank tot mn beschikking en heb ik spacers (vulringen) gemaakt , zo gepiept maar het haalt niks uit .
de spacers kunnen maximaal 8 mm breed anders komen de wielmoeren niet volledig over de tapeinden.
nog loopt de velg aan tegen de remklauw , het probleem is namelijk niet de afstand van velg tot klauw , maar de diameter van de velg en de grootte van de remklauw.
ik heb eerder 15" wielen gehad op mijn oude (74er) dodge w150 , maar die had een vooras met trommelremmen.
nou vroeg ik me af ... zijn er andere type remklauwen die passen op de dodge , en die een iets kleiner van afmeting zijn ??
gister een mooi setje wielen opgehaald 31 x 10,5 x15"
8 gaats en de steek klopt perfect , ik kreeg ze dan ook probleemloos gemonteerd op de achteras....
maar toen ...
eenmaal aan de voorkant aangekomen , oude wielen eraf , nieuwe erop en vervolgens kom je erachter dat het wiel niet past .. de steek wel , maar de velgrand loopt tegen de remklauw .
nu heb ik een draaibank tot mn beschikking en heb ik spacers (vulringen) gemaakt , zo gepiept maar het haalt niks uit .
de spacers kunnen maximaal 8 mm breed anders komen de wielmoeren niet volledig over de tapeinden.
nog loopt de velg aan tegen de remklauw , het probleem is namelijk niet de afstand van velg tot klauw , maar de diameter van de velg en de grootte van de remklauw.
ik heb eerder 15" wielen gehad op mijn oude (74er) dodge w150 , maar die had een vooras met trommelremmen.
nou vroeg ik me af ... zijn er andere type remklauwen die passen op de dodge , en die een iets kleiner van afmeting zijn ??
-
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
- Locatie: Veldhunten - Varsselder
- Contacteer:
Wat arie zegt klopt idd,
Ik kwam toen ik op zoek was naar nieuwe velgen ook dat probleem tegen, uiteindelijk heb ik gekozen voor
16 inch american racing velgen, deze pasten bij mijn W200 zonder problemen.
Deze had ik gekocht nadat ik goed geholpen was door andere leden van het forum,
hierbij de info die ik toen gekregen heb.
http://www.dtbweb.nl/cgi-bin/ib3/ikonbo ... ;f=4;t=604
Edited By Laurens on 1236285667
Ik kwam toen ik op zoek was naar nieuwe velgen ook dat probleem tegen, uiteindelijk heb ik gekozen voor
16 inch american racing velgen, deze pasten bij mijn W200 zonder problemen.
Deze had ik gekocht nadat ik goed geholpen was door andere leden van het forum,
hierbij de info die ik toen gekregen heb.
http://www.dtbweb.nl/cgi-bin/ib3/ikonbo ... ;f=4;t=604
Edited By Laurens on 1236285667
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)
Tremere Oculus
Helaas, 15" krijg je nooit passend. Er zijn geen andere remklauwen (kleiner) die passen.
De vooras is zoals al eerder gezegd, gemaakt voor 16.5". Groter (17") past bijna altijd, zolang je niet te gek doet met de back spacing. Als je ze te diep laat vallen (weinig back spacing) komt de velgrand weer tegen de spoorstang......
Sommige 16" velgen kunnen ook passen, maar dat wordt al erg krap.
Begin er alsjeblieft niet aan om je remklauwen kleiner te slijpen (ja, er zijn mensen die dat doen!). De kans is dan heel groot dat je klauwen gaan scheuren omdat ze te dun worden. Je moet er dan namelijk behoorlijk wat afslijpen.
De vooras is zoals al eerder gezegd, gemaakt voor 16.5". Groter (17") past bijna altijd, zolang je niet te gek doet met de back spacing. Als je ze te diep laat vallen (weinig back spacing) komt de velgrand weer tegen de spoorstang......
Sommige 16" velgen kunnen ook passen, maar dat wordt al erg krap.
Begin er alsjeblieft niet aan om je remklauwen kleiner te slijpen (ja, er zijn mensen die dat doen!). De kans is dan heel groot dat je klauwen gaan scheuren omdat ze te dun worden. Je moet er dan namelijk behoorlijk wat afslijpen.
Gerhart
Als je persé aan je velgen wilt vasthouden en om heel veel werk verlegen zit: De enige optie is dan kleinere remschijven en andere klauwen monteren.
Aangezien ik zo vermoed dat het vrijwel onmogelijk zal blijken te zijn om passende kleinere remschijven te vinden, en omdat daarmee je remvermogen aanzienlijk nadelig beinvloed zal worden: geen optie dus.
Wat er dan nog over blijft is de '74 er trommels op de kop zien te tikken en die op je vooras zetten.
Ook geen makkelijke weg, lijkt mij.
Het eenvoudigste is je velgen terugbrengen naar waar je ze vandaan hebt en andere (16" of 17") velgen bestellen.
Als je net nieuw rubber op de 15" velgen hebt laten leggen:
Misschien kun je die ook nog wel omruilen voor 16"of 17" rubbers.
Zo niet, dan begrijp ik dat het heel erg zeer gaat doen in je portemonnee.
De velgen met de banden op Marktplaats aanbieden is dan nog een optie en alles nieuw en passend kopen als je de 15" velgen verkocht hebt.
Heel vervelend voor je en ik wens je veel succes.
Laat nog even horen hoe het afloopt?
Edited By Robbedoes on 1236287723
Aangezien ik zo vermoed dat het vrijwel onmogelijk zal blijken te zijn om passende kleinere remschijven te vinden, en omdat daarmee je remvermogen aanzienlijk nadelig beinvloed zal worden: geen optie dus.
Wat er dan nog over blijft is de '74 er trommels op de kop zien te tikken en die op je vooras zetten.
Ook geen makkelijke weg, lijkt mij.
Het eenvoudigste is je velgen terugbrengen naar waar je ze vandaan hebt en andere (16" of 17") velgen bestellen.
Als je net nieuw rubber op de 15" velgen hebt laten leggen:
Misschien kun je die ook nog wel omruilen voor 16"of 17" rubbers.
Zo niet, dan begrijp ik dat het heel erg zeer gaat doen in je portemonnee.
De velgen met de banden op Marktplaats aanbieden is dan nog een optie en alles nieuw en passend kopen als je de 15" velgen verkocht hebt.
Heel vervelend voor je en ik wens je veel succes.
Laat nog even horen hoe het afloopt?
Edited By Robbedoes on 1236287723
Robbedoes
V8 Power Enthousiast.
V8 Power Enthousiast.
uiteraard ben ik er nog niet klaar mee , er moet inderdaad te veel van de klauw worden afgeslepen om de velg maar net aan iets vrijloop te geven , dat is geen optie dus , verder ben ik wel wat zeikerig geweest met de breedte van de spacers , ik wou ze niet breder maken dan 8 mm omdat ik dan de volle lengte schroefdraad op de tapeinden kan benutten .
volgende idee is : ik maak nieuwe spacers met verzonken gaten waar de wielmoeren in vallen , tussen die gaten komt op de zelfde steek een reeks van 8 gaten met schroefdraad .
de ring wordt dan dus eerst aan de naaf vast gebout , en vervolgens de velg weer aan de ring vast gebout .
het gevolg is dat dan de velg iets verder uit het center van de naaf komt te staan , ik gaat zoieso eerst proberen hoe dat rijdt en of er overdreven slijtage optreed aan de wiellagers .
andere optie is een 74er vooras inderdaad , laat ik die nou 2 jaar terug met dodge en al verkocht hebben .. :(
volgende idee is : ik maak nieuwe spacers met verzonken gaten waar de wielmoeren in vallen , tussen die gaten komt op de zelfde steek een reeks van 8 gaten met schroefdraad .
de ring wordt dan dus eerst aan de naaf vast gebout , en vervolgens de velg weer aan de ring vast gebout .
het gevolg is dat dan de velg iets verder uit het center van de naaf komt te staan , ik gaat zoieso eerst proberen hoe dat rijdt en of er overdreven slijtage optreed aan de wiellagers .
andere optie is een 74er vooras inderdaad , laat ik die nou 2 jaar terug met dodge en al verkocht hebben .. :(
omdat spacers een goede en snelle en goedkope oplossing zijn , ik draai er morgen 4 naar het idee zoals ik het in mn hoofd heb en dan maar kijken wat t wordt .
het center van de velg kan ik altijd nog los steken op de draaibank , en vervolgens iets meer naar binnen terug lassen .
ik denk dat die 2.5 a 3 cm best meevallen , ik heb ooit onder een BMW spacers gehad van bijna 6,5 cm en het heeft lang geduurt voor die door zn lagertjes heen was...
het center van de velg kan ik altijd nog los steken op de draaibank , en vervolgens iets meer naar binnen terug lassen .
ik denk dat die 2.5 a 3 cm best meevallen , ik heb ooit onder een BMW spacers gehad van bijna 6,5 cm en het heeft lang geduurt voor die door zn lagertjes heen was...
ik heb ook eens spacers geplaats,om mijn hummer banden meer plaats tegeven.(vroeger,nu hummers erafgeschot)!
een ramp op de autosnelweg zeker in de spoorvorming van de vrachtwagens!
ik zou ook die 15"ers verkopen en steek maar 17"ers,ik heb 16"ers en vooraan is het nipt.maar het past!
maar ga je door met je idee,laat ons eens weten hoe het afloopt.
een ramp op de autosnelweg zeker in de spoorvorming van de vrachtwagens!
ik zou ook die 15"ers verkopen en steek maar 17"ers,ik heb 16"ers en vooraan is het nipt.maar het past!
maar ga je door met je idee,laat ons eens weten hoe het afloopt.