Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Nieuwe uitlaat - Wauw!

Algemeen , dit moet je zien , off topic , test forum
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Na lang wikken en wegen heb ik de knoop toch maar doorgehakt, er moest maar een nieuwe uitlaat onder de Ambassador (D350) komen.

Mijn uitlaat bestond uit de standaard uitlaat tot aan waar normaal de demper zit, vanaf daar was e.e.a. gewijzigd in een cherry bomb, en daarna direct haaks de bocht om naar de zijkant.

Daar het laatste stuk toch al slecht begon te worden (vielen gaatjes in), het geluid verre van optimaal was (rouw, lelijk) en mijn buurman nog niet genoeg geluidsoverlast had, heb ik maar besloten een nieuw uitlaatsysteem te laten maken.

Mijn gedachten gingen uit naar een dubbel systeem van voor tot achter, met aan de achterzijde net onder de bumper 4 flinke RVS pijpen, een balanspijpje moest natuurlijk ook niet ontbreken.

Diverse adressen gebeld, prijs opgevraagd, en uiteindelijk op een zaterdag naar Co Oskam getogen, na enig overleg heb ik daar een afspraak gemaakt voor de complete levering en natuurlijk montage van de uitlaat.

7 februari j.l. was het zover, aangezien Co had ingeschat dat het toch wel een dag werk was, moest ik de Dodge om 8 uur brengen, ik zou dan daarna samen met Henny (mijn vrouw) en Netty (haar vriendin) een dagje Utrecht doen. Helaas ging dit laatste niet door, vanwege ziekte van Henny.

Toen Co maar gebeld of ik er niet bij kon blijven, nou dat was geen probleem, ik kon eventueel wat hand- en spandiensten verlenen, tevens kon ik dan mijn oude bumper vervangen door een mooie nieuwe verchroomde, want die oude bumper paste niet bij een mooie nieuwe uitlaat.

Goed vrijdag ochtend 05:00 uur, mijn zoon staat aan mijn bed: Papa, eruit je moet naar Co Oskam!
Dus dat warme bed maar verlaten, en samen met hem ontbijt gemaakt, om 6:00 uur vertrokken, na bijna 2 uur rijden was ik ter plaatse (ik woon zelf in Daarlerveen, vlak bij Almelo)
Keurig op tijd dus, eerst maar eens een kop koffie om echt wakker te worden.

Co en Rijn (monteur) gingen driftig aan het demonteren van de oude uitlaat, na enig pas en meetwerk had Rijn al de eerste twee bochten gelegd, en halverwege de morgen zat het eerste stuk er al onder, tot aan de cherrybomb’s.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen kwam het lastigste, de beide pijpen moesten over de achteras heen, om het reservewiel heen, naar de achterbumper, veel passen en meten. Petje af voor Rein, veel geduld, kijken, en nog eens passen, een waar kunstwerk!

Afbeelding
Afbeelding

De pijpen zijn van gealluminiseerd staal, en daar waar gelast werd, zijn ze behandeld met zinkverf.

De achterzijde moet imposant worden, 4 pijpen net onder de bumper, ik heb gekozen voor 130mm doorsnede RVS.
Al met al heb ik een interessante dag gehad, veel waardering voor de manier waarop e.e.a. is uitgevoerd, en zeer tevreden over het resultaat.

Afbeelding

Het geluid is machtig, een laag gebrul laat zich nu horen als ik het gaspedaal flink intrap. Mijn buurman is er minder enthousiast over, maar die relatie was toch al jaren naar de knoppen, dus wat kan het schelen…

Bijgaand nog enkele foto’s genomen tijdens de montage.

Oh ja, ook nog even 4 verchroomde velgen met banden laten monteren, maar die stonden al klaar, en zater er in no-time op.


Groeten
Tonnie
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
sicky61
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 nov 2002 23:15
Locatie: DRIEBERGEN
Contacteer:

Bericht door sicky61 »

:p MOOI WERK :p Best jammer dat het niet in het zicht zit.Heb bullbars en rollbars gezien die minder gelast waren.Is het waar dat je door een balanspijp een zwaarder geluid krijgt?Heb zelf headers met 2 pijpen,maar geen balanspijp.Klinkt vrij dun.KEEP UP THE GOOD WORK! :)
GROETE' SICKY
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Mijn uitlaat systeem is eigenlijk hetzelfde als dat van tonnie.
Alleen zit mijn balanspijp op een iets andere lokatie, nl: net voor de baksteun van voor gezien.
Op mijn site staan foto's.
Wat dit voor mij heeft opgeleverd is merkbaar meer koppel.
Zonder de balanspijp had ik bij hogere toeren een behoorlijk scherpe knetter (br-a-a-a-a-a-a-p-p) wat leuk is als je even doortrekt maar niet konstant. Door de balanspijp is deze knetter stukken doffer geworden en eigenlijk veranderd in een donkerbruine roffel. Ik ben er in iedergeval blij mee. :D
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

De cherrybomb is de demper, tenminste wat er voor door moet gaan, het is een pijp waar je zo doorheen kunt kijken, en aan de zijkant zitten allemaal gaatjes, daaromheen dempingsmateriaal en daaromheen weer een gesloten pijp.

Als je gaat voor cherrybombs neem dan een lang type, deze klinken minder rouw dan de korte (meer laag, minder geknetter)

SUC6 ermee.
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
sicky61
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 nov 2002 23:15
Locatie: DRIEBERGEN
Contacteer:

Bericht door sicky61 »

??? hallo mannen,weet iemand ook hoe lang de lange cherrybombs horen te zijn?Weet er 4 te koop voor 35 euro/stuk.BVD :p
GROETE' SICKY
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

De cherryboms onder mij auto zijn +/- 1 meter lang, ik heb onder de andere dodge eentje van +/- 05.m lang, en die is beduidend minder
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Nog een foto van de uitlaten aan de achterzijde

Afbeelding
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
sicky61
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 nov 2002 23:15
Locatie: DRIEBERGEN
Contacteer:

Bericht door sicky61 »

:p vergeet ik nog wat te vragen.Je schrijft dat de kleine cherrybombs minder zijn.Als nou blijkt dat de verkoper de kleine te koop heeft,is dat dan toch niet een koopje?Kleintjes(50cm)kan ik makkelijker kwijt als ik ze gebruik als eindemper.Als het grote zijn zet ik ze zoals op jou dodge.Euroos zijn niet van blik... ??? vandaar.Hoe klinken kleine cherry bombs vergeleken met de originele demper en vergeleken met open uitlaten?Nou ik hoop dat je d'r uitkomt.BVD ;)
GROETE' SICKY
A3 Berger
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 feb 2001 16:19
Locatie: Enschede

Bericht door A3 Berger »

Ik heb ook één korte cherry, en het resultaat is even simpel als voor de hand liggend, namelijk; hoe korter hoe minder demping, dus hoe bruter het geluid. Met name als er flink op het gaspedaal gedrukt wordt.
DO YOU SPEAK DODGE?
Member 576
Plaats reactie