Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

360 vs 440 - 360 versus 440 motor

How to hot rod your small block Mopar engine, ofwel hoe krijg ik meer paardjes uit dat mooie machientje?
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Hallo dodgers,
ik ben aan het onderzoeken welk type blok ik nu het beste kan gaan plaatsen: een 360 of een 440?

Voordat iedereen gaat roepen dat deze blokken niet vergelijkbaar zijn: 5,9 liter is natuurlijk veel minder dan 7,2 liter en natuurlijk haal je uit 7,2 liter veel makkelijker veel meer vermogen dan uit een 360.
:;):
Ik weet al dat het veel makkelijker zal zijn om een 360 blok in te bouwen en ik heb de meeste spullen om een 360 te reviseren eigenlijk al in huis, maar ik vraag me af: zal ik het verschil tussen een 318 en een 360 wel merken en zal ik op de lange duur misschien toch nog nog meer vermogen willen hebben en dan alsnog een 440 gaan monteren?
Ik kan me dus een hoop kosten en moeite besparen als ik meteen een 440 inbouw ipv een 360, de zooi moet toch uit elkaar.
:cool:
Waar het mij nu om gaat is eigenlijk dit: past de 440 zonder al te veel moeite (dus gewoon vastschroeven) op de 727 automaat die standaard aan het 318 blok geschroefd zit?
En moet je nog veel aanpassen in de motor-ruimte (steunen, brandscherm, e.d.) om het 440 blok passend te krijgen onder de motorkap?
Iemand die daar ervaring mee heeft en deze ervaring wil delen?
???
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
JJF Naus
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 mei 2001 13:50
Locatie: Utrecht

Bericht door JJF Naus »

Robbedoes, kijk ook eens bij zoeken! Eerdere topics hebben dit reeds (beperkt?) beschreven. Zie ook:
DTB Forum » TechTalk » How To / Hoe pak je iets aan » 440 bigblok

Jax.
Get a life... Get a Dodge...

* 1976 Dodge W200, 318 ci (semi-daily)
* 1977 Ford Ranchero GT 500, 351 ci (semi-daily)
* 2010 John Deere X110, 18.5 hp (lawn-weekly)
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Bedankt! die had ik nog niet gelezen.
:)
Dan hou ik het denk ik toch maar op een 360, lijkt mij eenvoudiger om te bouwen.
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Dikkiedik
Berichten: 355
Lid geworden op: 06 feb 2004 16:49
Locatie: Obdam

Bericht door Dikkiedik »

Voor de 360 kun je ook zgn stroker kits krijgen. Feitelijk vergroot je dan de slag van de motor waardoor je een grotere inhoud en (veel) meer koppel en vermogen krijgt.
Google maar eens op 408 mopar stroker, dan kom je wel e.e.a. tegen. Goedkoop is 't allemaal niet, maar lol zul je d'r zeker van hebben :;): En een 408 doet ZEKER niet onder voor een 440!

Gr. Dick
W200- '77, 360, D60 Front & Rear
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Goede tip, dikkiedik!
Ik weet echter vanuit mijn HD ervaring, dat strokerkits ook enkele nadelen hebben:
Door de langere slag moeten de zuigers sneller op en neer gaan per slag en daardoor heb je in verhouding meer slijtage.
Een ander alternatief is een zogenaamde 'bigbore' kit, waarbij de cylinderbussen vergroot worden.
Hierdoor blijft de slag gelijk en kan het blok toch meer vermogen leveren (in kombinatie met andere (grotere) kleppen en andere nokkenassen).
en dan kun je deze twee ook nog gaan kombineren, maar dan kun je net zo goed wel een 440 gaan inbouwen, is in verhouding weer minder werk.
:;):
Maar ik denk dat ik het al weet:
een 360 met eventueel aangepaste koppen en kleppen voor een hogere compressie en betere nokkenassen, een 750 cfm edelbrock met spreadbore manifold en headers met dikke eindpijpen eraan.
Dan nog wat stoeien met de ontsteking (programmeerbaar of zo.)
en dan maar hopen dat de investering in 1 keer start en heel blijft.
:cool:
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Gesloten