Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

vervangingsonderdelen - onderdelen voor de Dodge

Hier vind je antwoorden op veel gestelde vragen, tips en wetenswaardigheden.
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Maar hoe krijg je die dan eruit??
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Beste Gerhart,

Na een tijdje niks gedaan te hebben, ben ik uiteindelijk weer bezig geweest met het reviseren van mijn vooras.
Ik heb de lagers eruit, wat overigens vrij eenvoudig was. ik dacht namelijk dat deze moervast zouden zitten.

Echter had ik een vraag, die vulring. Moet ik deze bewaren, of krijg je deze bij elke set lagers die ik voor de as koop nieuw erbij?
JAN/DODGE
Berichten: 337
Lid geworden op: 12 jan 2008 11:17

Bericht door JAN/DODGE »

deze moet je goed bewaren,de vulring(moet je beschouwen, als behorend bij de auto)krijg je niet bij de lagers.
de vulring moet er straks weer tussen als je de lagers plaatst.
gr Jan

Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
xraunx

Bericht door xraunx »

Zoals ik van Co Oskam begrepen heb, worden de lagers als set verkocht.
Een set bestaat uit buitenlager-vulring-binnenlager.

Volgens mij moeten de lagers wel erg vast zitten, lagers die gewoon los zitten zijn waarschijnlijk ingesleten.
Ik heb even geleden de lagers vervangen, het binnenste lager kon ik gewoon met de hand eraf pakken. de "as" waar de lagers opgeperst waren was op de plek van dit lager inderdaad ingesleten.

Hoo[p dat je hier iets aan hebt.
Grtzzz,.,.,, XraunX
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

De lagers moeten "los" in het huis (buitenkant van het lager) zitten en vast op de naaf (binnenkant van het lager).
Je moet de lagers eigenlijk zo met de hand uit het huis kunnen trekken, maar ze moeten van de naaf getrokken worden en ook weer er op geperst worden.
Zoals XraunX al typt, is er wat mis met de naaf als je ze er met de hand anf kunt halen.
Gerhart
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Ik kon inderdaad de lagers in het huis zo met het handje eruit halen.
Het lager op de naaf zit echter goed vast, dit dus met een poelietrekker eraf halen?
En daarna onder de pers dus weer monteren (wel een nieuw lager dan natuurlijk)
xraunx

Bericht door xraunx »

Met een goeie poelietrekker...ik heb er zelf twee Laperdefoepie-trekkers mee in tweeen getrokken. :angry:

Het buitenste lager zat echt muurvast, Uiteindelijk heb ik deze maar doorgedremeld.

Grtzz,.,.XraunX
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Zorg dat je een goeie driepoot trekker hebt, dan komt 'ie er wel af. Een tweepoot-trekker gaat steeds scheef.
Je kunt de lagers er ook met de steekas opkrijgen.
Monteer eerst de buitenste seal en de lagerkap. Tik daarna het buitenste lager een stukje op de naaf. Hierna de steekas op de normale manier door de naaf steken (eerst de steekas uit de vooras halen). Nu de sluitring en de moer op de steekas draaien en aandraaien tot het eind. Nu zit het buitenste lager ongeveer half erop.
Nu de moer weer losdraaien, steekas eruittrekken, de vulring en het binnenste lager er tussen doen, steekas weer erin en weer aandraaien tor alles op z'n plek zit.
Geen pers nodig.
Gerhart
Gesloten