Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Positie balanspijp

Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Beste Dodge rijders.

Er zijn veel onderwerpen op dit forum betreffende de uitlaat en de balanspijp. Hierover zijn veel verschillende meningen als ik het zo lees.

Ondanks die vele fora, heb ik toch nog een vraag.
Ik ben op het werk in mijn vrije uren een RVS uitlaat aan het maken voor mijn W200. Voorheen had ik headers gemonteerd (nu ook nog) en moest toen in een korte tijd een uitlaat hebben. Deze heb ik toen zelf even van ge-aluminiseerde buis gelast. Daarbij maakte ik gebruik van 2.1/4 buis en cherrybombs achter in de uitlaat. De balanspijp heb ik toen (omdat ik in tijdnood zat) voor de eenvoud, achter de transfercase kunnen plaatsen. Dit alles samen resulteerde in een redelijk scherpe knetter, vooral bij hard optrekken.
Wat ik dus eigenlijk wil vragen, waar moet ik de balanspijp en de cherrybombs plaatsen voor dat diepe donkere V8 geluid. Het mag best hard zijn dat geluid, maar niet die schelle knetter erin.
Op het werk hebben wij 2.1/2 RVS buis liggen, dus deze ga ik gebruiken. Ik ben dus van plan om de cherrybombs nu ergens halverwegen te doen. (de uitlaat moet ergens voor de achteras uitkomen aan weerszijde)Dus de cherry bombs komen dan denk ik zo ongeveer bij de transfercase te zitten.
Maar waar moet ik nu de balanspijp plaatsen, hoe precies komt dat. En is mijn keuze van buisdiameter wel goed?

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen, elk advies is welkom.
JJF Naus
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 mei 2001 13:50
Locatie: Utrecht

Bericht door JJF Naus »

Bommel, een boel vragen! Ik zal je vertellen wat ik gedaan heb:

ik heb korte headers gemonteerd. Deze houden ongeveer te hoogte van de chassisbalk op. Vervolgens ben ik een centimeter of 15-20 gezakt en heb daar mijn balanspijp neergelegd. Hiervoor heb ik 2 RVS T-stukken gebruikt. De gebruikte pijp is een RVS pijp, diameter 2 1/2, net zoals jij beschrijft. Daarna links en rechts naar achteren en voor de achterband eruit. Misschien zou je er over na moeten denken om in plaats van cherrybombs Mufflers te nemen. Mijn (maar dan ook alleen die van mij) ervaring is dat deze minder schel zijn. Naarmate je uitlaat langer wordt zul je minder geluid overhouden. Denk er ook even aan om op verschillende plekken flenzen in je systeem te bouwen. Dit voorkomt dat je je hele uitlaat doormidden moet slijpen op het moment dat je ergens niet bijkunt...

Succes en als je vragen hebt dan stel je ze maar!

Jax.
Get a life... Get a Dodge...

* 1976 Dodge W200, 318 ci (semi-daily)
* 1977 Ford Ranchero GT 500, 351 ci (semi-daily)
* 2010 John Deere X110, 18.5 hp (lawn-weekly)
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Beste Naus,

Ik heb dus wel volle lengte headers, dus dat wordt al iets lastiger.
Is het verstandig om de balanspijp dan al in de headers te monteren?

Of is dat een afrader.
Ik heb namelijk ook een artikel gelezen over de balanspijp, waarin ze zeggen dat dit vrij nauwkeurig komt waar deze dient te zitten. Ze hadden met vetkrijt op de uitlaat een streep gezet.
Waar het vetkrijt (na het starten van de motor) het eerste smelt, daar moet de balanspijp komen.

Dus dat vraag ik me af, hoe exact komt dat?
JJF Naus
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 mei 2001 13:50
Locatie: Utrecht

Bericht door JJF Naus »

Bommel, de ik heb altijd begrepen: hoe dichter je op het blok kunt zitten met je balanspijp hoe beter. De truc met wasco-vetkrijt of verf die gaat bladderen is best aardig. Het is alleen de vraag of je op die plek die daaruit komt ook een balanspijp kunt bakken. Ik zou dus zelf een mooie plaats uitzoeken. Wat je anders doet: maak 2 enkele uitlaten naar achteren. Ga met je krijtje aan de slag en bepaal op deze manier de optimale plek. Indien deze plek minder handig blijkt te zijn dan ga je er zo dicht mogelijk bijzitten. Dit is een omslachtige manier die je veel tijd gaat kosten. Wat je wil!

Jax.
Get a life... Get a Dodge...

* 1976 Dodge W200, 318 ci (semi-daily)
* 1977 Ford Ranchero GT 500, 351 ci (semi-daily)
* 2010 John Deere X110, 18.5 hp (lawn-weekly)
Plaats reactie