Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Oliepeil automaat - Te hoog te laag?

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
A3 Berger
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 feb 2001 16:19
Locatie: Enschede

Bericht door A3 Berger »

Heren, trouw controleer ik met enige regelmaat het oliepeil van de automaat.
Als ik de peilstok schoon terugsteek, en hem er weer uithaal is telkens één zijde van de platte 'stok' veel te hoog nat, en de andere zijde is lastig te zien maar is veel lager nat.
Ik ben geneigd de laagste aan te houden.
Mijn vraag is: kan het kwaad een (veel) te hoog olie peil te hebben, of drukt hij het eventuele te veel aan olie wel weg?
Dank.




Edited By A3 Berger on 1208253067
DO YOU SPEAK DODGE?
Member 576
alain
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 mar 2004 15:12
Locatie: DTB member 326

Bericht door alain »

Welke kant van de peilstok is hoger "nat"? Als je hem eruit trekt de onderkant of de bovenkant? Teveel olie in de bak is niet goed. De bak kan er warmer door worden.
Later,
~Alain~
Lidnummer 326

----------------------------------------------------------------------------
A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Nu we het toch over de automaat hebben,

Ik heb me wel eens vaker afgevraagd wat er allemaal fout kan gaan bij het afstellen van de rembanden.
Daarmee bedoel ik, kan ik als huis tuin en keuken klusser een automaat bak afstellen (rembanden althans) zonder dat ik daarmee mijn hele automaat naar de maan help?

En misschien een domme vraag maar wat doen de rembanden eigenlijk?
alain
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 mar 2004 15:12
Locatie: DTB member 326

Bericht door alain »

Als de rembanden niet goed afgesteld staan dan kan je diverse zaken verbranden. De rembanden zelf of de clutch packs (ligt eraan welke en of hij te strak staat of te slap). Moeilijk is het echter niet. Tis niet heel erg nauwkeurig, maar als je de extremen opzoek, dan kan je problemen krijgen.

De rembanden hebben niets te maken met het afremmen van de bak, dus de auto. Ze dienen om in combinatie met het activeren van de clutch packs een versnelling te kiezen. De voorste remband (kickdown band) wordt gebruikt in de 2de versnelling. De rear clutch is bij de 1e versnelling in combinatie met de overrunning clutch ingeschakeld. Wanneer je van 1 naar 2 schakeld, dan komt de voorste remband (kickdown band) erbij, dus heb je de rear clutch en de kickdown band in gebruik. Wanneer je vervolgens naar 3 schakeld, dan laat de kickdown band weer los en schakeld de front clutch in.

De achterste remband (low/reverse band) wordt gebruikt in combinatie met de front clutch om de achteruit versnelling te creeeren. Deze remband wordt ook ingeschakeld wanneer je met de shifter manual 1 kies. Dan "helpt" de low/reverse band de overrunning clutch. Daarom is het aan te raden om bij zware lasten en in terrein in de manual 1 te rijden. Dan staat niet alle kracht op de overrunning clutch (welke gewoon een 1-richtingskoppeling is van metaal op metaal) maar wordt netjes verdeeld).

Hopelijk is het een klein beetje duidelijk zo.
Later,
~Alain~
Lidnummer 326

----------------------------------------------------------------------------
A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Das inderdaad behoorlijk duidelijk.
Hoe weet je dan wanneer de rembanden niet goed afgesteld zijn?
Oftewel hoe weet ik dat mijn rembanden afgesteld moeten worden bijvoorbeeld als ze te los staan. Schakelt de bak dan niet goed?
alain
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 mar 2004 15:12
Locatie: DTB member 326

Bericht door alain »

Dat merk je aan het schakelen idd.
Later,
~Alain~
Lidnummer 326

----------------------------------------------------------------------------
A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Sorry dat ik het vraag,

Maar "wat" merk je dan precies aan het schakelen.
Als je bijvoorbeeld bij hard optrekken ineens heel hard overschakeld? Of wah?
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

nee bij te laag olie peil schakelt ie juist te laat en traag in >de druk is te laag om rem banden goed aan te klemmen . Beter is een iets te veel olie dan te weinig . Te veel olie gaat weer schuimen . Peil eens bij motor uit in p dan moet t peil ergens bij die dubbele l staan van full
beundehaas
Berichten: 205
Lid geworden op: 24 mar 2007 22:57
Locatie: eenrum

Bericht door beundehaas »

hallo,


t olie peil heb ik ook een probleem mee, de keering van de koppelomvormer is lek bij mij dus vandaar dat ik met enige regel maat moet bij vullen. maar dan gooi ik er expres te veel in, want als hij precies op peil is dan slipt hij een beetje over de koppeling heen. (en ja ik peil dan met een warme bak (15km gereden) en in de n op een vlakke ondergrond)wie kan mij dit verklaren? en hoeveel werk is het om de keering van de koppelomvormer te vervangen?


groeten,

klaas-jan
groet'n oet ainrom
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

is veel werk want dan moet de hele bak van de motor af ,ik had t vorig jaar oktober ,want de bus waar ring op loopt was te ruw ,foutje van reviseur
Plaats reactie