Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

versnellingsbak

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

omdat ik met het idee bezig ben om een 5.2 in een personenwagen te steken, stelde ik mij ook de vraag wat de topsnelheden zouden zijn.

met de kleinere bandenmaat van de auto, en de A727 versnellingsbak zou die auto maar 100km/h meer halen hetgeen toch niet te doen is. ook mijn dodge is maar wat aan de trage kant qua topsnelheid (130km/H zit al goed tegen de 4000rpm).

nu heb ik wa opgezocht over versnellingsbakken en ik kwam op de A518 uit. dit is een afgeleide van de A727 alleen heeft deze een elektrische overdrive. zijn deze te monteren in onze dodges? die A518 zou gebruikt zijn in de jeep grand cherokee (5.9) en de dodge ram (1500-2500-3500)

de eerste versie (46RH) zou een hydraulische versnellingsbak zijn en de latere (46RE) zou een elektrische zijn

iemand die heer meer over weet of ooit al ingebouwd heeft? ik zou op men dodge naar 16" velgen willen gaan en een kleine bandenmaat. ter compensatie heb ik dan een achteras nodig met andere diff (3.09 ofzo) of een extra versnelling.

eventueel de ombouw naar 4bak manueel zie ik nog wel zitten. de transfert case die er nu onder zit moet er ook vanonder

iemand eventueel een idee of dit gewoon op onze bak gemonteerd kan worden? (weliswaar zonder transfercase)
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>




Edited By fcapri on 1207127174
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

De overdrive is meestal maar een heel klein percentage en zal je niet echt veel sneller laten gaan. Misschien haal je dan net de 110.
In zulke gevallen wordt meestal de overbrenging in de achteras gewijzigd; dit geeft een veel grotere verbetering.
Voor de achteras kun je waarschijnlijk verschillende andere overbrengingen krijgen, maar van een Capri weet ik niet zoveel. Misschien eens proberen bij een rally-specialist.
Gerhart
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

de A518 heeft als 3de versnelling een 1:1 en met de overdrive erbij krijg je 0.67:1 (dit is dus 33% meer).

als je top 130km/h is met 1:1, dan wordt deze met een overdrive 172km/h hetgeen toch al een serieuze verbetering is in mijn ogen

capri achterassen bestaan in volgende maten
4.125:1=>1.3 4cilinder
3.89=>1.3-1.6 4cilinder
3.78=> 1.6 4cilinder
3.44=> 2.0 4cilinder en V6
3.22=> 2.3 V6
3.09=> 2.8 en 3.0 V6

met bandenmaat 185/70R13 en achteras 3.09:1 rijd ik 2km/h trager op top RPM dan de dodge (dus als de dodge 135 haalt, rijd een capri met die motor nog 132km/h. dit door de grote verkleining van de banden, de achteras krijgt dit niet gecompenseerd)
ik moet naar andere versnellingsbak, andere achteras of grotere bandenmaat gaan. of eventueel daar een overdrive aanzetten. daarmee zou dan ineens 190km/h haalbaar zijn. dus als een modernere ram zo een hydrolische automaat heeft met elektrische overdrive, moet dit ook te monteren zijn op onze dodges (of andere wagens)

hierbij een opsomming van de topsnelheden met andere assen in een capri
3.09: 129km/h (met overdrive 193km/h)
3.22: 124km/h (met overdrive 185km/h)
3.44: 116km/h (met overdrive 173km/h)
3.78: 105km/h (met overdrive 157km/h)
3.89: 102km/h (met overdrive 153km/h)
4.12: 96km/h (met overdrive 144km/h)
Dikkiedik
Berichten: 355
Lid geworden op: 06 feb 2004 16:49
Locatie: Obdam

Bericht door Dikkiedik »

Misschien is het makelijker om ook de gehele aandrijflijn van een mopar te gebruiken. Je hebt dan blok + bak die op elkaar zijn afgestemd, en verder moet je dan zelf een achteras zo aanpassen dat ie onde de capri past. De aandrijfas kun je op maat laten maken zodat alles past. Een beetje mopar haalt met de juiste overbrening en genoeg vermogen toch makelijk 160 of meer.
De breedte van de achteras kun je ook aanpassen door de steekasbuizen in te (laten) korten en custom steekassen te plaatsen. Goedkoop zal het er alleen niet van worden, of je moet het zelf aandurven...

Gr. Dick
W200- '77, 360, D60 Front & Rear
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ik zou een gewone standaard achteras van een capri houden. de 3.0 as kan best veel vermogen aan en de verhouding is 3.09:1. veel kleiner zal ik toch niet vinden.

t is vooral de versnellingsbak die een probleem zorgen doordat die maar max 4000rpm doorlaat
Dikkiedik
Berichten: 355
Lid geworden op: 06 feb 2004 16:49
Locatie: Obdam

Bericht door Dikkiedik »

Volgens mij kan de A727 best meer toeren doorlaten hoor. Deze bakken worden ook veelvuldig bij dragracen gebruikt met blokken die tot 7000 rpm gaan, zij het wel in aangepaste vorm.
Hier kunnen ze je vast verder helpen als je wat wilt weten over de mogelijkheden.

Gr. Dick
W200- '77, 360, D60 Front & Rear
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Mijn Dodge reed in originele toestand 170 echte kilometers per uur........dus met de 318 motor, 727 automaat, 203 tussenbak en 4.10:1 eindoverbrenging en 31" banden.
Als je dit even doorrekent, kom je uit op een vereiste eindoverbrenging van ongeveer 3.07:1 om met kleine personenautobanden op dezelfde snelheid uit te komen. De 3.09 komt dan wel dicht in de buurt.
Hiervoor zou ik kiezen, omdat je dan de complete aandrijflijn van bijvoorbeeld een D200 kunt gebruiken, net zoals Dick al typt. Dus motor, versnellingsbak Dodge en achteras van de Capri.
Gerhart
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

170km/h???

motor max 4000rpm
versnellingsbak in 3de = 1 op 1
tussenbak is 1:1
achteras is 4.10:1

dus motor = 4000rpm
versnellingsbak = 4000rpm
tussenbak = 4000rpm
steekassen draaien aan 975rpm (4000rpm/4.10)

31" banden = 78.74cm hoog, straal is dus 39.37cm

omtrek = 2 * pi * straal = 2x 3.14 x 39.37 = 247cm / omwenteling

975rpm x 247cm = 241 184 cm/min
=> 14 471 040 cm / uur of zijnde 144km/h
als jij 170 doet, dan moet je motor aan 4722rpm draaien. laat een standaard bak dat toe???

universele snelheids berekenings tool

31" banden komen goed overeen met 275x70r16 om in te geven. als je de versnellingen eens ingeeft van een A727 (4de-5de en 6de zet je op 0.0), achteras op 4.10 en rpm vul je daar eens 4722 in).
A727:
1e 2.45:1
2e 1.45:1
3e 1:1




Edited By fcapri on 1207167180
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi fcapri,


Ik heb wel gegevens van de perana, heb je daar wat aan als lijdraad?
Een collega van mij heeft zo’n ding gehad vroeger vandaar.

(ik was ook al aan het rekenen en kwam ook niet geheel weg met die snelheid, ik ben benieuwd?)


Groet Arie
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Inderdaad, 170 km/h.
Blijkbaar laat de bak dat wel toe en ik zou niet weten waarom niet; dezelfde bak wordt ook bij snellere motoren toegepast.
De snelheid: de snelheidsmeter is aangepast aan de originele bandenmaat van 29", maar het leger monteerde 31". Dit is een verschil van bijna 7%. De snelheid met de 29" banden is vrij nauwkeurig, dus met 31" banden zou je een afwijking van ongeveer 7% hebben. Op de teller reed mijn Dodge 105 m/h, met de correctie van 7% zou dat ongeveer 180 km/h zijn.
Maar, ik heb ook een aantal keren gekeken met (verschillende) andere auto's en kwam elke keer op ongeveer 175 - 180 km/h. Als je hier een correctie afhaalt van 5% kom je ongeveer op 170 km/h.
Gerhart
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

normaal zou de koppelomvormer niet wegkunnen met toerentallen boven de 4000rpm. ik weet ook niet precies, ik weet in ieder geval dat ik mijn motor tot net boven de 4000rpm krijg (iets van 4100 ofzo, maar dit enkel in 1ste)

mijn topsnelheid heb ik nog niet kunnen testen, eens 75mph rammelt er iets aan de auto onderaan, en het rammelt hard want heel men bodem trilt uit elkaar (die bult die over de versnellingsbak zit komt los). ik vermoed een probleem met men bak rubbers, of anders één van de cardans die uit balans is. maar veel harder dan 80-85 zal die toch niet gaan

waarom trek je in je voorbeeld 5% af???
als het leger 31" monteerde en standaard daar 29" op zat dan geeft je snelheidsmeter minder aan dan je effectief rijd (namelijk een grotere band heeft op zelfde toerental een hogere snelheid)

met 29" banden rijd je op 4000rpm in 3de een 135km/h
met 31" banden rijd je op 4000rpm in 3de een 145km/h


ik ga toch eens zien naar die overdrive. aangezien de rams dit hadden na de w200 en die zo goed als dezelfde motor en versnellingsbak hebben, moet dit te monteren zijn. dit laat ook toe dat je 6 versnellingen hebt (1, 1met overdrive, 2, 2met overdrive, 3, 3met overdrive). zo kan je de overdrive aan laten staan om gewoon te rijden, en de overdrive uitschakelen als je iets moet trekken (ongeveer wat de tussenbak bij de 4x4 doet in low en high).

dit laat mij dan ook toe om kleinere banden te monteren op men dodge
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

al beetje verder gezocht op die overdrive dinges. lijkt te bestaan voor de A727

link1

link2

en DAMN, die krengen zijn duur
link met prijzen
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

tja de reken methode van capri lijkt mij water dicht ,als ik met mijn dodge 100km/h rijdt lijkt t alsof ik in een vlieg machine zit . En dat met 37 inch banden en een dana 70 as ,de rest is t zelfde als een w 200 . Mijn automaten reviseur waar ik op geabonneerd ben zei ook dat de a 727 ook gebruikt wordt voor drag racen .
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

heb t voor mijn w 300 ook even uit gerekend: ik heb een band diameter van 90cm en een achter as overbrenging van 4.88:1 dan loopt mijn truck bij 80 km h 2300 toeren en is de max snelheid 140 km h . Maar boven de 100 kom ik nooit . De w200 draait bij 80km h dan ca 2200 toeren op 31inch banden
Plaats reactie