pinkers - hoe werken die

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ok, k hoop dat iemand hier een verklaring heeft.

hoe werken die "sensored" pinkers in een amerikaanse wagen

vooraan branden dus de stadslichten, en als je de pinkers aanzet, gaat 1 ervan aan en uit (dus lampje schakeld eigenlijk uit tijdens het knipperen). rij je zonder lichten aan, dan gaat knipperd het lampje aan.
dit is hetzelfde voor de achterlichten (maar daar met de stoplichten ipv de gewone lichten).

de zijpinker doet daar totaal niet aan mee, die knipperd eigenlijk altijd aan tijdens het knipperen.

als je verlichting aanstaat brand de zijkant ook niet.

maw als vooraan de pinker brand, is die aan de zijkant uit en omgekeerd.

allemaal geen probleem met dit, maar nu moet ik de elektriciteit aansluiten voor een aanhangwagen (heb al die ouwe rotzooi van de vorige eigenaar uit het elektrisch schema verwijderd). maar ik geraak er maar niet aan uit hoe die amerikanen dat oplossen met die verlichting en die stoplichten.

en waar kan ik ergens aftakken om correcte knipperlichten te hebben op mijn aanhangwagen.

momenteel heb ik dit:

lichten aan op dodge = lichten aan bij aanhanger
stoplichten aan op dodge= knipperlichten branden op aanhanger
knipperlicht aan op dodge zonder stoplicht = correct knipperlicht gaat aan bij aanhanger
knipperlicht aan op dodge met stoplichten aan= correcte knipperlicht knipperd op aanhanger maar andere kant blijft branden
(knipperlichten hangen dus nu rechtstreeks op de stoplichten van de dodge).

nu moet ik zaterdag een grote aanhangwagen gaan halen en... je raad het al, ik wil die blauwe mannetjes niet zien. dus wil er ook voor zorgen dat niks hun aandacht zou trekken om mij tegen te houden :;):
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi Fcapri,


Zoals jij de verlichting op de aanhangwagen nu hebt, heb ik het ook en dat laat ik ook zo!
Als je het echter volgens de Europese norm wil doen moet je het rem signaal bij het rempedaal vandaan halen en het knipper licht bij de voorste knipper lichten.

Hoe het werkt:

Remlicht spreekt voor zich denk ik?
In je voorste stads/knipperlicht zit een lampje met een dubbele gloeispiraal dit lampje heeft een eigen massa één is het stads/parkeerlicht de ander is je knipperlicht vandaar dat je het daar weg moet halen, dit is namelijk een duidelijk signaal.
Je zij markering daar in tegen is een lampje met één spiraal wat spanning krijgt als de verlichting aanstaat en vervolgens ook spanning krijgt op de andere draad bij knipperen twee keer spanning is weer uit!
Als hij alleen brand is de knipperdraad massa, als hij alleen knippert is de brand draad massa.
Soms laten ze de brand kant vervallen en knoppen ze die vanaf de lamp zijd direct aan de massa dan heb je alleen een knipperlicht aan de zijkant!

Ik hoop dat het duidelijk is


Groet Arie
Kne
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 dec 2006 16:18
Locatie: Baarle-Nassau

Bericht door Kne »

Volgens de nederlandse wetgeving mag een aanhanger dezelfde lichten voeren als de auto.

dit wil dus zeggen dat je je remlicht op de aanhanger mag knipperen als de auto dit ook doet.

je moet er dus voor zorgen dat de verlichting werkt als bij de auto de verlichting aanstaat.
daarnaast kun je eigenlijk gewoon het zaakje van de achterlichten van de auto overnemen naar de aanhanger.

Sterker nog. als je dit document bekijkt Voertuigtechnische eisen
op pagina 21 onderaan staat letterlijk "De functies van de verlichting van de aanhangwagen moeten overeenstemmen met die van het trekkende voertuig"
Dit houdt dus in dat het stoplicht moet knipperen.
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ja, maar op de aanhanger zijn dit de oranje knipperlichten, en stoplichten mogen niet oranje zijn.

dus dan zou ik die oranje glaasjes moeten vervangen door rode, hetgeen ervoor zorgt dat mijn aanhanger niet meer achter een europese mag hangen.

ik kan mijn stoplichten van de aanhanger niet aan de auto hangen aangezien de stoplichten bij een aanhanger samen hangen. dus zou beide kanten tegelijk knipperen.

enige wettelijke uitvlucht zou dan zijn om een lichtbalk te maken en los aan de aanhanger te hangen (plak houd met de lampen op en een rechtstreekse kabel naar de auto, dus de verlichting van aanhanger niet gebruiken)
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi Fcapri,

Het verhaal van Kne klopt als en bus.
Als je de topic voor deze even door lees, daar heb ik nog een stukje geschreven over knipperlichten die remmen ipv remlichten die ook knipperen.(voor Nederland)
Hier mag het namelijk wel oranje wezen, jij kunt natuurlijk wel je remlicht gebruiken en je knipper afplakken.(draadje omsteken)


Groet Arie




Edited By Arie on 1205511779
alain
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 mar 2004 15:12
Locatie: DTB member 326

Bericht door alain »

Oranje remlichten mag gewoon hoor in NL. Ik heb mijn caravan ook jaren achter mijn Dodge gehangen met de verlichting geschakeld zoals in de eerste post. Trouwens........er rijden ook stads/streekbussen in NL met oranje remlichten.
Later,
~Alain~
Lidnummer 326

----------------------------------------------------------------------------
A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ja, in NL misschien, maar ik woon nog altijd in belgie, en daar moeten stoplichten rood zijn

ik heb wel volgende gevonden:
voorste knipperlichten moet geel of oranje zijn en achterste knipperlichten moeten oranje of rood zijn. dus volgens de belgische wetgeving mag een amerikaanse wagen hier zijn rode knipperlichten gewoon houden

het probleem is opgelost hoor, heb vooraan afgetakt (niet aan stuurkolom maar op de plaats waar die 4 connectors in de motorruimte komen.

pinkers zijn de rechste connector (tegen vleugel) en daarvan 2de en 3de draadje van boven te beginnen uiterst rechts. oranje en groen
Plaats reactie