Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

LPG - onsteking wijzigen?

Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Dan zou ik maar uitkijken, tenminste ik heb me laten vertellend dat als de ontsteking fout staat je wel eens vanalles kapot kan rijden. Of heb ik dat fout gehoord?
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

2 graden NAontsteking is inderdaad wel heel apart.
Of je er dingen kapot mee kan rijden weet ik niet.
Maar de ontstekingstijdstippen zijn dan verre van optimaal, dus beter wordt het er zeker niet van.
Ik vindt het eigenlijk al sterk dat de motor start/loopt op 2'na.
Hoe loopt dat eigenlijk? Hoor je niet continu plofjes en knallen uit de uitlaat?
Als dat NIET zo is zou ik bijna gaan denken dat er wat dingetjes faut zitten qua nokkenas-timing waardoor 2'na eigenlijk een aantal graden voor is.
Maar daar kom je dan wel achter als er 12 graden VOOR is ingesteld. Daar zou het op LPG eigenlijk prima op moeten lopen.
En dan nog iets: het ontstekingstijdstip meet je stationair met warme motor (dus niet op verhoogd toerental van de choke) en met een afgekoppeld en afgedopt vacuum. heb je zo gemeten?

Groenten,
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

nee die 2 graden na is af fabriek instelling ! dat was zo voor Federal en Canada terwijl voor Californie weer 0 graden de instelling was. De motor heeft altijd goed gelopen alleen als je het gas loslaat als je een rotonde ,afslag of stoplicht naderd dan hoor je die plofjes uit de uitlaat. Heb vanmiddag met chevy v8 shop gebeld en deze zei ook altijd af te regelen op 10 graden voor bdp. ik persoonlijk vind ik t nogaal een groot verschil van 2 NA naar 10 VOOR. ik laat dat binnenkort verzetten maar mischien eerst naar 6 graden voor.
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

Bommel schreef:Dan zou ik maar uitkijken, tenminste ik heb me laten vertellend dat als de ontsteking fout staat je wel eens vanalles kapot kan rijden. Of heb ik dat fout gehoord?
als ontsteking te vroeg staat dan verniel je inderdaad de motor , als de onsteking te laat staat dan haal je niet het volle rendement uit de verbranding, van motorschade met te late ontsteking is mij niets bekend en dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk .
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

LPG heeft een ander ontstekingstijdstip nodig als benzine.
En voor een 318 op LPG zit bijna iedereen op 12 tot 14 graden voor-.
Als jij denkt dat 6 graden voor- beter is moet je dat doen. Tis jouw auto.
Knal/plof geluiden uit de uitlaat duiden op een verkeerd ontstekingstijdstip;onverbrande brandstof komt dan in de hete uitlaat alsnog tot ontbranding.

322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

tja met dat gafriekje van fcapri en de mededeling van gerhart dat de auto op 98 benzine loopt bij max 6 graden v. dan kom je toch aan t denken.... ???
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Dat grafiekje van mijnheer Capri is meer indicatief dan wat anders. Het maakt duidelijk dat je een andere ontstekingscurve nodig hebt voor LPG. Maar je kan er geen getalwaardes uithalen.
Verder is, naar mijn mening, het ontstekingstijdstip van 6 graden voor 98 octaan benzine van geen enkel belang of betekenis voor het LPG ontstekingstijdstip.
Er moet een keuze gemaakt worden:
OF je auto loopt prima op benzine en 'doet het'op LPG.
OF hij loopt prima op LPG en 'doet het' op benzine.
OF je monteert 'after market' spullen met een vanaf het dashboard regelbaar ontstekingstijdstip.
Logisch lijkt mij dat je afregelt op de brandstof waar je de meeste kilometers mee maakt.

322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

die grafiek was een voorbeeld uit een boek. het is zoals 322rob zegt louter informatief.

overal hoorde ik verhalen dat LPG gewoon x aantal graden vroeger moest hebben dan benzine. hele gemakkelijke oplossing, maar ik wist niet of het correct was. mijn broer deed zijn eindwerk over LPG/LPI en vertelde me dat zomaar vervroegen nadelig kon zijn.

daarom starte ik dit topic om te zien of anderen dit konden bevestigen.
aangezien de ontstekingscurve en vervroeging voor elke motor anders is, kan deze grafiek moeilijk een precieze grafiek zijn met waarden. elke motor zal wel een andere "ideale" curve nodig hebben. nu moeten we enkel weten dewelke. ik vermoed dat hier een heleboel meten voor nodig is, en ik denk niet dat chrysler zich hier nog gaat mee bezig houden. binnenkort begin ik eens te spelen met de ontsteking
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Hela mijnheer Capri,

Sinds begin augustus, of daaromtrend, is voor mij geen tekst meer in jouw berichten zichtbaar.
Dus als je reageert op een van mijn beweringen heb ik daar (letterlijk) geen antwoord op.
Ik heb trouwens geen flauw idee waarom ik geen tekst in je posts zie. Het is vast een of andere instelling, maar ik heb niets verandert.
Iemand een idee?

322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

kan hem iemand zeggen dat waarschijnlijk die negeerknop ingedrukt staat bij hem op mijn antwoorden.

ik heb dit namelijk ook al eens gehad (per ongeluk waarschijnlijk eens op gedrukt)
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

318Rob schreef:Hela mijnheer Capri,

Sinds begin augustus, of daaromtrend, is voor mij geen tekst meer in jouw berichten zichtbaar.
Dus als je reageert op een van mijn beweringen heb ik daar (letterlijk) geen antwoord op.
Ik heb trouwens geen flauw idee waarom ik geen tekst in je posts zie. Het is vast een of andere instelling, maar ik heb niets verandert.
Iemand een idee?

322Rob
Rob, dit antwoordt F Capri:

kan hem iemand zeggen dat waarschijnlijk die negeerknop ingedrukt staat bij hem op mijn antwoorden.

ik heb dit namelijk ook al eens gehad (per ongeluk waarschijnlijk eens op gedrukt)
Gerhart
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Heee dat werkt!
Geweldig, dank je wel.

@fcapri: jij tikt: "aangezien de ontstekingscurve en vervroeging voor elke motor anders is, kan deze grafiek moeilijk een precieze grafiek zijn met waarden. elke motor zal wel een andere "ideale" curve nodig hebben. nu moeten we enkel weten dewelke. ik vermoed dat hier een heleboel meten voor nodig is, en ik denk niet dat chrysler zich hier nog gaat mee bezig houden. binnenkort begin ik eens te spelen met de ontsteking".

Precies.
De enige ontstekingscurves die Chrysler zal hebben (ergens in een stoffig archief) is van 318's op benzine. Terwijl wij allemaal juist benieuwd zijn naar een curve voor LPG. En dan nog zijn er verschillen, want er zijn ERG en non-ERG blokken. Er zijn 2bbl en 4bbl versies. Er zijn diverse cilinderkoppen met andere inhouden qua verbrandingskamer. En ga zo maar door.

Je kan trouwens de onstekingscurve van je eigen motor bepalen door het tijdstip te meten met een strobo-lamp bij diverse toerentallen. Gemakkelijk is echter anders want de timing-chain-cover zit in de weg. En daarmee kan je ook weinig met een eventuele LPG-curve als die er al zou zijn. Maar jouw initiele post heeft mij dus wel aan het denken en zoeken gezet, en ik ben er zeker mee opgeschoten. Waarvoor dank!

Er blijft inderdaad weinig anders over dan experimenteren, en da's ook leuk!

322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

ja okay mijn dodge heeft altijd prima gelopen op LPG en doet t op benzine als t moet (reserve of carb. eens doorspoelen) maar t zou jammer zijn dat de motor in die kleine ritjes op benzine kaduuk loopt wegens te vroege afstelling ,mischien (kan t bijna niet uit mijn mond krijgen) dan toch beter shell formula 100 tanken als benzine?
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Het is natuurlijk nooit verkeerd om je zorgen te maken over het LPG ontstekingstijdstip als je dat toepast op benzine.
Maar je kan zo al horen en voelen hoe (pak m beet) 10 graden voor op benzine is door het te proberen. Als de motor niet klopt/pingelt/extreem heet wordt zou ik me voor korte stukjes geen zorgen maken.
In het eerste jaar dat ik mijn W200 had wist ik nog net dat de motor dat ding onder de motorkap was en heb ik dingen gedaan die nergens goed voor waren. Ook was de technische onkunde van de vorige eigenaren dusdanig dat ik daar nu een leuk boekje over kan schrijven.Toch loopt dat ding nog altijd. Het enige wat ik echt stuk heb gereden zijn (3!) voorste aandrijfassen, door eigen onkunde. Het kan allemaal best wat hebben. Een motor die 150pk uit 5,2 liter haalt heeft wel wat reserve.

Maar als je bereid bent wat centen te investeren in de ontsteking....
Als je een compleet (verdeler/bobine/ontstekingsunit/kabels) systeem van (bijvoorbeeld) MSD installeert kan je daar een extra regelunit aanhangen met een draaiknop in de cabine. Met die draaiknop kan je dan (bij draaiende motor) naar believen ontstekingstijdstippen instellen over een range van 15 graden. Dat werkt perfect.

322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

ja dat laatste is ideaal ,hoewel ik in t verleden geinvesteerd hen in sterke accel bobine gasbougie s en 8 mm suspspension wire etc, en hoe kreeg je die voorste aandrijfas kapot ? onbalans? heb er zelf ook wat kapot gereden maar wijt dat eerder aan de fragiele kwaliteit van de kruisbevestiging
Plaats reactie