Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Vacuum vervroeging

How to hot rod your small block Mopar engine, ofwel hoe krijg ik meer paardjes uit dat mooie machientje?
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Pingelen is "plat" voor detoneren, ofwel het ontsteken van het mengsel voordat de bougie vonkt. Dit komt omdat het dan in de verbrandingskamer zo loeiheet is dat je mengsel spontaan en ongecontroleert ontbrandt, terwijl de zuiger nog onderweg is naar boven. Het klinkt alsof er een paar knikkers bovenop de zuiger liggen te ratelen. Als je dat hoort, ONMIDDELIJK gaspedaal loslaten, voor je 't weet heb je nl. een gat in een zuiger gebrand, of je lagers in puin gerammeld.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Het verschil tussen pingelen (sorry-detoneren)en bijvoorbeeld tikkende kleppen, is dat detoneren een heel onregelmatige tik geeft. Tikkende kleppen geven een regelmatige tik.
Detoneren is trouwens ook afhankelijk van de belasting van de motor. Bij lichte tot matige belasting kan de motor dus gewoon goed klinken, maar bij zware belasting kan 'tie dan toch gaan pingelen. Enige oplossing op dat moment is dan inderdaad het gaspedaal loslaten.
Gerhart
101-1005169077

Bericht door 101-1005169077 »

aha weer wat gelleerd. Ik dacht eigenlijk dat pingelen betekende dat wanneer je de motor uitgezet hebt deze dan door blijft draaien.
Ik vind het wel vreemd dat wanneer ik de motor verder vervroeg dan 8 graden het tikken weg is. Hou ik dan wel het goede merkteken aan???. In de poelie zit een dikke streep die ik bebruik als tdc. Verder staan er geen merktekens op. Klopt dit.
CU Ed
101-1005169077

Bericht door 101-1005169077 »

Ik heb net een koude start gemaakt. Hij starte goed op gas maar wat ik toen hoorde leek wel op het pingelen waar jullie het over hebben. In ieder geval wil ik het liever niet horen dus ik ga nu de bougie van cil 1 verwijderen en dan het tdc opzoeken om te checken of het merkteken wel klopt.
Trouwens, een motor kan toch helemaal niet pingelen als ie koud is.
CU Ed
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Dan moet 'ie wel heel erg verkeerd staan. Op gas zal 'ie sowieso niet zo snel pingelen.
Als je het BDP opzoekt, moet je er ook op letten dat de merkstreep op de poelie ook 180º verdraaid kan staan en dus niet met de streepjes op het blok overeen kan komen.
Als je 'm op BDP hebt staan, moet de rotor (van de stroomverdeler) ongeveer naar bougie één wijzen; oftewel: als je een touwtje tussen deze bougie en de rotor as spant, moet het contactpunt van de rotor in lijn liggen en naar de bougie gericht zijn.
Het is namelijk goed mogelijk dat de stroomverdeler verdraaid is en/of verkeerd aangesloten (bougiekabels).
Gerhart
Bakker H
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2002 18:49

Bericht door Bakker H »

A3 Berger schreef:Frans en Rienk, zouden jullie, inderdaad pas als jullie klaar zijn met expirimenteren, het hele verhaal stap-voor-stap willen opschrijven?
Dus welke onderdelen er nodig zijn, en vooral ook een duidelijke beschrijving van de hele afstelling. (vacuum- en centrifugaal vervroeging)
Hier op dit forum, en/of ook in het clubblad.
Ik denk dat er heel wat leden zijn die er interesse voor zullen hebben, en dan kan er daarna e.e.a besteld worden.
Jij Frans hebt natuurlijk al enige ervaring met zaken bestellen in Amerika...
Wat vinden jullie?

A3
Hoi,ben Henk uit Vriezenveen.Heb Dodge bij v.Dam gehad dit jaar maar start koud wel beetje knudde! Heb jullie verhaal gelezen over voorontsteking.Zou het daar aan kunnen liggen.Oh, ja mijn karretje loopt op Loooodvrije Benzine.Zo ja, is er iemand in de buurt die daar verstand van heeft.PS. heb geen automatische choke meer,maar handchoke. Groeten Henk Bakker
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Dag Henk,

welkom op 't forum!
Ik rijd (reed) ook op benzine met handchoke.
Ik moest wel een beetje een ritueel afwerken om 'm goed te laten starten:
-gaspedaal intrappen
-gelijktijdig de choke helemaal uittrekken
-gaspedaal nog een keer intrappen
-starten en zodra de motor aanslaat de choke weer tot halverwege terugduwen
Lukt dit niet, kun je het ontstekingstijdstip 'es nakijken.
Bij mij moet 'ie op 6º vóórontsteking staan; dan start 'ie doorgaans vlot en heeft voldoende vermogen.
Gerhart
wittenaar
Site Admin
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 mei 2003 15:31
Locatie: Daarlerveen

Bericht door wittenaar »

Rienk,

Daar we helemaal niets meer vernemen van Frans Veldman, (waarschijnlijk andere bezigheden) aan jou de vraag of jij e.e.a. kunt verduidelijken hoe e.e.a. nu in z'n werk gaat met deze veertjes. En weet je ook om welke veertjes het gaat en waar deze eventueel te bestellen zijn. Ik wil me dan wel opwerpen om een serie van die dingen te bestellen voor medeleden.

Groet
Tonnie
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Ik ben een beetje druk, maarrr, ik zal 's wat plaatjes schieten van mijn reserveverdeler in diverse stadia van ontbinding. Ik ben dermate efficient met woorden, dat het me handig lijkt het eea met wat plaatjes te verduidelijken :) Mag het over een week of wat ?

Voor de goeie orde, ik heb de nokas nu 4 graden advanced voor wat meer koppel onderin

De ontsteking staat nu op 12 graden statisch voor. Op gas OK, maar als ik de gasdketels heb leeggestookt en op benzine naar de eerstvolgende pomp moet hoor ik zo nu en dan wat licht gepingel (bij half gas en hoog vacuum) Die gaat (dus) terug naar 10 graden (denk ik)..

mvg
Rienk

Waarom zitten er geen 48 uur in een dag..................
wittenaar
Site Admin
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 mei 2003 15:31
Locatie: Daarlerveen

Bericht door wittenaar »

Tuurlijk Rienk, het heeft geen superhaast, we wachten al zo lang dat maakt dan niets meer uit als het wat weken later wordt.

Enne, plaatjes zeggen veel meer dan woorden, dus schiet er maar op los, je hoeft ze niet stuk voor stuk te uploaden,stuur ze mij maar even toe dan zal ik ze ftp'en en je dan de linkjes sturen.

Alvast bedankt!
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Hè Hè, Ynduluk,

Kap deraf, verdeler uit het blok, en ín de bankschroef.
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Met een klein poelie trekkertje het achtpuntige rotortje eraf trekken. Met wat beleid en twee schroevendraaiers zal dat ook wel lukken, zo vast zit ie niet.
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Aan de buitenkant van de verdeler zitten 3 (of waren het nou 4) schroefjes waarmee je het verdeelgebeuren en de vacuumvervroeger losmaakt.
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Beetje morrelen....
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

.....en dan moet je de vacuumvervroeger er uit kunnen halen. die zit maar op één punt vast, en als de schroefjes los zijn, kan ie er met wat gemorrel zo uit (NIET forceren)
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

We zijn er bijna.
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Nu kijk je recht op het mechanische vervroegermechaniek. Als je alleen maar de veertjes wilt vervangen, zou je dat nu al kunnen doen, maar deze is nogal roestig, en om wat aan de sleuven te doen, moet ie er helemaal uit
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Met een doorslagje het spanbusje uit het opspanbusje (gele plastieken geval) tikken.
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

En je trekt de as met de mech. vervroeger er zo uit.
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Op het T-stuk staat een nummer ingeslagen. Dat nummer vermenigvuldigen met 2 om de max. mech. vervroeging te bepalen. (In dit geval 2*15=30 graden). Als je dat te veel vind: sleufgatlengte MIN pendikte komt overeen met 30 graden mech. vervroeging. Door de sleufjes deels dicht te lassen kun je daar bijv. 25 of 20 graden van maken.
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Inelkaar zetten van het geheel uiteraard in omgekeerde volgorde, en de afstand tussen de tandjes van het achtpuntige rotortje en de opnemer afstellen door een ansichtkaartje te gebruiken als voelermaat (paar tiende), en kijken of IEDERE punt vrij draait van de magnetische opnemer (hall effect sensor)



Edited By Rienk on 1060527962
wittenaar
Site Admin
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 mei 2003 15:31
Locatie: Daarlerveen

Bericht door wittenaar »

Rienk,

bedankt dat je e.e.a. op het forum hebt gezet, ik ga binnenkort eens ff wat proberen, heb nog een losse verdeler liggen, dus experimenteren maar!

p.s. de juiste veertjes weet jij leveranciers en partnrs?

Groet
Tonnie
motocari mukumbwa
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2004 16:38
Locatie: Aarstelaar België

Bericht door motocari mukumbwa »

Hoihoi,

Ben ook aan het experimenteren gegaan met de ontsteking en sta nu zo ver dat ik de initiële en vacuumvervroeging bijna juist heb staan.
Echter voor ik kan "fine tunen" zou ik ook eerst die bewuste veertjes van de centrifugaalvervroeging willen vervangen. Heeft er iemand een bestelnummer en evt merk van deze veertjes ?
Of bestaat er slechts 1 soort (wat ik zelf betwijfel).
Wie weet hier meer over
Groeten

Marco


To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Van "Mopar performance"; artikelnummer MOPP2932675.
Bijvoorbeeld te koop via Mancini racing
Gerhart
motocari mukumbwa
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2004 16:38
Locatie: Aarstelaar België

Bericht door motocari mukumbwa »

Gerhart,

WEER erg bedankt.

Groetjes
Groeten

Marco


To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
Gesloten