Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Dotsje - deel 4 - December 2006 - Wat er nu allemaal weer gebeurd is...

Plaats hier een foto van je Dodge en vertel iets over jezelf
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

DODGE RAMpjes

Zoals jullie Dodgemensen zo onderhand wel weten, zijn wij Pickups multifunctioneel inzetbaar.
Of het nou gaat om een vracht hooi, een paar kuub zand, of de gerooide coniferenhaag van je schoonmoeder, die je er als 'werkauto' ook nog eerst stuk voor stuk hebt moeten uittrekken.
Wij Dodsen zijn ZEER veelzijdig, dat moge duidelijk zijn. Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Wij stoere bakken worden zielsgelukkig van het ruige werk. Het blijft toch telkens weer een verrassing en uitdaging.

Die multifunctionele inzetbaarheid nam Sleutelmens afgelopen zomer wel heel erg letterlijk. We zaten middenin een hittegolf. Zo'n akelige hitte waarbij je olie het kookpunt gevaarlijk dicht nadert, het rubber zodanig vervormd om de velgen dat je op moet passen voor een lekke band en op de bekleding van de bank is nauwelijks door een mens nog te zitten zonder schroeiplekken op te lopen :-)
Op zo'n hete middag kwam Sleutelmens met pretlichtjes in zijn ogen en een groot opgevouwen zeil op mij toegelopen.
Ik dacht nog even dat er een schaduwplekje voor mij gecreerd zou worden maar nee hoor, mijn laadbak werd ingepakt.

Huh ... ??? Zou mijn grootse, al zo lang geplande renovatie dan toch eindelijk beginnen? Alhoewel met DIT weer?
Had Sleutelmens misschien een zonnesteek opgelopen?
Hij ging steeds vreemder doen. Eng gewoon.
Een waterslang werd gehaald en ik werd plaatselijk natgespoten. Mijn laadbak dus.
Nou krijg ik maar zeer sporadisch een wasbeurt dus dit werd wel errug verdacht.
Nou voelde het metaal best wel heet door die zon maar was deze plaatselijke afkoeling niet erg overdreven vroeg ik me af?
En vanwaar dat zeil in en over de laadbak?

Kijk mijn bak was knap rot. De gaten waren op 8 cilinders niet meer te tellen. Nog erger de bak gaf daardoor nauwelijks schaduw meer :-)
Afijn toen er een flinke laag water in stond gingen mijn mensen erin liggen. Jawel, watermassage, koelen en watergolven.
Als ze flink wiebelden veranderde ik in een mobiel golfslagbad.
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Ik zei toch al, de veelzijdigheid van ons Dodsen is grenzeloos.
De fantasie van de baas ook trouwens :-)
Maar zoals met alles in dit land is het altijd TE.
Ook deze zomer. De verzengende zon maakte acuut plaats voor VEEL regen.
Natuurlijk net op het moment dat Sleutelmens een paar weken vrij had gemaakt voor mij. Jawel eindelijk zou ik drastisch opgeknapt worden. Jippeeeeee..... !!!
Sleutelmens ging de 1e dag even met de Ambassador op stap om elders spullen voor mij te halen.
Helaas trof de Dodge Ram onderweg een rampje.
Een fietser wilde een snelheidswedstrijd aangaan met de Ambassador.
De roekeloze fietser was kansloos in deze ongelijke krachtmeting en geraakte total loss tegen de zijkant van de Ambassador.
De auto heeft nog uit alle macht een flink zwart rubberprofiel op straat gezet maar helaas een botsing was niet meer te vermijden.
De Ambassador heeft een paar fikse deuken en krassen in zijn plaatwerk opgelopen en 2 fenders gingen aan flarden. Puntje pijnlijk maar vooral de MEGA deuk in zijn ego kwam flink aan.
Bij het ter perse gaan van dit blad is hij nog steeds niet weer deukvrij.
De Ambassador wordt nl. beschuldigd van het niet voldoende rekening gehouden te hebben met een NIET oplettende fietser. Je schijnt in dit land als auto vogelvrij verklaard te worden ten opzichte van fietsers. Ook al heb je voorrang en hou je je keurig aan de regels en de snelheid.
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Dus Pickup collega's bij deze zijn jullie gewaarschuwd !!!
Ik heb begrepen dat mijn mensen dit niet accepteren. Dus het verhaal wordt nog vervolgd.
Arme Ambassador, hij moet dus nog even gehavend over straat.

De weken erop werd ik compleet gestript. Ik stond alsmaar kaler te worden in de eeuwig doorgaande siepregen.
Ik voelde me best een beetje sjielig worden. Kwam in een heftige identiteitscrisis terecht.
Ik raakte mezelf ‘stuk voor stuk’ meer kwijt.
Gelukkig ontdekte Sleutelmens het bijtijds en schafte een grote waterdichte partytent aan. Zo kon ik toch nog droog staan en het was gelijk een beetje minder genant. Zo in je ‘blootje’ in het zicht van de straat voor autowrak staan was niet echt leuk.
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Sjonge jonge wat is er veel geschuurd, gelast, geslepen, gepoetst en geschilderd.
Dag in, dag uit. De klus bleek aardig onderschat qua werk want na 3 weken was ik nog lang niet klaar.
Aangezien ik geen doorsnee W200 meer zou worden moest er van alles nieuw bedacht en gemaakt worden. Dus veel meet en probeerwerk en dat kost nou eenmaal tijd.
Ik heb zelfs een ander kleurtje gekregen. Het legergroen is vervangen door donkerblauw. Enig idee hoeveel soorten donkerblauw er bestaan? Mijn mensen inmiddels wel.
Het staat heel sjiek maar Oh, Oh wat een werk.
Dat originele legergroen is oerdegelijk en akelig verf-afbijt bestendig.
Vooral als er een laag van de raamrubbers af moet.
Het vrouwmens is ervaringsdeskundige geworden. Milimeter voor milimeter moest afgekrabt worden en dan blijkt een Dodge nog wel aardig wat meters aan raamrubber te hebben.
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Begin November stond ik er weer aardig ‘deftig’ bij. De partytent was inmiddels weg.
Helaas begon het ’s nachts zwaar te stormen. Het volgende RAMpje gebeurde.
‘s Ochtends vroeg kwam er in een enorme windvlaag een schotelantenne los van een nabij gelegen dak en belandde precies op mijn spatbord en motorkap.
Tsja … zo’n vliegende schotel inclusief onderstel is best gewichtig. Ook ik moest er aan geloven met een paar butsen en deuken in mijn net opgeknapte en geschilderde plaatwerk.
Dus weer extra werk voor Sleutelmens.

Het werd inmiddels begin december. Door de vierbeners was ik allang ‘PK’ goedgekeurd.
Wat hun betrof mocht ik het paardenrolgevaarte weer trekken maar ja het moest ook nog officieel.
Nou de APK meneer was minder enthousiast.
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Hij ging ’s extra zijn best doen omdat ik opgeknapt was natuurlijk. Meneer keurde mijn achterwerk af. Eerlijk waar, hij vond me te breed, te weinig reflecterend en te weinig lichtgevend. Pfffff….. ik kreeg het even te kwaad en spontaan werd het vochtig in mijn rechterkoplamp. NOG een aantekening erbij van de APK meneer.
Afgekeurd dus. Die meneer was onverbiddelijk, ik moest naar de RDW. Alleen maar vanwege mijn bredere achterwerk. Er zijn nl. scharnieren aan alle zijkanten gelast zodat de laadkleppen van de bak loskunnen. Die scharnieren maakten dat ik breder werd dan toegestaan. Nog geen inchje aan elke kant. Ze kunnen hier ook overal moeilijk over doen.
Afijn kort erop konden we bij de RDW terecht. Behalve mijn achterwerk wilde meneer me van antennetopje tot assen bekijken. Mijn chassisnr. was niet goed leesbar meer. Tsja wat wil je op mijn respectabele leeftijd. Vervolgens leek mijn achterwerk te hoog voor goedkeuring. Ojee nou dat weer. Gelukkig met een meetlint bleek dat ik nog net een inch onder de limiet zat.
Kleine nummerplaatjes mochten ook al niet want er was ruimte zat achter, vond men. Gek genoeg is DAN wel weer je achterwerk bepalend. Rare regels, kosten een smak geld maar uiteindelijk werd ik dan toch goedgekeurd en mag binnenkort met een nieuw identiteitsbewijs over Neerlands wegen.


Dus nu nog even de APK afwachten en dan kan ik trots en geheel roestvrij weer volop de weg op. Met mijn houten bak en flinke roestvrijstalen uitlaatpijpen die hemelwaarts gericht zijn, door Sleutelmens himself gelast. Door die pijpen is wel gelijk de kans verkeken dat we ooit nog een parkeergarage in kunnen. Op straat wordt ik door menigeen al nagekeken. Een geluidje mensen dat er uit die uitlaten komt. Heerlijk 
Aldus zit ik weer goed in mijn body en voel me als herboren.

Trouwens over herboren gesproken. Het autootje van Poedelmens (zij is van die koningspoedel) heeft ook een metamorfose ondergaan. Jullie weten het vast nog wel. Mijn vrouwmens en Poedelmens nemen mij altijd mee met het paardenrolgevaarte. Haar autootje is een Daihatsu Move.
Tot voor kort was er een lastig parkeerprobleem. Op ons erf hangt nl. een bord
“Dodge Truck … parking only” Dan mag je daar dus geen Daihatsu plaatsen.
Junior kwam op het idee om stickers te laten maken van de officiele Dodge letters.
Voor op de motorkap van de Daihatsu Move prijkt nu duidelijk ‘Dodge’ en op de achterkant ‘Dodge hatsjoe’
Ze is nu een soort van mini Dodge geworden. Uiterlijk heeft ze nog niet alles mee. Alhoewel ze notabene al wel voorzien is van een bodylift. Ze is superverhoogd in het dak, maar volgens mij niet vanaf de assen.
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Zal nog ’s navragen hoe dat gefikst is.
Nee het is meer het innerlijk van die auto wat steeds meer Dodgemanieren krijgt.
Komt waarschijnlijk ook omdat Poedelmens geregeld in ons Dodsen rondstuurt en dan raak je toch besmet met het Dodgevirus. Nietwaar?
Ze heeft veel bekijks onderweg. De mensen vinden het een prachtige stunt.
Volgens de laatste berichten is de miniDodge druk bezig om zich een beetje aan te passen aan haar grotere Dodgebrothers.
Ze gedraagt zich al wat stoerder en durft op zandwegen ook al grotere moddergaten te nemen. Jaja dat gaat helemaal goed komen hoor, nu nog een beetje meer groeien.
Vooral in PK’s komt ze nog wat te kort. Zou veel oefenen uitkomst bieden?

Afijn ik ben nu dus fraai opgeknapt. Ik kan mijn geluk niet op en dacht dat Dottie nu wel helemaal uit haar dak zou gaan.
Niets is minder waar. Ik hoorde tot mijn grote schrik dat Dottie waarschijnlijk geen ‘blijvertje’ is. Mijn Dottie wordt gesloopt. Oh nee he, niet nog een RAMpje.
Maar Junior wil van haar en Tweety samen 1 nieuwe auto maken. Dus een beetje Dottie blijft in elk geval hier op het erf.
Ik hou jullie uiteraard op de hoogte. We wachten maar rustig af.
Tot de volgende Dodgetalk.

Hartelijke toeters,

DOTSJE
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet