Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

remsysteem - remklauwen reviseren - remklauwen reviseren

Hier vind je antwoorden op veel gestelde vragen, tips en wetenswaardigheden.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Revisie van de remklauw is noodzakelijk als er sprake is van lekkage of als de rem blijft aanlopen.
Voordat er begonnen kan worden is het belangrijk om te weten welk type remklauw je hebt; er zijn namelijk twee types:
- 1976: stofkap met stalen buitenring
- 1977: stofkap geheel van rubber (zie foto’s)

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Dit zodat je de juiste revisiekit kan bestellen. In tegenstelling tot wat de bekende onderdelenhandelaren vertellen, is de revisiekit voor de ’76 remklauw gewoon te koop. Voor bestelnummers zie “vervangingsonderdelen” in de FAQ-afdeling van het forum.
Let wel op: omdat de ’76 klauw redelijk zeldzaam is, werd deze vaak vervangen door een ’77 exemplaar. Soms zitten er dus twee types op één auto. Ook staat het niet vast dat een ’76 auto ook ’76 klauwen heeft (geldt natuurlijk ook voor de ’77 auto).

Als je de juiste onderdelen hebt, kan er begonnen worden.
Eerst wiel(en) demonteren nadat de auto veilig omhoog is gezet; op assteunen met de achterwielen geblokkeerd.
Dan de klauw goed schoonmaken om vuil in het systeem zoveel mogelijk te voorkomen.
Nu de twee bouten van de bevestigingsplaatjes losmaken en de klauw kan eraf. Remblokken eruit halen.

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

De remslang is nog steeds aangesloten! De klauw nu dusdanig ophangen dat de slang NIET belast wordt!
Als de rem nu ingetrapt wordt, komt de zuiger langzaam naar buiten (bakje eronder om de olie en de zuiger op te vangen en een aantal keren trappen). Doe je het niet op deze manier, dan sta je behoorlijk te tobben om de zuiger eruit te krijgen.
Hierna kan de remslang los. Dit zodat er bij het schoonmaken geen vuil in kan komen.
De stofkap en afdichtring kunnen nu verwijderd worden. De klauw en zuiger goed schoonmaken en controleren op roest en beschadigingen. Lichte roest in de cilinder kan verwijderd worden met een schuurpapiertje of “Scotch Brite”. Schuur altijd in de omtrek van de cilinder; NOOIT in de lengterichting.
Ook de zuiger kan licht opgeschuurd worden (ook weer in de omtrek-richting); dit is meestal een kunststof zuiger; later werden ook RVS zuigers toegepast.
Bij diepe roest of beschadigingen (krassen, putten) het betreffende deel altijd vervangen!
Als alles goed schoon is, de cilinder, zuiger en afdichtring inoliën met remolie en weer monteren. De zuiger zal er vrij zwaar ingaan; goed opletten of deze recht zit en vervolgens met een lijmklem in de klauw persen of er in tikken met een hamer en houten blok.
Controleer nu ook gelijk de remschijven op beschadigingen en slijtage. Even schoonmaken is ook niet onverstandig.
Ook de remblokken verdienen de aandacht. Bij twijfel vervangen; nu ligt toch alles los. Deze altijd als set vervangen; dus bij zowel linker- als rechter wiel!
Laatste punt voor inspectie is de remslang: deze mag niet beschadigd of geknikt zijn of droogtescheurtjes vertonen. Bij twijfel ook vervangen!
Hierna kan de klauw weer gemonteerd worden; smeer een beetje kopervet op de geleiders (even controleren op beschadigingen) voor een soepele werking.
Remslang kan weer gemonteerd worden met nieuwe koperen ringen, of, als ze nog goed zijn, met de oude. Dit kan alleen als ze uitgegloeid worden! Een koperen ring werkt alleen als deze zacht is. Na éénmaal aandraaien is de ring “hard” en zal na de tweede keer aandraaien niet meer afdichten.
Uitgloeien is simpel: ring boven een gasvlam houden (gasfornuis) tot hij oranje is, hierna afschrikken in water.

Nu moet uiteraard het systeem weer ontlucht worden (nadat evt. de andere remklauw ook gereviseerd is).
Mocht je hiermee niet bekend zijn, lees dit dan even na op het forum, weer bij de FAQ-afdeling, “remsysteem”.

Volgende extra tips:
- Het is altijd verstandig om beide remklauwen te reviseren of in elk geval te controleren. Een probleem bij de ene klauw betekent vaak meer.
- Nu je toch bezig bent, denk ook even na over vervanging van de remolie. Het kost even tijd, maar is wel een stuk veiliger. Lees hierover ook in eerder genoemd stukje “remsysteem”.
- Mocht je problemen hebben met het vinden van de juiste onderdelen, neem dan even contact met me op.




Edited By Gerhart on 1155544081
Gerhart