Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Zo APK er weer door voor 2 jaar

Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Zo APK er weer door voor 2 jaar

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Zo Dotsje (ja we noemen hem nog steeds zo) is weer door de APK gekomen.

Natuurlijk waren er wat problemen welke ik zelf al voorzien had zoals:
Lekkend uitlaatspruitstuk rechterzijde
Behoorlijke roestvorming Chassis
Hier en daar bodem bij bestuurderskant doorgeroest.

Uitlaatspruitstuk.
Al jaren elke keer weer lekkage, midden onder tussen motor en spruitstuk, telkens weer een nieuwe pakking erin gezet die er met een jaar weer tussenuit geblazen werd. Ik snapte maar niet waarom. Ben er nu achter dat de klep die aan die kant in het spruitstuk zit slecht wilde draaien en dus nu helemaal vast zat. Omdat de veer ook defect was heb ik het hele ding er maar uit gesloopt. Gaten afgedicht met boutjes en moertjes en uitlaat montagepasta.
Nu ook het spruitstuk op advies van een garage zonder pakking maar met uitlaat montagepasta gemonteerd, na 24 uur drogen, perfecte afdichting, nu al 3 weken zonder problemen.

Roestend chassis
Alles roestvrij gemaakt en lastige plekjes met een naald bikhamer. Echt handig ding op perslucht. Je tikt alle roest zo weg.
Daarna behandeld met Owatrol en underbody coating.
Het chassis word op bepaalde plekken wel dunner door de roest. Dat is nog wel een aandachtspunt voor de toekomst.

Gaten in bodem
Nog grotere gaten erin geslepen en nieuwe panelen erin gelast. Verder alles goed gekit (carrosseriekit) en daarna behandeld met Owatrol en Underbody Coating.

Verder wagen globaal nagekeken (ik rijd er zelf nauwelijks in maar mijn vrouw) en vitale functie gecontroleerd. Remmen deed ie niet heel slecht, dus maar gokken dat dat in orde was.

OK, op naar de APK.

Nou daar werden de volgende punten aangemerkt.
Remschoenen voor versleten
Handrem 1 wiel deed haast niets
Voetrem, verschil achter 46%
Ruitenwissers versleten

Voorremmen
De remmerij maar eens losgetrokken. Voor viel mee, remblokken waren nog niet versleten (nog 3mm profiel) maar aangezien ik toch een setje had liggen maar gelijk vervangen. Toen bleek dat 1 remcylinder niet in te drukken was dus pasten de nieuwe remblokken niet.
Deze er toen maar onderweg gehaald en uit elkaar gehaald, Bleek roest in te zitten. Dit allemaal schoen gemaakt en gehoond. Daarna met remmenvet weer in elkaar gezet.
Voorkant klaar (op ontluchten na maar daar kom ik later op)

Achterremmen
Dat verschil was toch wel een beetje vreemd, dus daar moest iets aan de hand zijn.
Beide kanten trommels eraf (was nog ff lastig want die zijn ingesleten, dus moest de stelschroef ingedraaid worden. Lastig met 2 schroevendraaiers toch gelukt.
Toen bleek waar het probleem zat. Een seal van de binnenzijde trommel had het begeven waardoor het mogelijk was dat er cardan olie via de as, door de lagers en langs het seal de trommel ingekomen was. En nee, het kwam niet uit de remcylinder want het had het typische geurtje van cardanolie.


Toen maar besloten alles te vervangen. Ik had nog remcylinders liggen, en bij Arjan nieuwe remschoenen en seal besteld.
De remplaat er maar volledig afgehaald en roestbehandeling gegeven en daarna voorzien van metaalverf.

Daarna alle remvloeistof vervangen en remmen achter afgesteld, want klaarblijkelijk zat er vocht in. (te zien aan roest in de remcylinders)

Verder nog nieuwe ruitenwissers geplaatst.

Gisteren weer naar de herkeuring op de remmenbank en alles was netjes in orde.
Dus hij kan weer 2 jaar. Ga wel het chassis extra in de gaten houden.

Foto's: https://www.irista.com/gallery/wfdbnulchsme
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 933
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Zo APK er weer door voor 2 jaar

Bericht door Henk_W200 »

Fijn Tonnie,
weer 2 jaar lekker :ikrij :happy
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
area51
Berichten: 359
Lid geworden op: 29 jun 2001 13:39
Locatie: Frankrijk

Re: Zo APK er weer door voor 2 jaar

Bericht door area51 »

Ziet er goed uit Tonny! Kun je er weer tegen.

goed te zien dat jullie nog steeds Dodge rijden, dat is inmiddels ook alweer heel wat jaartjes hé?
groet, Bart
Plaats reactie