Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Hoeken aandrijflijn meten en evt. korrigeren

Hieronder staan tips en trucs van gebruikers hoe je iets moet aanpakken. Schrijf zelf ook eens een stukje met uitgebreide werkwijze en natuurlijk foto's
Gebruikersavatar
moi427
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 okt 2017 14:47
Locatie: Het mooie Noorden

Hoeken aandrijflijn meten en evt. korrigeren

Bericht door moi427 »

Even een algemeen stukje ter inleiding, want mijn Dodge is een wat apart geval. Ok, dat zijn ze uiteraard allemaal, maar toch. Er zijn uiteraard de nodige aannames, want documentatie is er niet.
Zoals bekend is een W200 een 4WD met 8-bouts naven. Voordat deze W200 werd geïmporteerd, bouwde men deze om tot een 2WD show pick-up (dat was althans het idee neem ik aan) met:
• een bigblock van 7,2 liter (Mopar 440, ca. 225pk)
• aangedreven vooras vervangen door D150 draagarmen plus een 8¾” achteras en een 727 Torqueflite bigblock 3-speed automaat. In die tijd waren er bijna geen grote 8-gaats velgen te koop en als onderdeel van deze show pick-up wilde men blijkbaar grote 5-gaats 20” chromen Giovanna Anzio velgen. Ook rijdt deze wielophanging soepeler dan een starre bladveer vooras en iets “zuiniger” (alles is relatief) dan een permanente 4WD.
Verder is in de loop der tijd veranderd:
• Viper kuipstoelen met harnasgordels (ik zoek nog een bank)
• een hydraulische handrem gemonteerd (wordt in de drift- en rallysport gebruikt)
• dashboard verwijderd en (dure) Autometers gemonteerd.
• houten bodem gemonteerd in de laadbak (originele gewoon daaronder)
• benzine afgedopt, deze Dodge rijdt alleen op LPG (tank hangt er nog wel)
• 70 liter gastank onder de laadbak.

Goed, dat even vooraf, want ik heb inmiddels aardig wat aangepast/verbeterd (er is zoals bij de meeste van deze wagens knap aan geprutst…) en één van de dingen daarbij was de aandrijflijn. Er ligt dus een 440 in en die zijn nogal wat zwaarder dan een 318. Vroeger eens een Cobra met bigblock gebouwd en daarvoor had ik ook de allerzwaarste schroefveren nodig want die gietijzeren krengen zijn heel zwaar…. De schroefveren die men voor onder de Doge had gezet, waren “nogal moe” en bleken zelfs verschillend te zijn, hoe bedenk je het :bonk D.w.z. de pickup leek leuk laag te liggen, maar elke beetje hobbel liet de spatborden aanlopen en da’s niet wat je wilt. Ok, deze komt niet meer in het terrein, maar ook zo’n drempel deed het al.
D.w.z. dat ik nieuwe zware schroefveren kocht en nieuwe schokdempers rondom. Zo laag hangen hoefde van mij niet persé, liever zonder problemen over drempels. Na wat rondrijden om de boel wat te laten zetten maar eens heel goed gemeten (waterpas), want naar mijn gevoel stond íe een haartje achterover en dat idee stoort me dan wat. Daarbij, er zitten op die 20” velgen (inmiddels fraai zwart gepoedercoat) de volgende banden: voor 275/35 en achter P275/45. Dat houdt in dat de achterwielen 55mm groter zijn qua diameter, dus als er dan voor eens dezelfde maat banden op zouden komen, staat hij nog meer achterover.

Dus, goed bekijken hoe het bij de achteras zat en dat was zonder de bij de W200 standaard aanwezige blokken op de as, enkel een kleine wigvormige shim. Wat ik vervolgens kocht waren een paar standaard W200 blokken van 3”, waarmee hij net wat voorover zou moeten komen. Na montage was dat prima, alleen trilde de boel fors bij lage snelheid, zo rond de 30 km/uur. Dat was nieuw, dus moest het wel uit die blokken voortkomen. Na het nodige zoeken op het onvolprezen web kocht ik een simpele digitale hoekmeter om de ingaande- en uitgaande hoeken van de aandrijflijn op te meten en daarmee te bekijken of dat inderdaad de reden was.
Ik had die shims niet veranderd met hoe ze zaten: de hoge kant (13mm, laag ca. 4mm = rond de 4 graden wig) stond voor dus daardoor de as voorover drukkend. Verder viel me bij nameten op dat die standaard blokken ook iets schuin zijn en ik bleek twee dezelfde te hebben. Het scheelt niet onwijs veel, ik meen iets van rond de 7mm ofzo (briefje waarop het stond even kwijt), maar als je ze netjes beide met de oren naar binnen monteert, wringt het.
Opmeten van de hoeken (wagen horizontaal op de wielen) leverde dat er 12,7 graden in de aandrijflijn bij het diff zat en als je nagaat dat ideaal 0,5 – max. 2,0 graden is, dan weet je genoeg. Bij de bak was het 0 graden en dat is prima. Naast dat je u-joints (kruisjes) een stuk vlotter de geest gaan geven, krijg je dus beste trillingen. Ik geef onderaan een paar voor mij bijzonder duidelijke links, waarmee je ook makkelijk de ingaande- en uitgaande hoeken kunt berekenen.
Wat ik heb gemeten is trouwens niet 100% nauwkeurig, want je kalibreert de hoekmeter op de vloer waarop de wagen staat en die vloer is bij mij niet echt als een biljartlaken…

Afijn, lang verhaal nog langer: de achteras weer losgehaald, het verenpakket los om die shim/wig te kunnen omdraaien (naar hoge kant achter) en van beide blokken de hoge kant ook achter (dus oor aan linkerkant naar buiten, hoefde geen oor af te slijpen) om de as zoveel mogelijk achterover te drukken. Vooraf natuurlijk het nodige wat gerekend en het zou in de buurt moeten komen, in elk geval stukken beter. Nadat de boel weer in elkaar zat eerst maar weer een stuk rijden om te laten zetten, maar onmiddellijk bleek het trillen al weg te zijn dus was dat de reden.
Weer gemeten en nu is de hoek 1,9 graden en dat is op zich prima. Feitelijk hoe kleiner hoe beter, dus dat kan met een iets hogere wig of met een kleine wig erbij nóg iets beter worden. De hoeken zijn goed uit te rekenen, maar aangezien dit al in het goede gebied zit, laat ik het zo. Het zou ook nog kunnen dat je door weer loshalen van de U-bouten en dan wat proberen met voor vaster draaien etc. etc. nog wat wint, maar dat vind ik in dit geval niet nodig. Tenzij ik me zou vervelen, maar weinig kans daarop :bigfun

Goed, dit ging dus om het uitmeten van de aandrijflijn. Ik heb geen foto’s gemaakt, dat zegt verder niet zoveel. Maar een paar links waar ik heel veel aan had gaan hierbij.
De hoekmeter die ik kocht: https://www.gereedschappro.nl/artikel/1 ... light.html
Duidelijke uitleg hoeken aandrijflijn:
De calculator hiervoor (ideaal): https://spicerparts.com/calculators/dri ... calculator
En tenslotte handig om te bepalen wat je voor hoeken hebt met bepaalde wigvormen: https://www.analyzemath.com/Geometry_ca ... lator.html

Dus heb je last van trillingen terwijl bijv. je wielen al gebalanceerd zijn, kijk dan ook eens naar je aandrijflijn! Het bleek weer zoals gewoonlijk: meten = weten.... :proost
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :lach ), Dodge W200 V8 318 nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D150) V8 440. En ooit andere heel leuke non-V8 auto's als WRX (nu weer trouwens).