Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Voorwiellagers Vervangen W200 - een How To, zodat iedereen dit thuis kan

Hieronder staan tips en trucs van gebruikers hoe je iets moet aanpakken. Schrijf zelf ook eens een stukje met uitgebreide werkwijze en natuurlijk foto's
dodge76
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jan 2011 00:08
Locatie: Nederland

Bericht door dodge76 »

heej Laurens .. uitstekende handleiding met plaatjes. Ben ook begonnen met vervangen. Henk, thnx voor je aanvullend commentaar. Lagers en keerringen gehaald bij Brezan Stadskanaal evenals benodigd gereedschap. Vlot geleverd en nu aan de slag. Heb de zaak inmiddels uit elkaar liggen.
Gebruikersavatar
zjeeraar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 mar 2009 11:23
Locatie: Voorthuizen

Bericht door zjeeraar »

dodge76 schreef:heej Laurens .. uitstekende handleiding met plaatjes. Ben ook begonnen met vervangen. Henk, thnx voor je aanvullend commentaar. Lagers en keerringen gehaald bij Brezan Stadskanaal evenals benodigd gereedschap. Vlot geleverd en nu aan de slag. Heb de zaak inmiddels uit elkaar liggen.
Ben wel benieuwd: Welke type/merk kreeg je mee bij de Brezan? Of had je zelf het onderdeel nummer al aangeleverd?
Gebruikersavatar
zjeeraar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 mar 2009 11:23
Locatie: Voorthuizen

Bericht door zjeeraar »

Na het vervangen van mijn beide voorwiel lagers kan ik stellen dat dit een prima handleiding is.
Ik heb zelf in een hoekijzer twee gaten geboord waar de wielbouten doorheen kunnen. vervolgens had ik tussen dit ijzer en de steekas een dikke bout gelegd (leuke schrijfwijze). Door vervolgens de wielbouten om en om aan te draaien kwam de hub vanzelf los. Misschien is dit nog een aanvullende tip voor als je hem niet los kan krijgen en je remschijf niet wil beschadigen door erop te slaan.
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

zjeeraar schreef:Na het vervangen van mijn beide voorwiel lagers kan ik stellen dat dit een prima handleiding is.
Ik heb zelf in een hoekijzer twee gaten geboord waar de wielbouten doorheen kunnen. vervolgens had ik tussen dit ijzer en de steekas een dikke bout gelegd (leuke schrijfwijze). Door vervolgens de wielbouten om en om aan te draaien kwam de hub vanzelf los. Misschien is dit nog een aanvullende tip voor als je hem niet los kan krijgen en je remschijf niet wil beschadigen door erop te slaan.
heb je nu die skf lagers gebruikt?
Gebruikersavatar
zjeeraar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 mar 2009 11:23
Locatie: Voorthuizen

Bericht door zjeeraar »

Vanwege de S/Q aanduiding (en dat is dus een verschil met de 'vervangende onderdelen lijst' van dit forum) durfde ik het niet aan en heb ik de originele besteld bij Arjan. Deze originele heb ik wel vergeleken en nagemeten met de SKF S/Q lagers die Robbedoes had liggen en achteraf bleken de maten toch exact gelijk.

Bij de originele lagers wordt een ring meegeleverd, bij de SKF lagers volgens mij niet dus ik weet niet of daar eventueel nog een probleem in zit. Tot nu toe rij ik in elk geval spelingsvrij.




Edited By zjeeraar on 1319028084
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

Volgens mij wordt hier in dit topic gesuggereerd dat SKF rotzooi verkoopt, het enige wat je niet krijgt bij een los lager is de spacer maar die is niet aan slijtage onderhevig.
Wil je deze los bestellen dan kan dat.
De lagers wat wij gebruiken aan onze W200 worden altijd erop geperst of voorverwarmd,heb je geen ervaring met lagers plaatsen laat je dan behulpzaam zijn door iemand die er echt verstand van heeft.
Nogmaals als je er geen verstand van hebt schrijf dan ook geen onzin,dit is verwarrend en drijft de kosten alleen maar omhoog wil je orginele prima,wil je SKF ook prima.




Edited By country4all on 1319036181
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

kijk dat wou ik weten. dan ga ik een setje SKF halen
Dick_W200
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 feb 2019 18:22
Locatie: Ven zelderheide

Re: Hallo laurens. Duidelijke uitleg. Maar hoe en wanneer monteer je de de kering die in aan de achterkant zit bij de fu

Bericht door Dick_W200 »

Laurens schreef: 14 mar 2010 17:08 Mijn Voorwiellagers waren versleten, daardoor had ik speling op de voorwielen van mijn dodge, daarom heb ik besloten om ze te vervangen, omdat ik nergens een duidelijke/makkelijke manier kon vinden hoe dit moest heb ik de hulp van Jan (Country4all) ingeroepen, hij heeft me via de mail door alles heen geloodst, en tevens de nieuwe lagers geleverd!

Hier volgt nu een beschrijving hoe je ZELF je wiellagers van een W200 kan vervangen,

Allereerst je auto op de handrem, en voor de zekerheid een extra blok achter die wielen

Dan de centrale wielmoer losdraaien (los, nog niet eraf!), hier zijn verschillende manieren voor, de juiste dop-maat is 1 11/16
Ik kreeg bij één kant die moer niet los, vandaar dat ik naar een bandenboer ben gereden, daar hadden ze hem met de luchthamer zo los)

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Vervolgens de wielmoer losdraaien, de auto opkrikken, band eraf, en dan de centrale moer eraf,

Dan moet de remklauw verwijdert, dit gaat het beste om met een lijmtang de remcylinder terug zijn huis in te drukken (zie foto ter illustratie)

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

dan de 1/2 inch moer aan de boven en onderzijde losdraaien

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Vervolgens de remklauw + remblokken verwijderen, en aan je chassis o.i.d. vastbinden, zodat er niets met de remleiding gebeurt

Dan met een 3/8 (12kant) de 6 bouten losdraaien, deze bouten kan je bereiken via het gat in de hub, (tussenbak in de neutraal en je kan de hub draaien)

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Wanneer je dit allemaal los hebt kan je de hub er vanaf halen, wellicht is enige overtuigingskracht met een rubberen hamer noodzakelijk (voorzichtig aan de achterzijde van de remschijf tikken)

Dan moet je de oude wiellagers verwijderen, je zou het met een poelitrekker kunnen proberen, maar doorslijpen gaat veel beter, LET OP dat je de hub waar de lagers overheen zit niet beschadigd, tevens moet je de spacerring die tussen de 2 wiellagers zit hergebruiken, dus ook die mag niet stuk!

Ik heb een dremel gebruikt om het laatste stukje van de lager door te slijpen, eerst een diepe inkeping, vervolgens met een oude schroevendraaier op de inkeping en met een hamer in flinke tik, dan zou de binnenring van de lager moeten scheuren, en kan je hem ervanaf trekken)

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Dan wordt het nu tijd voor een kooklesje,

LET OP!
In tegenstelling tot wat hierna wordt verteld:
DE LAGERS NIET VERWARMEN, DIT VERKORT DE LEVENSDUUR AANZIENLIJK!

(wijziging door Robbedoes i.o.v. Laurens)



Nu moet je de lagers even verwarmen (lager zonder de buitenring, die hoeft namelijk niet verwarmd), hiervoor gebruikte ik een oude pan en fornuis,
door het verwarmen zetten de lagers heel iets uit waardoor je ze zo over de hub kan laten glijen,

ik gebruik olijfolie (je moet wat olie gebruiken) want dat schijnt het gezondste te zijn :D, een buitenkeuken is aan te raden, wanneer het warm wordt begint het behoorlijk te dampen/ruiken. Het beste kan je één lager per keer verwarmen!

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Terwijl je lager warm wordt, kan je de keerring in de zeskant plaatsen(de naam weet ik niet, maar het betreft de 6 kantige metalen deel waarmee je de hub vastzet aan de as, vanaf nu noemen we hem zeskant voor het gemak)

hiervoor heb ik gebruik gemaakt van een buitenring van één van de oude wiellagers, de keerring moet je erop leggen, dan buitenring erop, en rustig in de zeskant tikken

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

totdat je hem niet verder krijgt, dan zit ie als het goed is precies gelijk met de rand van de zeskant

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

terug naar onze kookprojectje, de zeskant wordt eerst over de hub geplaatste (zie foto voor de duidelijkheid)

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

dan de hete lager (denk aan handschoenen/waterpomp tang o.i.d.) over de hub laten glijen, let erop dat je de juiste kant boven houdt!

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Dan alles even laten afkoelen, vervolgens heel veel lager vet erom heen smeren, dan de buitenring eroverheen, en weer veel vet

Dan de spacerring, en deze vullen met vet (voor de duidelijkheid heb ik op de foto één helft leeg gelaten zodat je kan zien hoe die spacerring zit

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Dan de buitenring erop (alvast ingevet!)
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

dan de 2e lager warmstoken en vervolgens die over de hub schuiven

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

dan tot slot de 2e keerring over de steekas schuiven en voorzichtig met een schroevendraaien op de juiste plek tikken
(deze keerring komt in de as te zitten, niet op de hub, dus rond de steekas, zie de foto, foto is trouwens van Jan)

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Dan alles weer terug monteren, (omgekeerd volgorde als verwijderen, remmen ontluchten, en je kan weer speling vrij rond rijden

Vergeet bij het afmonteren niet om de centrale moer loeivast te zetten, en te borgen met een splitpen

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

TIP: Smeer de centrale moer, en bout gedeelte even in met kopervet, dan krijg je hem voortaan makkelijker los

Om een wat betere voorstelling te kunnen maken hoe zo'n lager wiellager nu in elkaar zat probeer ik het aan de hand van de laatste twee foto's wat duidelijker te maken

de 1e foto, laat zien zoals het moet zitten , maar zonder de buitenringen omdat je nu mooi kan zien HOE de lagers moeten komen, de zwarte ringen zijn de keerringen, (de openzijde van de keerring moet altijd richting de lager wijzen!) De middelste zwarte ring, is in realiteit een iets dunnere stalen ring,

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

de 2 foto laat zien hoe het er met buitenringen uitziet

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Succes met sleutelen,

Als mensen nog extra tips hebben, of dingen die ik verkeerd doe/gedaan heb laat het even weten, groeten laurens
Gebruikersavatar
moi427
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 okt 2017 14:47
Locatie: Het mooie Noorden

Re: Voor Wiellagers Vervang W200 - een How To, zodat iedereen dit thuis kan

Bericht door moi427 »

Goede beschrijving en hele duidelijke film, zeer nuttig!
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :lach ), Dodge W200 V8 318 nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D150) V8 440. En ooit andere heel leuke non-V8 auto's als WRX (nu weer trouwens).
Gebruikersavatar
houthakker
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 okt 2012 15:25
Locatie: mariaheide

Re: Voor Wiellagers Vervang W200 - een How To, zodat iedereen dit thuis kan

Bericht door houthakker »

Goede duidelijke uitleg ik moet linksvoor ook nog gaan vervangen👍🏻
Dodge w200
5.2l v8 magnum
37’er Interco trXus M/T
Plaats reactie