Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

3e trap - veel toeren voor 3e trap

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
Ronny Sweep
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 mar 2005 20:00
Locatie: oudeschoot
Contacteer:

Bericht door Ronny Sweep »

Hallo mijn D200 schakelt laat over vind ik naar de derde trap het snijd toeren voor hij over schakelt olie pijl is goed net nieuwe olie en filter geplaatst weet iemand hier een oplossing voor

Vast bedankt
Ronny
Sweep
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Je screef dat de "kick-down" afstellen niet hielp.
Andere mogelijkheid is om je rembanden af te stellen. Zie de volgende link: versnellingsbak: rembanden afstellen
Gerhart
Ronny Sweep
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 mar 2005 20:00
Locatie: oudeschoot
Contacteer:

Bericht door Ronny Sweep »

bedankt Gerhart voor je reactie ik zal zeker proberen of dit het gewenste effect heeft alvast bedankt:)
Sweep
alain
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 mar 2004 15:12
Locatie: DTB member 326

Bericht door alain »

De enige juiste afstelling van de kickdown is als volgt: Met de motor uit, de gasklep op de carburateur helemaal open zetten (dus in de volgas positie) en vervolgens de kickdown afstellen zodat ook deze in de achterste stand staat. Je kan hem niet verder terug duwen (richting schutbord). Draai de stelschroef weer vast. Volgas carburateur is volgas automatenbak.

De kickdown is niet alleen maar om terug te schakelen. Eigenlijk heet het officieel niet eens de "kickdown". Het is eigenlijk de Throttle Valve. Bij weinig gas wordt er weinig druk geregeld op de platenpakket in de bak en bij volgas (dus meer belasting) wordt er meer druk geregeld (dus de fricties worden harder tegen elkaar gedrukt). Tevens wordt er later opgeschakeld omdat een hoge belasting meestal meer toeren vraagt.
Later,
~Alain~
Lidnummer 326

----------------------------------------------------------------------------
A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Alain,
jij schrijft:
"De enige juiste afstelling van de kickdown is als volgt: Met de motor uit, de gasklep op de carburateur helemaal open zetten (dus in de volgas positie) en vervolgens de kickdown afstellen zodat ook deze in de achterste stand staat."

Weet je dat zeker? Normale procedure is dat je de linkage van de chokeklep op de carb demonteert, daarna de chokeklep open zet, even de gasklep opentrekt en weer dicht laat vallen, en daarna de boel gaat afstellen.
Dus: met de gasklep dicht.
Als je het dat kick-down-stangenstelsel afstelt met de gasklep open (volgas dus) kan de pen van de gasklep daarna vrij in de sleuf van het stangenstelsel bewegen zonder dat het stangenstelsel ook maar iets doet. Zo stel je de throttle valve juist buiten werking.

322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
alain
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 mar 2004 15:12
Locatie: DTB member 326

Bericht door alain »

Goed lezen Rob.
Met de gasklep helemaal open, staat de pen waar je stangenstelsel aan zit ook helemaal naar achteren. Je trekt de carburateur namelijk open met je gaskabel. Je moet de stang van je throttle valve zodanig afstellen dat de pen op de carburateur hem ook zo ver mogelijk naar achteren drukt, dus niet deze met de hand naar achtreren drukken.
Later,
~Alain~
Lidnummer 326

----------------------------------------------------------------------------
A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Alain, je tikt:
"Met de gasklep helemaal open, staat de pen waar je stangenstelsel aan zit ook helemaal naar achteren. Je trekt de carburateur namelijk open met je gaskabel. Je moet de stang van je throttle valve zodanig afstellen dat de pen op de carburateur hem ook zo ver mogelijk naar achteren drukt, dus niet deze met de hand naar achtreren drukken."
Nu wordt het verwarrend....en vervolgens tik ik nu wat ik weet, en uitgevoerd heb:
De throttle valve stang moet NET tegen de gasklep-pen van de carb drukken als de gasklep dicht staat. Als je nu gas geeft (de gasklep-pen gaat naar achter) wordt de throttlevalve stang naar achter geduwd, wat ook de bedoeling is.
Als ik je verhaal goed begrijp (en ik begin te twijfelen) kan volgens jouw methode de throttlevalve stang nooit tegen de dichtstaande gasklep staan omdat je hem hebt afgesteld met openstaande gasklep.
Volgens mij kan je vervolgens gas geven zonder dat de throttlevalve stang ver naar achter gedrukt wordt.
Ik snap dat je wilt dat de throttlevalve stang zo ver mogelijk naar achteren moet worden gedrukt, dat kan je bereiken door de throttlevalve stang 'strakker' in te stellen zodat hij wat 'voorspanning' heeft. Je kan controleren of dat nodig is door de gasklep helemaal open te zetten en in die stand te kijken of de throttlevalve stang nog verder naar achteren kan. Als dat zo is staat de -stang 'te slap'.
Bedoel je dat soms??
Ik vermoed van wel, en dan heb je gelijk! Je benaderd dan het instellen 'van de andere kant uit gezien'.
Uiteindelijk bereiken we hetzelfde, met een verschil:
Met mijn 'fabrieks opgegeven methode' kan je met een niet originele carb een te vroeg opschakelende bak krijgen omdat de gasklep-pen op een andere plaats kan zitten (verder naar voren bijvoorbeeld) waardoor deze de throttlevalve stang niet helemaal naar achteren drukt. Volgens jouw methode kan het zijn dat hij erg laat opschakeld.
Zit ik goed?
Ja, uiteindelijk komen we er toch wel...

Groent'n
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
alain
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 mar 2004 15:12
Locatie: DTB member 326

Bericht door alain »

Ik weet niet hoe ik het verder nog uit moet leggen en hoop dat het voor de overige lezers wel duidelijk is. Wanneer je de carburateur volgas hebt staan (kleppen helemaal open) dan moet de throttle valve stang ook helemaal naar achteren zijn gedrukt door de pen op de carburateur.

De meeste automatenbakken gaan kapot door verbranden. Wanneer de throttle valve niet goed afgesteld staat is de kans zeer groot dat dit de oorzaak is. Je krijgt onvoldoende druk op je platenpakketten waardoor deze gaan slippen. NOOIT rijden met een losse "kickdown" linkage dus.
Later,
~Alain~
Lidnummer 326

----------------------------------------------------------------------------
A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Okee Alain,
ik had je in mijn vorige post dus toch begrepen.
Dat ik er over door bleef zagen is omdat je methode en beredenatie afwijkt van wat Dodge zelf voorschrijft. En dan ben ik wel zo nieuwsgierig dat ik wil weten hoe het zit zodat ik, en overige geinteresseerden, er hun voordeel mee kunnen doen. Dat we van elkaar kunnen leren vindt ik het mooie van dit forum!
Zelf weet ik hoe ik mijn spullen afstel, en ik snap je methode nu ook, maar ik had het idee dat beginnende sleutelaars op verkeerde been konden worden gezet.
Ik twijfel niet aan je kennis en kunde, en je hebt me wel aan het denken gezet.
Al dat geredeneer via posts is sowieso geen sinecure, als we bij elkaar aan een auto hadden gestaan was alles binnen 10 seconden duidelijk geweest!
Alles samenvattend komt het op het volgende neer:
Dodge schrijft voor dat je de throttle valve stang afsteld met gesloten gasklep.
Jij stelt dat af met geopende gasklep.
De Dodge methode kan er voor zorgen dat er wat vroeg wordt opgeschakeld, omdat de -stang wat slap kan staan.
Jouw methode kan er voor zorgen dat er wat laat opgeschakeld wordt, omdat de stang wat strak kan staan.
Een combinatie van deze 2 is volgens mij ideaal! Eerst afstellen met gesloten gasklep, daarna met geopende gasklep controleren of de -stang ver genoeg naar achteren gaat.

Groent'n
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Ik zal alles ook nog eens een paar keer doorlezen; kan ik het stukje in FAQ ook gelijk goed aanpassen.

Rob en Alain, bedankt voor de extra uitleg.
Gerhart
rudodge
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2002 00:03
Locatie: Heelsum (gld)

Bericht door rudodge »

318Rob schreef:Al dat geredeneer via posts is sowieso geen sinecure, als we bij elkaar aan een auto hadden gestaan was alles binnen 10 seconden duidelijk geweest!

alain heeft het een keer uitgelegd op een technische avond,en inderdaad als je het ziet begrijp je het gelijk :)

groeten Ruudje
alain
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 mar 2004 15:12
Locatie: DTB member 326

Bericht door alain »

Das alweer een tijdje geleden Ruud. Ik ben de afgelopen 2 of 3 jaar niet meer geweest (helaas). Ben dit jaar wel weer van plan om te komen (als het me niet ontgaat) :)
Later,
~Alain~
Lidnummer 326

----------------------------------------------------------------------------
A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
Plaats reactie