17V laadstroom !

Common Electrical Questions & Answers
Algemene Vragen Over De Electrische Installatie
67-1134987950

Bericht door 67-1134987950 »

ja er zijn al meerdere topics, maar toch even een nieuwe voor verse aandacht.

mijn dynamo laadt 17 v op de accu, ik heb 3 spanningsregelaars geprobeerd incl een nieuwe uit doos. allemaal het zelfde resultaat. en is het echt zo dat de regelaar direct kapot is bij een slechte aarde? want de nieuwe geeft exact dezelfde waardes aan als de oude die al heel wat kilometers 17v heeft staan laden.

nou heb ik gelezen dat ik een eigen aardedraad moet maken op de regelaar. mocht dit niet helpen.... wat is het dan? de dynamo is goed, anders zou ie niet laden toch?

start relais is nieuw, witte blokkie, onstekingsunit... dynamo is ook niet zo oud....
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

[quote="Cas"][/quote]
meter defect?? meet eens met je meettoestel op een gewone auto?

als de meter een slag heeft gehad ergens, is het mogelijk dat hij de "pulserende" spanning verkeerd meet en zo een foutieve waarde geeft

een accu mag max 14,4 volt hebben

ik ga vanavond eens meten aan de dodge, en eventueel eens proberen een slechte massa te maken, en k zal alles meten
67-1134987950

Bericht door 67-1134987950 »

meter defect.... hmmzz... zou misschien kunnen, maar aan de andere kant niet, want mijn accu staat te blazen en vloeistof eruit te spugen alsof ie over zn nek gaat van 3 liter wisky :-)

en de accu is 1 dag oud !!

:-) tenks voor meekijkdenken :D
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 933
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Hoi Cas, misschien een andere dynamo proberen met ingebouwde spanningsregelaar ??? Bij de sloop kost die ongeveer 25 euro

https://www.wee200.nl/w200_tips/dynamo/dynamo.htm bevalt prima :p

De licht groene draad van je W200 dynamo gaat naar de spanningsregelaar, de spanningsregelaar gooit "gepulseerd" de groene draad naar massa.Zo heb je een gesloten circuit met de veldspoel en de spanning van de dynamo zal dan zakken
Dan moet de spanningsregelaar wel een goeie massa hebben
Wat je eventueel kunt proberen is een draadje van accu massa naar de spanningsregelaar behuizing brengen

De rode draad is eigenlijk doorverbonden met de zwarte dikke draad, en zou 14,... Volt moeten zijn

Wat misschien ook nog mogelijk is , is dat er een diode kapot is in je dynamo
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
67-1134987950

Bericht door 67-1134987950 »

eij henk ! tenks... idd er gaat nu waarschijnlijk een dynamo van een chevy in met ingebouwde regelaar, spaart weer een hoop gezeik en kosten uit.

maarehmm 25 euro voor polo dynamo?? wel el tjiepo zeg :-)

ik hou iedereen op de hoogte enehmm. ... . evt toch nog oplossingen zijn natuurlijk welkom!! :laugh:
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

die oude alternators kosten niks meer hoor, heb er thuis een stuk of 30 liggen van fords.
meeste kosten op ebay.de tussen 1€ en 10€
die spanningsregelaars die erachter op zitten (met 14.4V op gedrukt) kosten in duitsland 7€ nieuw

volgende stap is ook dynamo ombouw bij mij, zie teveel problemen opduiken.

en zoals hierboven vermeld, diodes kunnen ook defect zijn, en dan komt er wisselspanning op de accu (en die is daar ook nie gelukkig mee)
het blazen van de accu is waterstofgas, liefst geen vonk bij laten kome want het is kaboem. ontsnappen van waterstof gas is een duidelijk teken van overcharging. is extreem explosief
67-1134987950

Bericht door 67-1134987950 »

fcapri schreef:die oude alternators kosten niks meer hoor, heb er thuis een stuk of 30 liggen van fords.
meeste kosten op ebay.de tussen 1€ en 10€
die spanningsregelaars die erachter op zitten (met 14.4V op gedrukt) kosten in duitsland 7€ nieuw

volgende stap is ook dynamo ombouw bij mij, zie teveel problemen opduiken.

en zoals hierboven vermeld, diodes kunnen ook defect zijn, en dan komt er wisselspanning op de accu (en die is daar ook nie gelukkig mee)
het blazen van de accu is waterstofgas, liefst geen vonk bij laten kome want het is kaboem. ontsnappen van waterstof gas is een duidelijk teken van overcharging. is extreem explosief
zeker explosief! daar is ooit bij mij in scheikunde op school het plafond behoorlijk zwart geworden na een vlammetje bij het waterstof gas te houden :D oeps....

maar knoop is door, komt gewoon een chevy dynamo in. scheelt ook weer wat spagettie onder de kap he! :;):

zullen overigens wel dan de diodes zijn die de ellende veroorzaken... want iemand heeft alles TIG keer nagelopen/meten voor mij en het zou in principe gewoon moeten werken.
dodgefanaat1985
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 jan 2005 21:26
Locatie: nieuwegein

Bericht door dodgefanaat1985 »

hey cassie

nou mooi ik zie dat wat ik zei hier ff bevestigt wordt.

hihi maaruh we bouwen er een chevy dynamo op omdat die
een dichte behuizing heeft wat in het terrein wel handig is
want bij die dodge dingen komt er altijd bende en blup binnen.

en je heb een controle lampie binnen dus je kan snel zien als er niet meer bijgeladen wordt
dat scheeld vaak nare verrassingen.

dus best een aanrader
Plaats reactie