Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

probleem vooras auto hobbelt - vooras auto hobbelt

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
steve vermeulen
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2006 21:38
Locatie: westdorpe
Contacteer:

Bericht door steve vermeulen »

beste dodge freeks ik heb sinds kort een w200 aangeschaft maar nu zit ik met een probleempje . soms als ik optrek hobbelt de vooras enorm het lijkt dan wel of de voor banden ovaal zijn alleen is dat niet zo want vaak is er ook niet veel te merken .weet iemand hier mischien de oorzaak van of heeft iemand dit eerder gehad dan hoor ik het graag groeten steve
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

mijne deed heel raar toen ik een kruis stukje van de cardanas/vooras kapot had, die was ook goed kapot toen (nu weer) mischien dat????
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
dundy
Berichten: 126
Lid geworden op: 05 jun 2003 13:49
Locatie: Ambt Montfort

Bericht door dundy »

Hoi Steve,

Welkom hierzo.
Het kan zijn bij grote banden zoals Hummers (36" of 37") dat deze 'inzakken' als ze een tijdje hebben stilgestaan. Je krijgt dan inderdaad een ovale band als het ware. Dit is een groot nadeel van grote banden.

PS, plaats even een foto van je Dodge.

Groeten,
Danny
Ik ben niet bijgelovig, want dat brengt ongeluk.
steve vermeulen
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2006 21:38
Locatie: westdorpe
Contacteer:

Bericht door steve vermeulen »

ik heb er inderdaad 36" hummer banden op zitten maar vind het dan wel vreemd dat die het niet altijd hobbelt en ben nog even bezig met een foto er op te krijgen ik ben ook nog niet zo handig met de pc dus dat duurt nog even in ieder geval bedankt voor je reactie
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Ja hoor dat zijn je banden.....
Als je je Dodge 2 dagen stil laat staan heb je een kilometer of 5 nodig om ze weer (een beetje) rond te rijden.

Het was voor mij een van de redenen om de Hummerbanden vaarwel te zeggen en op 33" te gaan rijden
maui
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 jul 2002 22:33
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Bericht door maui »

Wanneer je banden goed zijn, zou je tussenbak in ´low´kunnen staan......
116-1069343120

Bericht door 116-1069343120 »

maui schreef:Wanneer je banden goed zijn, zou je tussenbak in ´low´kunnen staan......
Bedoel je niet "lock"?
maui
Berichten: 525
Lid geworden op: 05 jul 2002 22:33
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Bericht door maui »

titus schreef:
maui schreef:Wanneer je banden goed zijn, zou je tussenbak in ´low´kunnen staan......
Bedoel je niet "lock"?
Nee, ik bedoel geen (low)´lock´ ik bedoel gewoon´low´

Afbeelding[/color]
dakota
Berichten: 104
Lid geworden op: 02 mar 2005 20:01
Locatie: kaulille belgie
Contacteer:

Bericht door dakota »

ik had dat probleem ook bij mij kwam het door de lagers,(had het dan ook continue)
dick


is there life after a DODGE????????

b150 '84
ford focus station '01
116-1069343120

Bericht door 116-1069343120 »

maui schreef:
titus schreef:
maui schreef:Wanneer je banden goed zijn, zou je tussenbak in ´low´kunnen staan......
Bedoel je niet "lock"?
Nee, ik bedoel geen (low)´lock´ ik bedoel gewoon´low´

Afbeelding
Zou dan niet het probleem zijn: mijn Dodge hobbelt en heeft een topsnelheid van niks??[/color]
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Steve,

misschien moet je wat specifieker zijn om een antwoord te krijgen waar je echt mee verder kan.
36" en 37" 'Hummer' banden zakken inderdaad in als de auto even stil staat, een halve dag is al genoeg. Dat beperkt zich niet tot de vooras. Als de banden warmgereden zijn verdwijnt het gehobbel. In de winter duurt het gehobbel dus langer (minuut of 5 tot 10) dan in de zomer (minuutje).
Als er een kruisje in de vooras stuk is zal je dat niet zo zeer merken aan gehobbel, daar is de auto te zwaar voor. Kapotte kruisjes hoor je meer dan dat je ze voelt. Het tikt en/of roffelt.
Of de tussenbak nu in High, Low en/of Lock staat. Dat mag geen verschil maken.

Dus: hobbelt je auto alleen als de motor koud is? Dan zijn het naar alle waarschijnlijkheid de banden.
Als de auto zelfs na een kilometer of 20 dan weer wel en dan weer niet hobbelt: probeer eens binnen de randen van het asfalt te blijven :p
Of: kruip onder de auto en smeer het chassis eens grondig door, kan nooit kwaad, en zo kom je gelijk alle kruisjes tegen.

Succes!
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

't zou ook nog kunnen dat doordat die grotere banden en/of doordat een vorige eigenaar de bladveren heeft doorgezet, of blaadje bij heeft gezet of, of dat de voor- of vrijloophoek bijna 0 graden is geworden, waardoor je voorwielen van links naar rechts willen zwabberen. (kijk maar 's naar achterwielen van winkelwagentjes, dan snap je wel wa'k bedoel) en dit is meestal wel te verhelpen door een stuurdemper tussen je vooras en spoorstang te bouwen.
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Rienk, je hebt een punt.

Alhoewel ik de term 'voor- of vrijloop-hoek' niet helemaal kan plaatsen. Bedoel je soms toe- en na-spoor? Dat is als de wielen aan de voorzijde naar elkaar toe wijzen, of aan de achterkant. Zo lijn je de auto ook uit. Als je dat bedoelt, dat kan gesteld worden met de spoorstang. De wielen moeten aan de voorzijde iets naar elkaar toe wijzen. Volgens mij is een stuurdemper vooral bedoelt voor terreinrijden, om te voorkomen dat het stuur uit je handen geslagen wordt. Maar aan de andere kant kan ik me voorstellen dat een stuurdemper helpt bij een rustiger stuur als banden met overmaatse bandwangen zijn toegepast.
En, Steve, al wat wijzer?

322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Rob, ik bedoel NIET toe- of naspoor (al kan dat ook nog een oorzaak zijn), maar ik bedoel de hoek die ik hierboven misschien verkeerd benoem, maar welke hoek in ieder geval die hoek is als je een denkbeeldige lijn trekt door het hart van de bovenste en onderste fusees (balljoints) Die lijn moet een beetje "achterover" staan (een paar graden maar) Als die lijn (bijna) verticaal staat of nog erger, voorover, heb je geen rechtuitstabiliteit, en als voorbeeldje daarvan gaf ik die zwabberende achterwieltjes van winkelwagentjes aan.. Om dezelfde reden staat een voorvork van een fiets/motor ook altijd achterover, en daarom ook is bijv. een chopper niet echt geschikt voor het snelle bochtenwerk (enorme hoek)..
Om dan weer terug te komen bij onze 4-wielige wagentjes met starre assen en bladveren: om deze reden(en) zitten tussen het bladveerpakket en de as die wiggen van een graad of 2-3. Om die as een beetje achterover te kantelen. Wat wel 's gebeurt is dat die wiggen worden vergeten bij een verhoogde W200, omdat anders de voorste cardanas onder een erg steile hoek komt te staan. Persoonlijk vervang ik liever wat vaker wat kruisjes, dan risico's te nemen met de rechtuitstabiliteit, maar ja, wie ben ik...

Hopelijk is het zo wat duidelijker..
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Ja ik snap wat je bedoelt!

De hoek waar je het over hebt is perfect te zien bij een Citroen 2CV, als deze ook maar iets instuurt.
Het vergelijk met motoren is misschien nog duidelijker, voor de motorrijders, inderdaad. Hoe steiler de balhoofdhoek (motorterminologie, het is de hoek die de voorvork met de loodlijn maakt) hoe scherper de motor reageert op stuurbewegingen en hoe gemakkelijker hij plat te leggen is in bochten, hoe meer de voorvork 'onderuit staat' hoe liever hij alleen maar rechtdoor wil. Ik spreek hier in beide gevallen uit ervaring. Racemotoren hebben dus een erg steil (rechtop) staande voorvork.
Er moet echter inderdaad wel een hoek blijven, anders wordt de motor erg nerveus en instabiel bij rechtdoor rijden.
Goed, maar dan nog kan ik me niet zo goed voorstellen dat een hoek van 0 graden zorgt voor een hobbelende vooras, wel voor een instabiele rechtuitloop en een onrustig stuur. En DAT is inderdaad weer te verhelpen met een stuurdemper die ook weer op motoren met een steile balhoofdhoek wordt toegepast. Ja, we komen er wel!

Benieuwd wat het uiteindelijk blijkt te zijn.

Groenten,
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
Plaats reactie