Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

voorwiellager vervangen - lager vervangen.

Common Suspension & Steering Questions & Answers
Algemene vragen over Ophanging & Stuursysteem
Johan Bloemendal
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 aug 2001 17:16
Locatie: Bredevoort

Bericht door Johan Bloemendal »

Hoi folks
moet voor de apk een voorwiellager vervangen,volgens mij
is dit al eens ter sprake gekomen in het forum,maar kan het niet terug vinden.Wie heeft er tips met betrekking tot.....
Orginale lagers zijn nog al prijzig,maar als iemand een alternatief heeft dan hoor ik dat graag.Het zullen toch wel een beetje gangbare lagers zijn mag ik aannemen????
laat maar even wat horen .
GR Johan
FLOWERVALLEY.
FROM THE LAND OF THE BARKING DOGS
rudodge
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2002 00:03
Locatie: Heelsum (gld)

Bericht door rudodge »

bij tech talk staat helemaal bovenaan ''antwoorden op veel gestelde vragen'' bij die optie staat ook een lijstje voor vervangingsonderdelen dodge, staan als het goed is ook voorwiellagers bij

mvg rudodge
114-1006036480

Bericht door 114-1006036480 »

Ik heb geen idee wat niet originele lagers kosten..
Maar heb toevallig een paar weken geleden wel stilgestaan met een uitgelopen lager :(

Heb bij Co Oskam een setje nieuwe lagers en een nieuwe astap gehaald. (De astap was helemaal afgesleten).

Een paar dagen later merkte ik dat ook het lager aan de andere kant speling begon te krijgen...
Gek genoeg had ik het juist extra goed gesmeerd om dit te voorkomen.

Anyway, de kosten waren:
Setje lagers per kant: euro 102,10
Astap per kant: euro 149,50
2x Keerring per kant: euro 22,64

Dit is exclusief de btw.

Ik weet niet of je al eens een lager vervangen hebt, maar je hebt in ieder geval een 12-kant 3/8 dopje of pijpsleuteltje nodig om het lagerhuis te kunnen (de-)monteren.
De boutjes van het lagerhuis zijn niet zo 1,2,3 te krijgen dus probeer ze heel te houden.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Zorg ervoor dat je beschikking hebt over een GOEIE driepoot poelietrekker (effe lenen bij de garage ofzo) om de lagers van de astap te trekken. Als je het met een tweepoot probeert trek je de binnenring van het lager heel makkelijk iets scheef. Omdat deze ring er behoorlijk zwaar opgeperst zit, krijg je hem er dan alleen met grof geweld nog af.
Ik trek altijd eerst de naaf uit het lagerhuis (als deze nog gemonteerd zit dus). Hierdoor heb je het binnenste lager al van de astap liggen en hoef je alleen het buitenste lager nog met de poelietrekker te pakken.
Om de naaf uit het lagerhuis te trekken heb ik een U-profiel gepakt, twee gaten geboord waar de wielbouten doorheen passen. In het midden ook een gat geboord (20 mm), een bout en moer M20 met fijne draad gekocht, de moer achter het middelste gat houden, het profiel met twee wielmoeren vastzetten. De bout tegen de steekas (eerst de borgmoer van de steekas draaien) aan laten komen en aandraaien tot de astap ernaast ligt (bout wel goed smeren).

Succes.
Gerhart
Johan Bloemendal
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 aug 2001 17:16
Locatie: Bredevoort

Bericht door Johan Bloemendal »

Heren techneuten bedankt voor de snelle reactie .
lager is er af nu alleen de buiten ring nog.
het lager is een timken jlm506848 en geen 506849 zoals Gerhart beschrijft in de techtalk.

Gr Johan
ps fusee onder vervangen zal ook wel een hele klus zijn???
FLOWERVALLEY.
FROM THE LAND OF THE BARKING DOGS
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

In mijn Dodge zat de 506849, dus.
Maar blijkbaar zijn er dus verschillende lagers mogelijk?
Gerhart
Plaats reactie