Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

headers - diameter ?

How to hot rod your small block Mopar engine, ofwel hoe krijg ik meer paardjes uit dat mooie machientje?
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Hallo,
Ik kan van iemand voor 140,- een setje headers kopen. Deze leken mij wel wat iel. m.a.w. ik had veel dikkere uitlaatbochten verwacht. Ik heb bijv. nog een spagetti spruitstuk voor een 1.6 kadett liggen met bochten welke 2 x zo dik zijn.
Ik heb nooit headers gezien dus ik weet eigenlijk niet hoe en wat.
Heeft het trouwens zin om headers te plaatsen, of merk je hier pas wat van als je ook wat aan de brandstof toevoer doet ? (ik rijd op gas).
Kortom, heeft deze aankoop (en het bijkomende uitlaten buig werk) zin ?

Groeten Karz
AquaFobia
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 dec 2002 21:52
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Bericht door AquaFobia »

Hoi Kars,

Voor zover ik heb begrepen win je met headers alleen niet zo heel veel. Je zou er eigenlijk ook een 4-barrel op moeten zetten om er echt rendement uit te halen.
Kijk de headers wel heel goed na indien je ze toch besluit te kopen, er zijn namelijk veel verschillende headers qua kwaliteit.
140,- is natuurlijk best veel geld en het zou zonde zijn als ze na 2 maanden doorgerot zijn.
De vrij dunne pijpen dat klopt wel, ze zijn niet veel dikker dan zo'n 2,5 a 3 cm als ik me niet vergis.

De headers zijn vaak het slechts precies in de bocht, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant willen ze nog wel eens erg dun zijn.
gr,
Ronald

[

'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD

<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Ik zou me niet al te druk maken om die diameter. Ik denk dat "dikke" pijpen (>2") alleen maar tot hun recht komen bij zwaar opgevoerde bigblocks, en dan pas v/a zo'n 5-6000 toeren. Voor een wat minder (..of helemaal niet) gekieteld blok(je) is 1,25" a 1,375" zat.

Verder sluit ik me deels bij AquaFobia aan. Als je motor opeens veel beter kan uitademen, wil het ook wel helpen ervoor te zorgen dat ie beter kan inademen (inlaatspruitstuk + evt. nokas). Ik zou wél eerst met headers beginnen...
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Nadat ik mijn headers en bijbehorende dikkere uitlaat (Ø 50 mm dubbel) en open demper gemonteerd had, kon ik de originele carburateur dusdanig bijstellen dat ik een vermogenswinst van 12% had.
Voor de rest heb ik dus niks veranderd.
Gerhart
kars
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 apr 2001 13:33

Bericht door kars »

Allereerst bedankt voor jullie reacties.
Volgende vraag is :
Heb ik er dan wat aan om met dikkere carburateurs te spelen als ik op voornamelijk op gas rij ? Of maakt dit niet uit?
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Even voor de goeie orde Gerhart, ik bedoel met die kleine maatjes (1,25 a 1,375 inch) dus de diameter van de individuele header pijpen, zoals ik het begreep uit Kars zijn eerste vraag. Een volgende keer zal ik wat ondubbelzinniger proberen te zijn, maar ik heb nu eenmaal een bloedhekel aan (te) veel typen... Voor de verzamelpijpen (ofwel uitlaat... :p ) mag het wel wat dikker, zoals jij al opmerkte. (Zelf heb ik 2 x 2,5 inch..)

Dan over de 2e vraag; Dat hangt maar net af van de mixer die bovenop je carb. staat. Bij mij staat een Impco 300A bovenop een Edelbrock 1406. Ook hangt het af van het max. vermogen cq. toerental van je motor. In ongekietelde staat is zo'n 4 à 500 cfm zat, denk ik, maar zulke kleine 4 bbl's zijn er niet (de antieke Carter WCFB daargelaten) dus zal het een 600 cfm vac. sec. Holley, een Edelbrock 1406, een Holley 2 bbl. 500 cfm of een standaard 2 bbl. worden. Ga in ieder geval niet groter dan 600 cfm. (Doe je dat wel, dan zal die in de lagere toerengebieden zo goed als onmogelijk af te stellen zijn...)
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Rienk, zo had ik het ook begrepen.
Ik wist zo uit m'n hoofd niet hoe dik de pijpjes van de "header" zelf waren, dus heb ik deze maten even weggelaten, maar ik wist ook dat die pijpen niet al te dik zijn.
Ik borduurde dus eigenlijk verder op jouw verhaal (heb ook een hekel aan (te)veel typen; de helft van dit verhaal is dus ook gekopieerd).
Gerhart
Gesloten