Pagina 1 van 1

Geplaatst: 15 mei 2002 16:51
door A3 Berger
Ik kijk hier regelmatig om de verschillen tussen een 318 en een 360 motor te vinden, en dat valt nog niet echt mee.
De chatsite heeft onvoorstelbaar veel bezoekers per dag, en voor dat je het weet 'sneeuwt' je vraag onder.
Daarnaast praten amerikanen heel wollig en met veel show, zonder echt te antwoorden op ieder punt.

Wat ik tot nu toe weet is:
De 360 is anders gebalanceerd, namelijk buiten de motor ipv intern. Bij mijn motor is achter de trillingsdemper een excentrsiche schijf te zien, ik weet alleen niet of hij dan ook nog op de flexplate gebalanceerd is. Sommige amerikanen praten over of-of.

Verder is het zo dat ik (nog) geen 360 cilinderkoppen heb, en ik dus aan het uitzoeken ben welke verschillen hierin zijn.
Volgens mij is het gietwerk met poorten zo'n beetje hetzelfde, maar de klep grootte kon wel eens anders (groter dus) zijn, dat zou betekenen dat ik misschien de koppen moet aanpassen aan deze grotere (nieuwe) kleppen, of op zoek moet naar 360 koppies.(wie heeft er nog een paar?)

Nou ja goed, hoe het ook mag zijn, als iemand hier iets over kan vertellen hoor ik het graag.

Thanx en tot schrijfs

Geplaatst: 15 mei 2002 18:25
door Rienk
A3, de exacte klep maten staan vast wel in het werkplaatshandboek. (De dikke Dodge bijbel, een must, alhoewel het een prijzig (EUR 90 of zo..) boekie is. Haynes en/of Chiltons halen het daarmee vergeleken echt niet).

Wat ik wel zeker weet is dat de inlaatpoorten van de 340/360 groter zijn dan die van de 273/318. Een Edelbrock Performer sluit perfect aan op de 273/318, en de Performer RPM of de Weiand Stealth sluiten weer perfect aan op de 340/360.

Verder zit er gegarandeerd verschil in de inhoud van de verbrandingsruimte, wat weer directe invloed heeft op de compressieverhouding...

Geplaatst: 16 mei 2002 00:01
door Rienk
Ook leuke titels zijn 'how to hot rod small block mopars' en dezelfde titel voor big blocks, maar die laatste is op jou (nu) n.v.t. Bel maar effe of je 'm wilt lenen.

Geplaatst: 17 mei 2002 09:17
door A3 Berger
Thanx elke weg.
Een amerikaan schreef ook dat 318 kop op een 360 blok, door de kleinere verbrandingsruimte een hogere compressie verhouding geeft, en als je op LPG rijdt kun je dat wel gebruiken. tja

Geplaatst: 19 mei 2002 10:42
door Tonnie Wittenaar
Nog een boekje wat ik een keer heb gekocht, kun je ook lenen, en een stukje tekst over de koppen:

Afbeelding Afbeelding

Geplaatst: 27 mei 2003 22:43
door jean-paul
ik ben er sinds kort ook achter dat er een andere converter in moet. ik heb in eerste instantie eps gebeld (waar het 360blok is besteld), zij zeiden dat dit niet nodig zou zijn als je van 318 naar 360 zou gaan. helaas pindakaas, wel dus. ook moet er een (andere) harmonic balancer op. zo blijf je bezig....
via het dodge-forum ben ik hier achtergekomen. dus iedereen hartstikke bedankt voor jullie info.

Geplaatst: 28 jul 2003 10:19
door A3 Berger
Ik ben het volgende te weten gekomen via de amerikaanse forums: een 318 is intern (krukas) gebalanceerd, men noemt dit ook wel 'neutraal'. De 360 is pas in balans als hij gemonteerd is, dus in combinatie met de flexplate/converter/harmonic damper. (externally balanced)

Waar zit nu het verschil?: de harmonic damper is niet uitwisselbaar met de 318 en moet dus gekocht worden, als hij er al niet op zit. (aan de voorzijde achter de v-schijf poelie) en de 360 heeft een gewichtje nodig die excentrisch geplaatst is. Dit kan op twee manieren bereikt worden nl

1: dmv een 360-converter (hierop zit excentrisch een gewichtje gelast)

2: dmv een flexplate met dit zelfde excentrische gewichtje.

Oplossing 2 is natuurlijk de goedkoopste (artikelnr:BMM 10236 $75 Summit) :D

Daarnaast zijn er nog enkele andere verschillen zoals:
- andere karterpan.
- één andere motorsteun. (ben zelf nog niet zover dat ik daar meer details over kan geven)
- andere carburateur. (grotere boring)