Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Onsteking

How to hot rod your small block Mopar engine, ofwel hoe krijg ik meer paardjes uit dat mooie machientje?
Maverick #W200#
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 nov 2004 19:09
Locatie: Ede

Bericht door Maverick #W200# »

Als mijn dodge stationair loopt warm en ik meet de vooronsteking met een osccilo.... ossilo.... met een flitslamp, staat deze op 2 graden voor BDP, als ik nu gas geef loopt hij terug nar ong. 10' voor BDP en terug in stationar komt hij dan niet goed terug bij die twee graden, maar blijf hangen bij 4 a 5 en loopt heel langzaam terug nar 2. Loopt er dan iets zwaar in de vervroeging?

en wat kan ik het beste aanpassen wat bertreft de onsteking om vooral veel koppel onderin te krijgen?

met vr. groet Cornelis van Roekel
W200, '76, 318-V8, 4'' rancho + 4'' body lift
413 BB (still under construction)
W200, '76 Ambulance (for parts)
motocari mukumbwa
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2004 16:38
Locatie: Aarstelaar België

Bericht door motocari mukumbwa »

Hey Maverick,

Als je meer wil weten over de onsteking en de vervroegingen kan je al zeker terecht bij de topic vacuum vervroeging hier in de performance database.
Als je centrifugaalvervroeging zo blijft hangen is het op zijn minste tijd voor een smeerbeurt van het systeem.
Als snelle oplosser kan je eerst wat WD40 of aanverwante kruipolie in de verdeler spuiten en ook in de verdeleras onder de rotor (viltje even verwijderen).
Dan kan je met de rotor op de as een lichte draaibeweging uitvoeren om het centrifugaalsysteem te bewegen.
Wanneer de boel soepeler beweegt druppel je enkele druppels onder het viltje en erop.
Wanneer de boel blijft vastzitten demonteren en reinigen zoals beschreven in de topic vacuum vervroeging.
Om de prestaties te verbeteren kan je een aantal dingen doen:
eenvoudigst is het verzetten van de voorontsteking en het regelen van de vacuumvervroeging.
Met het regelen van de voorontsteking kan je gaan tot 12 à 15° voor (beetje afhankelijk van motor tot motor en wat er al aan veranderd is zoals carbu headers enz). Hiervoor dien je wel eerst een nieuwe markering te maken op de riemschijf van je krukas. Met wat moeite kan je op het blok de afstand meten tussen 0 en 8° deze afstand zet je over op de schijf. volgens klokwijzerzin voorbij de orginele markering als je voor je dodge staat. Zorg voor een duidelijk verschil tussen de originele en de nieuwe markering. Wanneer de nieuwe markering op 0 staat heb je 8° voor. Wanneer de nieuwe markering op 3° staat heb je 8 + 3 = 11° voor enz.
Daarna kan je spelen met de regeling van de vacuumvervroeging. Dit zal vooral invloed heben op deellastgebruik van de motor oftewel geen volle gas geven. Hier kan ik je nog geen waarden geven aangezien ik zelf nog aan het regelen ben.
Als je nog verder wil gaan dien je eerst de veertjes van de centrifugaalvervroeger te vervangen en daarna helemaal opnieuw beginnen met regelen. Zie ook topic vacuum vervroeging.
Alvast veel pleizer met experimenteren.

Groeten




Edited By motocari mukumbwa on 1132558993
Groeten

Marco


To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
Maverick #W200#
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 nov 2004 19:09
Locatie: Ede

Bericht door Maverick #W200# »

ik heb net de vooronsteking van 2 naar 8 graden voor BDP gezet, dat scheelt echt een enorm stuk, hij trekt veel beter en het knetterende geluid (gas wat nog in de uitlaat verbrand) is ook zo goed als weg, voorlopig maar even zo proberen en misschien nog iets vroeger?!?

met vr. groet Maverick
:bier:
W200, '76, 318-V8, 4'' rancho + 4'' body lift
413 BB (still under construction)
W200, '76 Ambulance (for parts)
lucadee
Berichten: 363
Lid geworden op: 01 dec 2003 18:56
Locatie: geulle
Contacteer:

Bericht door lucadee »

hee manne en vrouwe,

bedoelen jullie met de vooronsteking verstellen het verdraaien van de imbus in de distributor?? ???


the groeten
Luc
LIEVER HOOG WATER DAN HOGE BLOEDDRUK


1977 DODGE W200 318 cui edelbr.streetmaster 2,holley 650,purple cam,flowtech headers.

1968 DODGE CHARGER 451 cui stroker,edelbr.torker2 ,holley 750,purple cam
gukke
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 feb 2003 00:00
Locatie: Kortenberg (Belgë)
Contacteer:

Bericht door gukke »

@lucadee: nope
Verstellen van de voorontsteking doe je door de hele distributor te verdraaien.

Ik heb de mijne afgeregeld tegen een muurtje.
- De voorste banden ertegen (+/- 50cm hoog)
- Starten en in D
- distributor losgezet
- distributor (heel) langzaam verdraaien tot hij de meeste kracht heeft als je een klein beetje gas geeft.
Dit moet je ook rustig doen (gaas geven) want als je te brut gas geeft pakt je converter te fel en valt hem dood als hij ni goed staat.

De mijne kroop bijna over de muur toen hem juist (denk ik) stond. Veel meer Power. :p
gukke
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 feb 2003 00:00
Locatie: Kortenberg (Belgë)
Contacteer:

Bericht door gukke »

@motocari mukumbwa:

Mijn parts zijn allemaal toegekomen bij Axel in artselaar.
Dus één van dees die is gaan afhalen.
En dan als ik eens tijd heb de hele zwik monteren. En dan ook is proberen te experimenteren met de curve van de voorontsteking.
Ga hem afregelen op de LPG. Daar ik toch het meeste op rijd. Soms is ne km of 10 op benzine heel sporadis.
Maverick #W200#
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 nov 2004 19:09
Locatie: Ede

Bericht door Maverick #W200# »

verstellen van de vooronsteking kan ook door die inbus te verdaaien, maar dan verander je de vervroeging van de onsteking.

het is zeker het proberen waard, in mijn geval boekte ik een enorme winst.

kijk voorverdere info op het grote topic over ontsteking dat staat ook veel uitgelegd.

met vr. gr. MAVERICK




Edited By Maverick #W200# on 1132679433
W200, '76, 318-V8, 4'' rancho + 4'' body lift
413 BB (still under construction)
W200, '76 Ambulance (for parts)
motocari mukumbwa
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2004 16:38
Locatie: Aarstelaar België

Bericht door motocari mukumbwa »

Hallo samen,

Even voor de goede orde:

De vaste voorontsteking regel je door de verdeler in zijn geheel te verdraaien.
De vacuumvervroeging regel je met de imbusvijs.

Voor je aan de vacuum begint eerst de vaste voorontsteking regelen. Dit geeft voordeel over het ganse toerentalgebied en bij konstante snelheid.
Enkel aan de vacuumvervroeging regelen geeft slechts een beperkt voordeel bij optrekken zonder plankgas.

WEES IN ELK GEVAL AANDACHTIG VOOR PINGELEN dit is te vroege ontsteking.
dit betekent de dood voor de motor.
Bovendien regel met deze lagere temperaturen niet tot op het uiterste anders kan je volgende zomer toch weer terugregelen. De motor wordt dan warmer en zal sneller te veel voorontsteking krijgen.
Het wel steeds beter een graadje te weinig dan ee ngraadje te veel.
Dus experimenteer maar blijf op je hoede.

@ gukke,

Als je regelt zuiver op LPG zal je problemen krijgen wanneer je wil optrekken op benzine.
Dat ben ik ook tegengekomen, maar een graadje terug kan al veel verhelpen.
In elk geval veel succes met de montage en het experimenteren.
als je naar Aartselaar komt je weet het hé ! altijd welkom.

Groeten




Edited By motocari mukumbwa on 1132697254
Groeten

Marco


To Dodge or not To Dodge ? That is the question.
A man's Dodge is his castle.
Gesloten