Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Spacer tussen carb en manifold - Wat kan dit bijdragen aan de performance

How to hot rod your small block Mopar engine, ofwel hoe krijg ik meer paardjes uit dat mooie machientje?
Tonnie Wittenaar
Site Admin
Berichten: 564
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)
Contacteer:

Bericht door Tonnie Wittenaar »

Op een ander plekje in ons forum: Oud & Nieuw..., Kijk en vergelijk las ik de volgende tekst van Frans Veldman:
Ok, ik heb wel een 1" spacer tussen manifold en carburateur, maar dat geeft wel lekker veel koppel (neem er een met vier gaten, dat werkt het mooiste). Dan krijg je een flinke gassnelheid en dan wordt de lucht goed door de carburateur getrokken, ook tijdens de overgang van de ene naar de andere cylinder blijft de lucht dan nog doorstromen (massatraagheid).
Nu was ik benieuwd naar het volgende:
Aangezien er standaard op m'n 360 een Quadrajet 800cfm carburateur zit (waar ie overigens behoorlijk snel mee is :) ) was ik benieuwd of een spacer nog iets kan toevoegen aan de performance
Afbeelding



Edited By tonnie wittenaar on 16 Jan. 2002 at 11:37
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Grappig is dat: Ik heb gisteravond net een nieuwe pagina op mijn site gezet met daarin een heel verhaal over inlaatspruitstuk, spacer en carburateur.

zie http://www.knoware.nl/users/veldman/fra ... 00carb.htm

Er zijn twee soorten spacers, een met een enkel groot gat in het midden, en zogenaamde 4-hole spacers met voor iedere gasklep een eigen gat. De eerste zou voornamelijk bijdragen in het hoge toerengebied, de tweede meer bij de lage toeren, koppel dus.

Spacers werken ongeveer hetzelfde als headers. Je maakt als het ware een stukje buis, je laat daar met een noodgang lucht doorheen gaan, en omdat die lucht een massatraagheid heeft krijg je een soort "zuigend" effect. In theorie geldt dat hoe langer de weg van carburateur naar inlaatklep, des te meer power.

In de nieuwe Mopar Magnum motoren ("onze" 318/360 maar dan met enkele verbeteringen) gebruiken ze om die reden een inlaatspruitstuk waarin de poorten een heuse looping maken! Het inlaatspruitstuk ziet eruit als een halve oliedrum!
Dat kunnen ze daar ook doen, want die motor heeft benzine-injectie, dus er gaat alleen maar lucht door het spruitstuk. Met benzine moet je uitkijken dat het niet teveel afkoelt onderweg.
Nu hebben wij onze motoren op LPG lopen, en dat zou dus prima met zo'n manifold kunnen.

Een spacer is een oplossing die dus enigzins die kant opgaat. Langere inlaatkanalen, meer power...
Verwacht er echter geen wonderen van. Ik heb zo'n ding erop gezet omdat ik toch pakkingen en studs moest hebben voor de carburateur, en die zitten standaard bij een spacer. Dus het kostte me bijna niets, zowel in geld als in extra werk. En dan is zoiets mooi meegenomen.

O ja, er is nog een voordeel: Isolatie. Het inlaatspruitstuk wordt verwarmd met uitlaatgas (er loopt een uitlaatgaskanaal door je spruitstuk) maar je carburateur wil je liever koel houden, zeker als je op LPG rijdt.

Voor de Quadrajet hebben ze bij Summit hele mooie. Ik heb zelf zo'n Quadrajet spacer onder mijn Holley Spreadbore gezet.

Apart trouwens dat er een Quadrajet op zit. Dat heeft Mopar maar heel kort gedaan. Ze waren meer verzot op de ThermoQuad (ook goed voor 850 cfm).

Groeten,
Frans
rudodge
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2002 00:03
Locatie: Heelsum (gld)

Bericht door rudodge »

ff een vraagje
heeft het zin om op een orginele carb van een w200 spacers te zetten ??
kwil volgend jaar pas een edelbrock op m,n 318 zetten
maar kwil ff kijken of het ook zin heeft om er 1 op de orginele te zetten
daarbij wil ik proberen om hem zelf te maken of is dit bijna onmogelijk ivm luchtkanalen en bezinekanalen
en is de hoogte van een spacer ook van belang???
vragen vragen vragen......maarja als ik het nie vraag zal ik het ook niet weten :)

mvg rudodge
rudodge
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2002 00:03
Locatie: Heelsum (gld)

Bericht door rudodge »

hey sicky
ik ben er niet meer aan toe gekomen om op de orginele carb van m,n w200 spacers te zetten
op m,n edelbrock had ik hem wel zitten,je merkt dat je meer trekkracht hebt onderin
ik denk dat het voor je orginele carb ook wel iets zal bijdragen
maaaaaaar verwacht er geen wonderen van :)
ben je er trouwens al uit wat het probleem is van je dodge ?

mvg rudodge
Gesloten