Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Ontluchtings probleem - HELP!!!!

Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Hallo dodgers,

ik heb DRINGEND jullie hulp nodig,

het zit zo, ik was/ben de dodge aan het klaarmaken voor Hesdin, hiervoor wilde ik mijn lekkende hoofdremcylinder vervangen, (veiliger gevoel),

en nu komt het, ik heb de hoofdremcylinder vervangen voor een nieuwe Dorman hoofdremcylinder,

deze in de werkbank ontlucht en vervolgens gemonteerd, tot zo ver nog geen problemen.

toen kwam het ontluchten, van verste band (rechts achter, naar links voor) rechts achter geen probleem, paar belletjes en daarna alleen maar remvloeistof. toen kwam ik bij links achter aan, hier eerst wel netjes remvloeistof, maar na een tijdje niet meer,

alleen nog maar lucht, en het lijkt er ook op dat het remsysteem geen druk opbouwd. mijn pa heeft zo lang op de rem zitten trappen dat ie er een lamme poot aan overgehouden heeft.

ons onluchtingssysteem is, slangetje in een potje met laagje remolie, vervolgens 3x pompen, rem volledig ingetrapt houden, vervolgens losdraaien, lucht eruit en weer dicht. vervolgens weer 3x pompen, enz....

nu blijven we (na 1,5 uur proberen) alleen maar lucht houden. daarom hebben we de pin die op die soort van zuiger zit die in de rembekrachtiger zit , een paar keer in of uit gedraaid, dit heeft tot nu toe nog niet geholpen,

Heeft iemand een idee wat er fout gaat of mis is?,

Let op het is wel dringend aangezien ik volgende week donderdag naar hesdin wil en niet kan gaan, wanneer de wagen niet remt!

Bvd en wie heeft het winnende antwoord...

laurens
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
brigadierdog
Berichten: 57
Lid geworden op: 07 jul 2008 17:54

Bericht door brigadierdog »

Hmmmm ??? ......Interessant onderwerp..... dit omdat ik al vanaf koninginnedag iedere dag volcontinu bezig ben om me remmen goed te krijgen.
Had ook een lekkende hoofdremcilinder en heb hem vervangen door een gebruikte Wagner en had eerst ook maar heel weinig remolie op de achterremmen bij het ontluchten.....
Wat ik nu dus gedaan heb is, het stangetje in de bekrachtiger langer (4 volle slagen) gemaakt zodat de zuiger in de hoofdremcilinder de poorten voor de achterrem ook opengooit. En toen was het gelukt! Echter moet je wel opletten dat je hem niet te ver uitdraait anders komt er continu druk op je VOORremmen en gaan ze blokkeren. Dat word dus effe pielen om uit te zoeken wat het beste voor jou werkt.
Ik zit er nu dus over te denken om een revisiesetje te kopen voor mijn oude hoofdremcilinder omdat ik deze Wagner niet helemaal vertrouw ???




Edited By brigadierdog on 1242166073
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Dat heb ik ook al geprobeerd,

het lijkt er alleen op dat de rem helemaal geen druk op bouwt, het is namelijk mogelijk om de rem de hele tijd helemaal in te drukken.
het is ook zo dat ik helemaal geen olie links achter meer krijg, dus alleen nog maar lucht...

weet iemand hoever dat stangetje uitgedraaid moet zijn?
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

heb ik ook gehad.

ik loste het op door een ruitensproeierpomp van een ford capri uit de koffer te nemen ( is een pompje waar 2 slangen opkomen en geen reservoir standaard aanhangt).

deze ruitensproeierslangen zijn van dat soepel plastiek en kan je makkelijk op de ontluchtingsnippels steken.
ontluchtingsnippel klein beetje open draaien (heel klein beetje dat er eigenlijk amper olie doorkomt) en dan de pomp aanzetten.

gewoon zien dat de reservoir vooraan altijd vol is en de olie komt er vanzelf uit. ik had gedacht dat het pompje ging kapot zijn, maar dat ding heeft nu al ongeveer 300liter diesel overgepompt en werkt ook nog altijd (alleen die zachtrubberen leiding is verduurd nu, maar heb gevonden dat aquarium leidingen ook in dezelfde diameter bestaan :D )
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 931
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Hoi Laurens,

Je ontluchtings principe is goed, en het moet na en paar keer ontluchten toch goed zijn

Ik heb in het verleden ook ontluchtings problemen gehad, toen bleek dat de achter remcilinders niet oke te zijn :angry:
Kun je de linker remcilinder ook afdoppen zodat deze even niet meedoet ?
En dan eens kijken of het probleem zich nog voordoet...

Ik verdenk de remcilinders achter
en ....... je de olie niveau goed in de gaten houd :p

Ik ga er vanuit dat je hoofdremcilinder wel goed is, maarja zul je zien, dat die niet goed is .
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

henk, weet jij misschien hoe ik kan controleren of deze stuk zijn?

Mijn rechter kant werkt wel normaal maar links niet, bij het ontluchten van de linker kant verdwijnt er ook geen remolie uit de hoofdrem reservoire.

weet jij ook mischien hoe lang de pin moet staan die in de rem bekrachtiger verdwijnd?

daarnaast heb ik helemaal geen tegendruk op het pendaal, zodoende remt hij niet.
Hoe zou dit kunnen komen en op te lossen zijn?

groeten Laurens
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
brigadierdog
Berichten: 57
Lid geworden op: 07 jul 2008 17:54

Bericht door brigadierdog »

Laurens schreef:.......

weet jij ook mischien hoe lang de pin moet staan die in de rem bekrachtiger verdwijnd?

daarnaast heb ik helemaal geen tegendruk op het pendaal, zodoende remt hij niet.
Hoe zou dit kunnen komen en op te lossen zijn?

groeten Laurens

Dit had ik dus ook......
en als er geen remolie uit komt met het ontluchten wil dat zeggen dat er ergens een blokkade is.
Dus kan het zijn dat er een propje (vuil oid) in de leiding zit, òf dat het stangetje niet ver genoeg in de hoofdremcilinder drukt.
Ik heb even voor je gekeken, en als je het stangetje helemaal indraait en vervolgens weer 6 volle slagen uitdraait staat ie net zo ver als wat ik hem heb staan. :)

Gr. Toon
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Sorry, maar je onluchtingsmethode is NIET goed.
Bij ons systeem moet je als volgt werken:
- rempedaal los
- ontluchtingsnippel opendraaien
- rempedaal naar beneden duwen en beneden houden
- nippel dichtdraaien
- pedaal weer omhoog laten komen

Als je volgens deze methode ontlucht, hoef je niks met de regelaar te doen.

Als je namelijk eerst het pedaal indrukt en daarna pas de nippel opendraait, gaat de regelaar naar de achterremmen dicht en kun je ze nooit ontluchten.
Gerhart
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Iedereen bedankt voor alle handige, en hulp volle reacties.

ik ga vanavond gelijk proberen of ik hem nu wel kan ontluchten
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Ik ben vandaag weer 1,5 uur bezig geweest met onluchten op de manier die gerart beschreef

nu heb ik inmiddels ook geen olie druk meer aan de andere achterkant v. d. dodge
nu hebben we even gekeken of de remcylinder werkt (de hoofdremcylinder) wanneer deze afgekoppeld is, geeft deze één mooie constante straal remvloeistof dus dat is goed...

ook hebben we geprobeerd om het systeem eerst schoon te blazen met perslucht, hierbij kwam wat olie uit één van de nippelgaten, maar meer ook niet

weet iemand hoe lang het duurt voordat je in dat systeem dat helemaal vol lucht zit, weer olie en druk krijgt?

en wat zou het probleem kunnen zijn waardoor ik geen olie, of olie druk meer krijg. voordat ik de hoofdremcylinder vervangen heb, had ik hier helemaal geen problemen mee?

WIE O WIE, want zonder dodge geen hesdin:S
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 931
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Hoi Laurens,

je kunt kijken of er geen remolie achter de rubber zitten van de remcilinders achter
Zie ook https://www.wee200.nl/w200_tips/apk/apk3.htm

hoelang de pen moet zijn weet ik niet (??)
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

tip: , die remverdeler aan de binnenkant van t chassis onder de stuurkolom is bij dit soort werkzaamheden ook altijd een dwarsligger , dat pinnetje klapt naar binnen zodra je ergens lucht of drukverlies hebt en blokkeert dan de remmen kruislings ( bijv.dus l.voor in comb. met r.achter), pinnetje moet naar buiten staan voor een goed remcircuit, hier ook aan denken met ontluchten.
brigadierdog
Berichten: 57
Lid geworden op: 07 jul 2008 17:54

Bericht door brigadierdog »

bastian schreef:tip: , die remverdeler aan de binnenkant van t chassis

......... pinnetje moet naar buiten staan voor een goed remcircuit, hier ook aan denken met ontluchten.
En wat nou als het pinnetje niet in of uit te trekken is? Is de remdruk dan oké?

Gr. Toon
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Als je gewoon met normale pedaaldruk ontlucht (dus met open nippel tijdens intrappen), hoef je niks aan de regelaar te doen.

@Laurens: heb je de duwstang tussen je rempedaal en de hoofdremcilinder ook gecontroleerd en eventueel afgesteld? Als die niet goed is, kun je ook rare dingen krijgen.
Gerhart
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Ik heb die stang aangepast naar de waarde van brigadierdog.

Dus helemaal indraaien en vervolgens 6 volle slagen terug.
Mijn vader heeft een soort vaccuum apparaat geregeld waarmee de remolie vanuit de hoofdcylinder als het ware door de leiding getrokken wordt. hiermee hoop ik de boel te kunnen ontluchten.

Alvast bedankt voor de vele handige tips.. hoop dat het me lukt



Ik houd jullie op de hoogte
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Plaats reactie