Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Trommelremmen achter, blokkeren, overberemd etc

hanswillems
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 apr 2005 17:22
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door hanswillems »

Ha Gerhart,
dank voor je snelle reaktie en tips. Hier kan ik zeker mee verder.
Met vriendelijke groet,
Hans
Hans Willems
xraunx

Bericht door xraunx »

Op aanwijzing van mijn APK mannetje toch maar de achterremmen uit elkaar gehaald...en ik vermoed dat ik de eerste ben :D .
Bij het loshalen kwam ik erachter dat de "moeren" die de lagers borgen gewoon los zitten!!! Deze kon ik gewoon met de hand losdraaien ???

affijn trommel eraf, binnenkant heeft overal een laag vastgekoekt zand zitten. Ook zijn de schoenen erg op
en lopen er allerlei sleufjes door de trommel.

-Wat kan ik doen aan de groeven in mijn trommel, of hoort dit zo?
-Hoort het zo dat de lagers zo los zitten of moet ik deze op enig manier vast zien te draaien?

help. XraunX
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Groeven mogen niet in een trommel.
Kun je oplossen door uit te laten draaien of te vervangen. In beide gevallen altijd de remvoeringen ook vervangen.

Dan de wiellagers: de eerste moer zorgt voor de spanning op de lagers en moet redelijk vast aangedraaid worden. Zo vast, dat er geen speling meer op zit (even voelen met het wiel erop).
Hierna de tweede (borg)moer zeer vast draaien en borgen met de sterring die tussen de twee moeren moet zitten. Borgen door één lipje naar de binnenste moer en één lipje naar de buitenste moer te buigen.
Gerhart
xraunx

Bericht door xraunx »

Gerhart, bedankt voor je hulp. :D
Erg duidelijk verhaal...pas een goede nederlandse uitleg maakt voor mij het engelse haynes taaltje leesbaar.

Ik heb je uitleg gelezen en de trommels zijn te diep ingesleten om nog uitgedraaid te kunnen worden.

Inmiddels heb ik de hele trommelrem uit elkaar liggen.
Weet iemand toevallig of alle onderdelen hiervan los te bestellen zijn, ik heb namelijk een gebroken "automatic adjuster cable" en een kromme "upper shoe hold down spring".???
iemand ervaring met het verkrijgen van deze onderdelen? leuk adresje?

Grtzz XraunX
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Als je nieuw wilt hebben, Catalina of C&P (links op deze site).
Voor tweedehands Arjan 06-10375721 (Biestieboy).
Gerhart
xraunx

Bericht door xraunx »

smorgens,

Iemand enig idee hoe ik aan een dop kom om de centrale moeren op de achterwiellagers vast te draaien?
De maat is 65mm, ik heb geen idee welke engelse maat hierbij hoort.
Als iemand enig idee heeft hoor ik het graag ik heb namelijk al verschillende mensen gebeld maar niemand heeft ook maar enig idee waar dit te halen. ???

ben ik misschien de enigste die dit zonder hamer en beitel wil doen?

Grtzz,.,.,XraunX
Dikkiedik
Berichten: 355
Lid geworden op: 06 feb 2004 16:49
Locatie: Obdam

Bericht door Dikkiedik »

Tot nu toe doe ik het zelf ook altijd nog met hamer en beitel. Maar een alternatief is welkom idd.
W200- '77, 360, D60 Front & Rear
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Is ongetwijfeld een "special tool" voor, maar ik gebruik gewoon een ouwe afgedraaide dop.
Weet zo uit m'n hoofd de maat niet, maar zal inderdaad zo rond de 65 mm. zijn.
Je mag 'm gerust van me lenen, maar dat zal wel geen optie zijn.
Ik zal morgen eens even meten.
Gerhart
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Dop steek is 66 mm.
Buitendiameter is 81 mm.
Gerhart
107-1025895715

Bericht door 107-1025895715 »

Bij de APK keuring liep ik tegen hetvolgende probleem aan!
de remvertraging op de achterwielen is hoger dan op de voorwielen. Dit is normaal!!! maar bij een steekproef door het RDW werd dit verhaal afgekeurd.
Nu heb ik een brake proportioning valve ( rem doseer klep) tussen de remleiding geplaatst. Nu kan je gewoon de remdruk instellen! Auto remd nu veel beter en als je meer gewicht in de bak gooit verstel je gewoon de klep voor meer remdruk.
Het rijdt veel beter als voorheen!

Met vriendelijke groet Paul van de kraats
Kne
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 dec 2006 16:18
Locatie: Baarle-Nassau

Bericht door Kne »

Hey Kraats,

Dat klinkt goed. Mijn Dodge remt als een echte amerikaan (ipv remvoeringen kauwgomballen :p ).
Wat zijn de kosten van zo'n klep? en is deze een beetje eenvoudig te plaatsen en af te stellen?

groeten
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 931
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Ik heb mijn achterremmen bekeken
En hoe is eigenlijk de status van mijn trommelremblokken ?
Is het wel oke ? , of moet ik nieuwe kopen

Alles schanieren even ingespoten met "looptsofine"

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Moet je even de "diepte" van de klinknageltjes bekijken; als die nog 2-3 mm. vrij zitten kun je nog wel even vooruit. Kijk wel bij ALLE klinknageltjes!
Gerhart
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 931
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Hoi Gerhart,

bedankt voor de snelle reaktie, ga het morgen bekijken

:D
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Henk_W200 schreef:En hoe is eigenlijk de status van mijn trommelremblokken ?
P.s.: remvoeringen heten bij trommelremmen "schoenen" en bij schijfremmen "blokken".
Vaak handig te weten hoe de onderdelen exact heten als je wat moet bestellen.
Gerhart
Plaats reactie