Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

ontluchten

w200 soest
Berichten: 118
Lid geworden op: 30 apr 2007 10:12
Locatie: soest

Bericht door w200 soest »

ik had een lekke remleiding,deze is vervangen!
ik dacht dat ik de leidingen goed ontlucht had,maar dit is niet echt gelukt!
hoe kan ik de leidingen het beste ontluchten?
Dikkiedik
Berichten: 355
Lid geworden op: 06 feb 2004 16:49
Locatie: Obdam

Bericht door Dikkiedik »

Heb je alle remmen ontlucht?
Beste is (bij mijn weten) om op het verste punt te beginnen, dus rechtsachter, daarna linksachter, dan de beide voorremen. Net zolang elke rem ontluchten tot er absoluut geen belletjes meer uit komen, en dan beter te lang "doorspoelen"met nieuwe remvloeistof dan te kort. Ook regelmatig je reservoir bijvullen uiteraard.
Was je hoofdremcilinder leeg? Als hier nl lucht in zit moet je deze als eerste goed ontluchten. Schijnt dat er nogal eens lucht in wil blijven zitten, ook na vullen en ontluchten. Hier staat ook het e.e.a. beschreven over hoe je te werk moet gaan om de master cilinder te ontluchten.
Suc6 en groeten,
Dick
W200- '77, 360, D60 Front & Rear
w200 soest
Berichten: 118
Lid geworden op: 30 apr 2007 10:12
Locatie: soest

Bericht door w200 soest »

oke,ja dat heb ik gedaan..heb elke remleiding losgedraaid 1 voor 1 en het rempedaal in blijven trappen totdat de lucht eruit was!
mijn de hoofdremcilinder was zo goed als leeg!
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

valt altijd tegen dat ontluchten ,heb toevallig vandaag wat dot 3 bij gevuld ,je zou trouwens ook de centrale leiding los kunnen koppelen waar ie op t hoogste punt zit
w200 soest
Berichten: 118
Lid geworden op: 30 apr 2007 10:12
Locatie: soest

Bericht door w200 soest »

maar het werkt niet als ik de leidingen bij de hoofdremcilinder loshaal en dan ontlucht??
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

als je de remleidingen loshaalt dan komt er weer lucht in als je ze vast draai dus dat schiet niet op.
En je zei dat je hoofdremcylinder bijna leeg was?
Betekent dit dat je ontlucht hebt zonder de hoofdremcylinder bij te hoeven vullen?
Als er lucht inzit moet je bij elk wiel zeker 2 keer bijvullen is mijn ervaring.
Succes met ontluchten.
w200 soest
Berichten: 118
Lid geworden op: 30 apr 2007 10:12
Locatie: soest

Bericht door w200 soest »

hij was leeg nadat ik de leidingen had vervangen..
ik heb 1 x olie bij moeten vullen tijdens het ontluchten!
meneergijs
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 mar 2008 23:57

Bericht door meneergijs »

w200 soest schreef:hij was leeg nadat ik de leidingen had vervangen..
ik heb 1 x olie bij moeten vullen tijdens het ontluchten!
Dat is niet ontluchten ,dat is bijvullen. :p
Dikkiedik
Berichten: 355
Lid geworden op: 06 feb 2004 16:49
Locatie: Obdam

Bericht door Dikkiedik »

Hoi Henk,
Spoel de boel als eerste maar eens goed door met remvloeistof. Een keer bijvullen is te weinig op het hele systeem. Pas als alle leidingen voorzien zijn van nieuwe olie weet je dat er geen lucht meer in zit. Nu kan er halverwege de leiding nog best een luchtbelletje in zitten bijvoorbeeld.

Suc6,
Dick
W200- '77, 360, D60 Front & Rear
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Dat zei ik dus ook al minstens 2 a 3 keer bijvullen per wiel !!!. Net zo lang tot je geen luchtbellen meer ziet.
Dan voelt het rempedaal ook lekker "hard" aan als je erop trapt.
En het is raadzaam om na een poosje gereden te hebben alles nog een keer na te lopen.
Succes ermee.
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 931
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Heb ook veel ontluchtings problemen gehad

Bleken de remcilinders achter te lekken, had geen olie verlies in hoofdremcvilinderm, omdat de olie bleef hangen in de rubber van de remcilinder
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
american-rules
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 nov 2006 01:41
Locatie: Tilburg

Bericht door american-rules »

Als je Hoofrem cilinder tijdens het ontluchten leeg is geweest , zul je EERST je hoofdremcilinder moeten ontluchten voordat je verder gaat met de wielen ontluchten !!
Anders kun je ontluchten tot je een "ons" weegt , en krijg je het niet voor 100% voor elkaar !!!

Gr J-P.
NOTHING BEATS CUBIC INCHES !!!!
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

ik versta niet wat de problemen zijn bij het ontluchten.

ik heb men hoofdremcilinder vervangen en zelf alles alleen gedaan. lukt perfect. dodge rijd goed, remmen werken goed.

allereerst de nieuwe hoofdremcilinder in de bankvijs gestoken en daar vloeistof in gedaan en de cilinder 1cm induwen en dit blijven herhalen tot er geen luchtbellen meer uitkomen.

daarna de hoofdremcilinder gemonteerd.
achter 1 ontluchtingsnippel losgedraaid en een stukje leiding aan gehangen (ik gebruik dezelfde soort als voor de ruitensproeiers, past er perfect op en is heel soepel. die leiding leg je in een potje waar je de oude vloeistof mee opvangt.

dan druk ik rempedaal ongeveer 30keer in (NIET HELEMAAL TOT HET EINDE DRUKKEN). gewoon de normale slag zoals je bij het rijden gewoon bent.
DAN ga je remvloeistof bijvullen. en begin je opnieuw. af en toe ga je eens kijken of die leiding nog luchtbellen heeft.
meestal na 3x bijvullen van die achterste reservoir is alles wel door gespoeld. en dan begin je met het andere achterwiel. idem als voorgaande.

als dat in orde is, vul je de achterste reservoir tot het correcte niveau.

dan hetzelfde bij de voorwielen. aangezien de afstand tussen hoofdremcilinder en remklauwen een stuk korter is, moet je zoveel niet bijvullen. ook is de voorste reservoir een stuk groter.
ik vul meestal 1.5-2keer bij per voorwiel (beter beetje teveel dan te weinig).

als je iets te weinig ontlucht en je mag morgen opnieuw beginnen ben je nog eens zoveel remvloeistof kwijt. dus beter direct genoeg doen. een flesje remvloeistof DOT4 kost iets van 5€/liter. en met 1 flesje kom je toe om alles te ontluchten.
koop er misschien best 2 en laat 1 fleske in de dodge liggen. koop GEEN fles van 5liter. remvloeistof neemt water in zich op en gaat hierdoor kapot. een flesje moet daarom altijd zo weinig mogelijk geopend worden. neem liever 5flesjes van 1 liter dan 1 fles van 5 liter




Edited By fcapri on 1209449117
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Ik wil niemand op de tenen trappen, maar tot nu toe heb ik nog geen enkele juiste omschrijving van "ontluchten" gelezen.
Ontluchten kan op drie manieren:
- m.b.v. zwaartekracht
- met een vacuumpomp
- met het rempedaal en twee personen
Het meest gebruikt is de laatste omdat je daarvoor weinig extra dingen nodig hebt.

Ontluchten gaat als volgt.
Allereerst zorg je dat de hoofdremcilinder ontlucht is; zet deze in de werkbank, sluit twee slangetjes aan op de leidingnippels en laat het andere uiteinde hiervan terugggaan in de reservoirs. Nu druk je met een pen de zuiger ongeveer een 2 centimeter in en laat je 'm weer langzaam terugkomen. Dit herhaal je totdat er GEEN luchtbellen meer uit de slangetjes komen.
Hierna monteer je de hoofdremcilinder weer en sluit je de harde leidngen weer aan.
Heb je de hoofdremcilinder niet vervangen en hij zit nog vol, kun je deze eerste stap overslaan.

Nu het systeem ontluchten.
Hiervoor heb je dus twee mensen nodig (jijzelf en een ander). Zorg ervoor dat de reservoirs van de hoofdremcilinder gevuld zijn.
Persoon 1 zit in de cabine op de bestuurdersplaats en bedient het rempedaal en houdt de reservoirs in de gaten en zorgt er dus voor dat deze niet leeg gaan.
Persoon 2 ligt onder de auto en bedient de ontluchtingsnippels en controleert de slang. Dit is bij voorkeur een doorzichtige slang welke over de ontluchtingsnippel zit geschoven. Deze slang moet de tijdens ontluchten blijven zitten.
Het ontluchten; je begint altijd bij de verst gelegen remcilinder/klauw; dus rechtsachter.
Persoon 2 draait de ontluchtingsnippel los (halve slag).
Nu drukt persoon 1 het rempedaal langzaam in en houdt deze onderin. Nu draait persoon 2 de ontluchtingsnippel weer dicht. Pas hierna laat persoon 1 het rempedaal weer langzaam opkomen.
Dit blijf je herhalen totdat je zeker weet dat er geen lucht meer in het systeem zit. Vandaar de doorzichtige slang; dan kun je veel beter zien of er nog kleine luchtbellen in zitten.
Hierna ga je naar remcilinder linksachter, remklauw rechtsvoor en ten slotte remklauw linksvoor.

Als dit gebeurd is, moet je een stevige tegendruk in je rempedaal voelen. Zo niet, alles nog eens opnieuw doen.
Het remsysteem is niet iets waar je je met half werk vanaf kunt maken.

Lees anders ook een de "FAQ - antwoorden op veelgestelde vragen" door op dit forum; daar staan heel veel handleidingen voor veel voorkomende werkzaamheden. Dus OOK onderhoud aan het remsysteem; inclusief het ontluchten en doorspoelen hiervan.
Gerhart
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

gerhart,

ik weet dat dit de manier is, maar als je er alleen voor staat, dan lukt dat niet he.

als je de ontluchting een heel klein beetje losdraait, met een doorzichtige slang in een potje (die zich dan ook met remvloeistof vult), dan lukt het ook perfect. bij het induwen pers je de olie eruit, bij het loslaten van de pedaal, kan de pomp gemakkelijker nieuwe olie aanzuigen, dan de remvloeistof omhoog zuigen uit het potje. lukt ook perfect hoor (al verschillende autos zo gedaan). je hebt alleen geen zicht wanneer er geen belletjes meer zijn, dus teveel ontluchten is daar de boodschap. natuurlijk, als je al 10keer bijgevult hebt, weet je dan ook wel al dat de lucht eruit is

en er is nog een 4de methode ook, gebruikt men broer op zen werk. daar zetten ze een drukpomp op de reservoir en draaien ze dan gewoon de nippels los. olie stroomt er dan vanzelf uit (ongeveer dezelfde methode als de vacuum pomp alleen trekt deze de olie eruit en bij de andere wordt deze erin gepompt)
Plaats reactie