Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

schijfremmen achter w200 - geen remdruk meer

hilbert
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 sep 2003 23:07
Locatie: donkerbroek
Contacteer:

Bericht door hilbert »

ik zal het dit weekend nog een keer proberen als ik tijd heb ik hadsal even in een oude remcilinder gekekeen naar dat terugslagklepje en als jij mij dat niet vertelt had was ik er nooit achter gekomen dat daar nog wat zat we wachten het wel af
H.JONGSMA
Maverick #W200#
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 nov 2004 19:09
Locatie: Ede

Bericht door Maverick #W200# »

Je bent toch niet vergeten de vacuumslang van je bekrachtiger weer aan te sluiten? (als je die los hebt gehad)
W200, '76, 318-V8, 4'' rancho + 4'' body lift
413 BB (still under construction)
W200, '76 Ambulance (for parts)
hilbert
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 sep 2003 23:07
Locatie: donkerbroek
Contacteer:

Bericht door hilbert »

ja deze zit er wel op is er ook niet af geweest trouwens maar ik heb vandaag een hoofremcilinder met twee even grote potjes opgehaald (voor een 4500lbs as) en zal deze in de loop van komende week monteren maar eerst haal ik hem even uit elkaar om te zien of hij er van binnen er hetzelfde uitziet als een die van een 3500lbs as die ik er nu op heb zitten.
H.JONGSMA
hilbert
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 sep 2003 23:07
Locatie: donkerbroek
Contacteer:

Bericht door hilbert »

ik heb de nieuwe hoofdremcilinder uitelkaargehaald maar deze is nagenoeg gelijk aan de orginele hoofremcilinder.
zonet heb ik hem gemonteerd afgesteld en ontlucht volgens de boekjes en het is nog steeds kloten van de bok ik heb achter nog steeds geen remdruk en en ook heel weinig olieopbrengst.
de remdruk voor is ook niet super maar wel genoeg om morgen weer op mijn werk te komen.
H.JONGSMA
hilbert
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 sep 2003 23:07
Locatie: donkerbroek
Contacteer:

Bericht door hilbert »

hoofrem cilinder van een camaro werkt ook niet als ik de leidingen van voor naar achter verwissel word het ook niet anders is er dan niemand die dit een keer geprobeerd heeft en weet wat voor een hoofdremcilinder ik moet monteren????
H.JONGSMA
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Zoals ik al eerder schreef: de originele hoofdremcilinder moet gewoon werken. Net als elke andere cilinder.

Let wel op dat als je nieuwe remblokken monteert, de rem altijd een tijdje sponzig aanvoelt. Dit kan wel een paar honderd kilometer zo zijn.

Je zegt de hele tijd dat je onvoldoene remdruk hebt; heb je dat gemeten dan? Of bedoel je dat het rempedaal sponzig aanvoelt? Wat gebeurt er als je tijdens het rijden gewoon remt: moet je extra hard trappen om tot stilsatnd te komen of heb je evenveel kracht nodig als voor de verbouwing?
Gerhart
hilbert
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 sep 2003 23:07
Locatie: donkerbroek
Contacteer:

Bericht door hilbert »

het is eigenlijk niet te weinig remdruk maar te weinig opbrengst waardoor er dus ook geen voldoende remdruk opgebracht kan worden ik heb nu de achterste leiding afgeplugd en ziedaar ik heb weer remdruk maarja alleen op de voorwielen.
er gaat gewoon teveel olie in de achterste remtangen waardoor hij voor ook geen druk opbouwt dus ik denk dat ik acter andere remtangen ga monteren of een andere plunjer in de orginele plunjer maak van ongeveer twee keer de oppervlakte van de remcilinders die bij detrommelremmen worden gebruikt.
maar gerhart rij jij zelf ook al met die schijfremmen achter want daar ben ik wel erg benieuwd naar.
H.JONGSMA
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

De volume verplaatsing van de hoofdremcilinder heeft niets te maken met de remdruk.
De diameter van de plunjer bepaalt (samen met de kracht op het pedaal) de remdruk.
Het totaal verplaatste volume wordt weer bepaald door je diameter en slag van de plunjer.
Als je een korte slag in je plunjer hebt, wil dit niets zeggen over de maximaal bereikbare druk; alleen over het volume. Bij een grote(re) inhoud (volume) van de remklauw, betekent dit alleen dat de zuiger hiervan telkens maar een klein(er) stukje wordt verplaatst.
Gevolg is dus dat als de zuiger ver van de schijf afstaat, je meerdere keren moet trappen voordat deze de schijf raakt. Als deze eenmaal de schijf raakt, bouwt het systeem gewoon druk op en blijft dit ook houden, telkens wanneer je op de rem trapt.
De zuiger van de remklauw komt namelijk nooit helemaal vrij van de schijf. Je hebt dus voor een schijfrem een minimale volume verplaatsing nodig voor een goed werkende rem.

Aangezien de boring in de hoofdremcilinder van het voorste remsysteem hetzelfde is als achter, is de remdruk vóór hetzelfde als achter. En dus ook de remkracht.
Enige verschil is dat (bij dezelfde remklauw) bij een volledige slag van de plunjer (hoofdremcilinder) de vóórremzuiger meer beweegt dan de achterremzuiger.

Ik rijd zelf nog niet met dit systeem.
Gerhart
hilbert
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 sep 2003 23:07
Locatie: donkerbroek
Contacteer:

Bericht door hilbert »

wat jij schrijft is wel waar maar als je de remcilinder bedient gaater eerst olie naar de voorste klauwen en even daarna naar de achterste maar er gaat teveel olie naar achteren waardoor de achterste plunjer zijn maximale slag maakt en dus de slag van de voorste dus korter word dus minder ver ingedrukt word en dus te weinig olie levert om de voorste klauwen ver genoeg uit te drukken.
de achterste plunjer kan maar ongeveer 10mm ingedrukt worden (wel verder maar dit is de afstand waarop hij echt olie verplaatst) dit heb ik al veranderd naar 15mm maar dit was nog niet genoeg de voorste plunjer kan een beduidende langere slag maken de afstand weet ik zo uit mijn hoofd niet meer maar dat wil ik nog wel een keer nameten.
maar mocht er tog nog iemand wezen die dit remsysteem ook gemaakt heeft zou ik dat graag horen wany ik ben wel benieuwt hoe hij/zij dit opgelost heeft.
de tekeningen die in de dodgeinfo stonden waren echt perfekt alles paste in een keer en dat is ook wel eens anders .
H.JONGSMA
hilbert
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 sep 2003 23:07
Locatie: donkerbroek
Contacteer:

Bericht door hilbert »

ik heb nu eindelijk de remmen voormekaar ik heb inplaats van de orginele plunjer nu een van rvs gedraaid en daarin weer een plunjer gemaakt van 35mm de grote plunjer had ik eerst vastgezet doormiddel van een seegring in de rand van de stofhoes maar dit was niet sterk genoeg en heb ik in de achterkant van de remtang twee gaten geboord en schroefdraad in de plunjer getapt zodat deze vastgebout kan worden. en tevens heb ik de eerste plunjer in de hoofdremcilinder iets aangepast zodat deze iets meer opbrengst heeft.
de orginele plunjers zijn gewoon te groot en worden niet ver genoeg uitgedrukt om te kunnen remmen de v erhoudin van de plunjers van de remtrommels naar de plunjers van de schijfremmen is ongeveer tien keer zo groot en met een orginele hoofdremcilinder verplaatsen de plunjers zich maximaal 3mm per stuk dus 6mm per kant en als je dus remtangen van voor achter zet heb je dus een verplaatsing van de zuiger van 0.6mm per kant en dit ius gewoon te weinig om goed te kunnen remmen.
maar alles is voor niets geweest de as komt binnenkort te koop ivm anschaf van een voor en achteras van een k30 en dan heb ik weer trommels achter en daar zal ik direkt geen schijfen op maken (denk ik).

mvg hilbert.
H.JONGSMA
Plaats reactie